Судова експертиза матеріалів, речовин і виробів містить у собі проведення низки досліджень різних об’єктів. По справах про дорожньо-транспортні події можуть бути призначені такі види експертиз: лакофарбових матеріалів і лакофарбових покриттів; нафтопродуктів і паливно-мастильних матеріалів; металів і сплавів; волокон і волокнистих матеріалів; скла й кераміки; полімерних матеріалів і гуми.
Найчастіше по справах про дорожньо-транспортні події проводиться експертиза лакофарбових матеріалів і покриттів, а також нафтопродуктів і паливно-мастильних матеріалів.
Експертизи лакофарбових матеріалів і покриттів, нафтопродуктів і паливно-мастильних матеріалів проводяться з метою виявлення часток лакофарбових матеріалів і покриттів, визначення природи, складу, виду й призначення цих речовин і матеріалів; ототожнення пофарбованих об’єктів за слідами; встановлення цілого за частинами, визначення родової або групової приналежності; встановлення єдиного джерела походження, факту контактної взаємодії за взаємоперехідними лакофарбовими матеріалами.
Вилучення лакофарбових покриттів актуально при дорожньо-транспортній події, пов’язаній з фактом контактної взаємодії автомобіля, який зник з місця події, з іншим транспортним засобом або із предметом речової обстановки (відбійником, стовпом і т.ін.). Можливе проведення дослідження поверхні іншого транспортного засобу (або поверхонь обох транспортних засобів) або предмета речової обстановки з метою виявлення можливої наявності нашарувань лакофарбових покриттів автомобіля для підтвердження факту контактної взаємодії, а також проведення порівняльного дослідження наявних нашарувань із лакофарбовим покриттям зразка порівняння для ідентифікації автомобіля. Можливо (але менш інформативно) також проведення дослідження осипу часток лакофарбового покриття із місця дорожньо-транспортної події із метою діагностики або ідентифікації автомобіля.
Основні питання, які вирішують експерти при дослідженні об’єктів лакофарбової природи по справах про дорожньо-транспортні події: а) чи є об’єкт (частки з місця події, притертість і т.ін.) фарбою, якщо так, то які її колір, природа й цільове призначення; б) чи походить (чи міг походити) об’єкт дослідження (нашарування на одязі, частка з місця події) від зразка для порівняння (лакофарбового покриття автомобіля й т.ін.); в) чи перефарбовувався даний автомобіль, якщо так, то скільки разів і який його початковий колір; г) чи могло нашарування на кузові автомобіля А виникнути в результаті контактної взаємодії з автомобілем Б; д) чи є на одязі жертви дорожньо-транспортної події сліди (частки, нашарування й т.ін.) автомобільного лакофарбового покриття, якщо так, то якому автомобілю вони могли належати (який його колір, марка, модель, рік випуску); є) чи можуть ці частки походити від лакофарбового покриття конкретного автомобіля (зразка для порівняння).
Судові експерти відзначають, що зустрічаються випадки, коли слідчі фальсифікують докази — на одяг трупа з машини кладуть частки лакофарбового покриття і тим самим намагаються труп «прив’язати» до дорожньо-транспортної події. Тому в процесі дослідження експерт повинен не тільки знайти й досліджувати лакофарбове покриття, але й встановити факт контактної взаємодії (притертості, проникнення лакофарбового покриття в одяг).
|