:: LEX :: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФОРМ РОБОТИ ПРЕДСТАВНИЦЬКИХ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФОРМ РОБОТИ ПРЕДСТАВНИЦЬКИХ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ В УКРАЇНІ
 
01.02.2012 17:46
Автор: Руснак Леся Михайлівна, старший викладач кафедри цивільно-правових дисциплін ПВНЗ Буковинський університет
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Міжнародне право]

Розвиток інституту місцевого самоврядування в Україні є черговою та нагальною потребою. Розбудова системи місцевих рад повинна опиратися на широкому, науково-теоретичному дослідженні організаційної роботи. При характеристиці організаційної форми роботи органів місцевого самоврядування висвітлено ряд  загальнотеоретичних питань, а саме, природи місцевого самоврядування, системи органів місцевого самоврядування, принципів і загальних засад їх функціонування.

Вагомим  у дослідження основних питань науки місцевого самоврядування є внесок видатних науковців та правників, як М.Корнієнко, В.Журавський, В.Серьогін, О.Ярмиш, А.Колодій, А.Олійник, В.Демиденко, В.Погорілко, О.Фрицький,  П.Любченко,  К.Соляннік,  Ю.Делій, С.Серьогіна [1-7] та інші. Разом із тим мало уваги приділено питанню організаційних форм роботи представницьких органів, їх ефективності, організації індивідуальної та колективної роботи депутатів.

Метою моєї статті є вивчення організаційних форм роботи представницьких органів місцевого самоврядування, аналіз основних підходів до їх класифікації та формулювання авторської системи організаційних форм роботи місцевих рад.

Для дослідження організаційних форм роботи важливою є класифікація форм роботи місцевих рад. Їх розподіл на правові та неправові ( організаційні ) є спільним для більшості працівників. Розходження існують у виділенні так званих матеріально-технічних форм діяльності та віднесенні їх до організаційних форм роботи чи виокремленні в окремий елемент класифікації. Так, В.Журавський, В.Серьогін, О.Ярмиш стверджують, що найбільш обґрунтованою  і конструктивною є позиції тих науковців, які, розглядаючи форми діяльності як особистий структурний елемент правового статусу органів публічної влади, розмежовують правові (юридичні) та організаційні ( неправові ) форми їх діяльності залежно від характеру породжуваних ними наслідків [2,с.66]. Вони поділяють неправові форми роботи на власне організаційні та матеріально – технічні. В.Демиденко поділяє форми роботи місцевих рад на правові та організаційні [4,с.343], Ю. Делій, у свою чергу, виділяє правову, організаційну та матеріальну форми роботи представницьких органів [8,с.23].  А.Колодій та А.Олійник поділяють їх на правові, організаційні та організаційно – правові. Саме до організаційно – правових форм автори відносять сесії, засідання, індивідуальну та колективну роботу депутатів [3,с.38]. 

Серед науковців не існує єдності у визначенні того, що саме є організаційними формами роботи представницьких органів. Ряд робіт виокремлює як такі сесію та засідання  постійних комісій [9,с.321]. У ряді інших до переліку включають і роботу виконавчого комітету [10,с.168], і роботу депутатів у виборчих округах [7,с.168]. Причиною такої різниці позицій вбачається у неодноковому підході до розуміння поняття “представницький орган”.

Деякі науковці визначають представницький орган місцевого самоврядування як колегіальний орган, що складається з депутатів, обраних відповідно до закону, яким громадою надане право приймати рішення від імені її. Так  О.Фрицький визначає представницькі органи місцевого самоврядування як «колегіальні органи загальної компетенції, які складаються з обраних безпосередньо населенням відповідної адміністративно-територіальної одиниці, виражають їх волю, приймаючи від її імені рішення, що носить загальнообов’язковий характер» [5,с, 243].

Закон «Про місцеве самоврядування в Україні» дає чітке визначення: представницький орган місцевого самоврядування – це виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади та приймати  від її імені рішення.

Організаційні форми роботи представницьких органів місцевого самоврядування можна розглядати як здійснення радою, її органами та посадовими особами однорідних  дій і заходів з реалізації функцій та компетенції представницьких органів місцевого самоврядування. Ряд джерел виокремлює організаційно-правові форми роботи органів місцевого самоврядування як ті, що закріплені у законі [3; 5].

Заслуговує на увагу пропозиція, висловлена К.Солянніком, про те, що до таких форм також слід відносити і закріплені у локальних актах [11,с.67], оскільки саме такі нормативні приписи мають значення для функціонування місцевого самоврядування і відображають визнані практикою організаційні форми роботи рад.

Організаційні форми роботи рад можна поділити на основні та допоміжні. Основними є пленарні засідання, робота постійних комісій, робочих груп тимчасових комісій, депутатських фракцій. Допоміжними є форми спрямовані на внутрішню організацію діяльності ради та на зв’язок ради з громадськістю. Їх можна класифікувати як внутрішньо-організаційні та зовнішні. До внутрішньо-організаційних можна віднести, роботу секретаря ради з організації роботи представницького органу; до зовнішніх – діяльність депутатів в окрузі за дорученням ради, закордонні візити депутатських делегацій, прес-конференції. Роботу голови ради та його заступників можна віднести  до внутрішніх форм, якщо вона стосується організації роботи рад.

Іншою важливою організаційною формою роботи представницьких органів місцевого самоврядування є пленарні засідання місцевої ради що являються загальними зборами депутатів, які проходять у формі засідань у визначений час, у визначеному місці за встановленою процедурою, на яких депутати коллективно приймають остаточні рішення з питань місцевого значення. 

Наступними організаційними формами роботи місцевих рад можна назвати засідання постійних комісій та роботу тимчасових контрольних комісій. Робота постійних комісій  створюється з метою забезпечення безперервності та ефективності роботи місцевих рад, а також кваліфікованості у прийнятті рішень. На практиці поширюються випадки, коли рішення, що приймаються на пленарному засіданні, не корегуються з висновками комісій. Така практика свідчить про штучне зменшення ролі комісій, про порушення принципу гласності, кваліфікованості роботи представницького органу місцевого самоврядування. 

Тимчасові контрольні комісії покликані сприяти реалізації радою своєї контрольної функції. Здійснюючи перевірку та контроль з питань, конкретно визначених радою. Рада приймає рішення за результатами роботи цих органів. Слід зазначити, що закріплення можливості створення радами таких комісій є перспективним в українському законодавстві.

Нарешті важливою організаційною формою роботи місцевих рад є засідання депутатських фракцій. Депутатські фракції сьогодні виступають як окремі суб’єкти діяльності місцевих рад. На засіданнях фракцій вивчаються питання, запропоновані на розгляд ради, формулюється позиція фракції з запропонованих питань шляхом голосування. Рішення фракцій оформлюються у вигляді протоколу засідання. 

Організаційні форми роботи представницьких органів місцевого самоврядування можна визначити як здійснення радою, її органами та посадовими особами однорідних дій і заходів з реалізацій функцій та компетенції представницького органу місцевого самоврядування. У статті визначене поняття «організаційні форми роботи представницьких органів місцевого самоврядування», надана їх класифікація та характеристика. Розгляд питання організації роботи місцевих рад з точки зору організаційної роботи є важливим для практичної діяльності. На мою думку наука потребує аналізу втілення повсякденної роботи рад у відповідних організаційних формах, створення рекомендацій щодо їх удосконалення з урахуванням політичних, правових, соціологічних, організаційних та економічних факторів.




Література:

1. Колодій А.М., Олійник А.Ю., Державне будівництво і місцеве самоврядування. – К., 2007. – 304 с.

2. Муніципальне право України /За ред. В.Ф.Погорілка, О.Ф.Фрицького, - К., 2006. – 592 с.

3. Корнієнко М.І. Муніципальне право України. Концептуальні та організаційно-правові системи. – К., 2005. – 144 с.

4. Журавський В.С., Серьогін В.О., Ярмиш О.Н. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні. – К., 2004. – 672 с.

5. Демиденко В.О. Державне будівництво та місцеве самоврядування в Україні (у схемах). – К., 2007. – 440 с.

6. Місцеве самоврядування в Україні в умовах становлення правової держави /За ред. Ю.М. Тодики, В.А.Шумілкіна. Х., 2004. - № 2. – С. 21 -28.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше