1. Авіаційні ризики та їх страхування
Авіаційне страхування - це комплекс майнового і особистого страхування та страхування відповідальності, яка випливає з експлуатації повітряного транспорту і захищає майнові інтереси юридичних та фізичних осіб у разі настання певних подій, визначених договором страхування або законодавством.
Авіаційне страхування є одним з найскладніших видів страхування. Це обумовлюється тим, що в даній сфері присутній значний розмір страхових сум, а авіаційні ризики можуть привести до величезних збитків. Так само авіаційне страхування тісно пов'язане з міжнародним страховим ринком, регулюється як національним, так і міжнародним правом.
Правове забезпечення розглянутого виду страхування досить різноманітно. Воно містить норми міжнародних угод та конвенцій; нормативні акти міжнародних організацій цивільної авіації, членом яких є Україна (ІКАО, ІАТА); норми внутрішніх законодавчих актів, які регулюють діяльність цивільної авіації та страхування.
Зауважимо, що серед усіх підвидів авіаційного страхування обов'язковою з погляду міжнародних вимог є лише відповідальність повітряного перевізника перед третіми особами, пасажирами, власниками багажу та вантажу. В Україні обов'язковість страхування повітряних суден та членів екіпажу встановлено лише внутрішнім законодавством.
Повільне зростання авіаційного ринку в Україні та складнощі з впровадженням нової техніки, незначні обсяги авіаційних перевезень гальмують розвиток внутрішнього ринку авіаційного страхування. Страховий ринок у сфері авіації володіє вельми обмеженими власними можливостями в силу недостатньої капіталоємності всього ринку і будь-якої страхової компанії цього сегмента зокрема. В даний момент в Україні працює велика кількість середніх і дрібних авіаперевізників, які експлуатують застаріваючий парк повітряних суден. В той же час не можна не відзначити і зростання парку західної техніки. Так, станом на 21 вересня 2012 року державна авіаційна служба України видала 90 сертифікатів експлуатанта авіаційного транспорту. За даними на початок 2009 року кількість пасажирських літаків в Реєстрі цивільних повітряних суден України становило 730, з них придатні до виконання льотних завдань - 436. Всього за 7 місяців 2012 року з українськими повітряними суднами сталося 60 авіаційних інцидентів та подій, у тому числі 1 катастрофа, 1 аварія і 4 серйозних інцидентів.
Таким чином, українські авіакомпанії, які діють в умовах жорсткої конкуренції, вимагають від страховиків оперативності, економічно ефективних рішень і надійності. У той же час іноземні страховики зацікавлені виключно в роботі з найбільшими авіакомпаніями, причому у всіх випадках пропонують тільки стандартні програми, які не завжди відповідають індивідуальним потребам потенційного клієнта. Найкращим шляхом вирішення задачі може бути створення спеціалізованої страхової фірми, яка буде володіти кваліфікованим персоналом, надійною фінансовою базою, що дозволить пропонувати страхові послуги, в найкращій мірі відповідаючими запитам кожного клієнта.
2. Правові положення страхування відповідальності перевізника на авіаційному транспорті
Порядок і правила проведення обов'язкового авіаційного страхування цивільної авіації затверджені постановою Кабінету міністрів України від 12 жовтня 2002 р. № 1535.
Страховим випадком є факт настання цивільної відповідальності Страхувальника, визнаної ним добровільно, за попередньою згодою страховика, або встановленої чинним рішенням суду за зобов'язаннями, які виникають при заподіянні шкоди потерпілим третім особам внаслідок настання наступних страхових ризиків:
1. Відповідальність за повну або часткову втрату вантажу або за пошкодження вантажу;
2. Відповідальність за шкоду, завдану контрагентом Страхувальника внаслідок невиконання останнім частково або повністю договірних зобов'язань, а саме:
3. Відповідальність за прострочення по доставці вантажу;
4. Відповідальність за видачу вантажу з порушенням вказівок про затримку видачі;
5. Відповідальність за неправильну доставку (досилання) вантажу з вини працівників Страхувальника - додаткові витрати на пересилання вантажу за правильною адресою, понесені Страхувальником внаслідок неправильної доставки вантажу.
6. Відповідальність за шкоду, заподіяну перевозять вантажі, майну, життю і здоров'ю третіх осіб;
Страховиками є юридичні особи - резиденти України, які отримали в установленому порядку ліцензії на проведення обов'язкового авіаційного страхування цивільної авіації, зареєстровані в уповноваженому органі виконавчої влади у галузі цивільної авіації та які є членами Авіаційного страхового бюро.
Страхувальниками можуть бути українські експлуатанти повітряних суден, повітряні перевізники, які мають право здійснювати пасажирські та вантажні перевезення, особи, які мають право власності на повітряне судно, та особи, які є замовниками авіаційних робіт.
Факт укладання договору страхування посвідчується страховим полісом (сертифікатом).
Ліміти відповідальності по договору страхування визначаються за згодою сторін.
Література:
1. А. А. Козловський, З. І. Боярська, Розвиток концепціі повітряного права України: історія та сучасність, Юридичний вісник 3(12)2009. – C. 8-12.
2. Державна авіаційна адміністрація: Сайт у мережі Internet — www.avia.gov.ua
3. Кривошлик Т.Д. Страхування майна громадян. //Фінанси України, №11, 2001, с. 131.
4. Сушко Р.В., Ретинський А.А. Оцінка результатів діяльності страхових компаній. //Фінанси України, №6, 2002, с. 127.
5. Универсальная страховая компания: Сайт у мережі Internet — http://www.universalna.com
|