Важливим для нашого суспільства є запозичення і використання передового досвіду зарубіжних колег, стосовно оформлення ДТП. Слід звернути увагу на досить високу ефективність у зарубіжних країнах автоматичної фіксація порушень Правил дорожнього руху і досвід патрулювання і реагування на правопорушення на дорогах. Зарубіжний та правовий досвід свідчить, що посилення відповідальності за деякі порушення ПДР сприяє поліпшенню статистичних даних, тому застосування принципово нових адміністративно-правових засобів підвищення безпеки дорожнього руху, які вже дали позитивні результати в цих країнах, не завадило б запровадити і в Україні [1, c. 19].
В умовах сьогодення, найбільшої актуальності набуває проблема удосконалення адміністративної процедури спрощеного оформлення ДТП. Так як вона для нашого суспільства є новітньою. Значна частина водіїв відносяться до неї з недовірою.
Спрощений порядок оформлення ДТП діє в більшості європейських країн. Його головними умовами і відмітними особливостями є: виїзд поліції виключно на ДТП, що спричинили шкоду життю або здоров'ю, і оформлення учасниками аварії на місці єдиного повідомлення про ДТП (воно і отримало назву «євро протокол»), при цьому свій екземпляр кожен водій направляє у власну страхова компанію. А потім страховики самостійно визначають винність кожного з учасників ДТП на підставі інформації, що міститься в повідомленні, показань свідків і типових схем ДТП.
У західних країнах євро протоколі правила оформлення ДТП діють давно. В принципі, оформлення дрібних ДТП без участі дорожньої поліції дійсно полегшує життя автомобілістам. У разі дрібної аварії - наприклад, через подряпин на бампері - автовласникам не потрібно чекати дорожньої поліції. А пряме врегулювання збитків спрощує процедуру відшкодування збитку: потерпілий, замість того, щоб добиватися виплат від страхової компанії винуватця ДТП, звертається до власного страховика.
Перехід на спрощену систему оформлення автомобільних аварій через європротокол в деяких країнах Європи почали більш 30 років тому. У Франції та Бельгії, наприклад, поліцію на місце аварії викликати необов'язково стали з 1972 р. Загальноєвропейського законодавства на цей рахунок не існує - ці правила регулюються законодавством кожної країни - члена ЄС.
Кількість машин, що стали учасниками аварії, значення не має. У Франції домовитися без виклику поліції можна в будь-якому випадку, якщо немає постраждалих в аварії, а от у Бельгії, в поліцію звертатися не обов'язково, навіть якщо заподіяно шкоду здоров'ю. Але, як правило, в подібних випадках поліцію на місце події все ж викликають. У Франції без поліції не оформити ДТП, якщо в його результаті завдано шкоди праву державної власності або, в Бельгії - якщо збиток перевищує 8500 євро.
Обійтися без участі поліції при аварії можна також в Іспанії і Великобританії.
У Франції постраждалий автомобіль можуть відремонтувати ще до того, як повідомлення про ДТП потрапить до страховика. Друга складова євро – це пряме відшкодування шкоди за договорами страхування. Головне і незаперечна перевага цієї схеми полягає в тому, що виплату потерпілий отримує від своєї компанії, а не від страховика винуватця ДТП. Інші плюси також очевидні: скоротяться терміни врегулювання страхових випадків, судових розглядів, пов'язаних з автоцивілкою, знизяться витрати страховиків на ведення справи.
В Євросоюзі ця схема діє таким чином. Компанія потерпілого платить страховку від імені страховика винуватця, а потім стягує з нього компенсацію за врегулювання. Страховик винуватця зобов'язується приймати результати врегулювання, вироблені страховиком потерпілого, у випадку якщо останнім були дотримані єдині для всіх учасників системи стандарти врегулювання страхового випадку. Ця система діє у Франції, Бельгії, Греції, Італії, Португалії, Іспанії та інших країнах. У найбільш розвиненому і повному вигляді пряме врегулювання діє у Франції з 1968 р. - на відпрацювання системи французам знадобилося близько 10 років. Важливими умовами переходу на цю систему є єдина методика оцінки збитку при проведенні технічної експертизи, стандарти електронного документообігу, бази даних ДТП, кліринговий центр для розрахунків між страховиками і ін.
Пряме відшкодування і спрощене врегулювання можуть доповнювати один одного, а можуть існувати окремо. Наприклад, у Німеччині система прямого відшкодування не прижилася. У цій країні сильна судова система, і у громадян є можливість через суд стягнути з винуватця ДТП і його страхової компанії серйозну компенсацію за заподіяння моральної шкоди, відшкодування судових витрат[2].
У відповідності до законодавства республіки Польща, водій який потрапив в ДТП в якій немає загиблих чи потерпілих зобов’язаний: скласти план аварії; зробити фотографії місця події; зафіксувати особисті дані свідків; підготувати звіт в поліцію [261].
Таким чином, зарубіжний досвід оформлення ДТП характеризується наступними позитивними особливостями, які можуть бути використані в Україні:
1) посилення відповідальності за порушення ПДР, які спричини настання ДТП;
2) широкого застосування спрощеної процедури оформлення ДТП, без участі поліції та прямого відшкодування матеріальних збитків;
3) якщо в ДТП постраждало більше двох машин то це не перешкодою оформлення ДТП за спрощеною процедурою (Франція);
4) за спрощеною процедурою можна оформлювати ДТП навіть у випадку заподіяно незначної шкоди здоров'ю (Франція);
5) значна гранична сума збитків, на яку може розраховувати постраждалий (Франція – 8500 Є);
6) єдині стандарти для приватних компаній оцінки збитків, проведення експертизи, стандарти електронного документообігу, база даних ДТП;
7) термін виплати компенсації страховою компанією не може перевищувати більше 5 днів з дня подачі документів (Білорусь);
8) за спрощеною процедурою оформлення водії лише обмінюються контактними даними і можуть залишити місце ДТП (Естонія).
9) причини не популярності у східної Європи спрощеної процедури оформлення ДТП:
а) страховики не виплачували постраждалим, так як знаходять помилки в заповненні євро протоколу; відсутність єдиної бази ДТП;
б) страхові компанії упереджено ставляться до європротоколу, і їм легше відмовити у виплатах, ніж почати розгляд кожного випадку окремо;
г) інерція водіїв «елементарна боязнь всього нового і недовіра людей»;
д) не великий еквівалент виплати;
10) шляхи вирішення зазначеного: а) пропаганду переваг спрощеного оформлення ДТП; б) заборона здійснювати оформлення ДТП поліції без потерпілих, крім випадків є загиблі чи потерпілі, якщо за кермом п'яний, водій без страховки та ін.
Отже загальними прогресивними особливостями розвитку адміністративних процедур оформлення ДТП в зарубіжних країнах є спрощене і пряме відшкодування збитків потерпілим, якщо в результаті ДТП нанесено лише матеріальну шкоду, посилення адміністративної відповідальності у випадку оформлення ДТП поліцією, збільшення граничної суми відшукування збитків, впровадження єдиних стандартів оцінки збитків, проведення експертизи, електронного документообігу, баз даних ДТП, впровадження адміністративної відповідальності страхових компаній за невиплата (невчасну виплату) відшкодування потерпілим, пропаганду серед водіїв переваг спрощеного оформлення ДТП.
Література:
1. Владні повноваження Державної автомобільної інспекції Міністерства внутрішніх справ України: проблеми теорії та практики реалізації у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху: автореф. дис... канд. юрид. наук: 12.00.07 [Електронний ресурс] / М.А. Микитюк; Львів. держ. ун-т внутр. справ. — Л., 2008. — 20 с.
2. Что такое европротокол? : [Електронний ресурс] // Strachovka. – 2012. – Режим доступу : http://strakhovka.net/faq-chto-takoe-evroprotokol/ – Назва з екрану.
3. Co zrobić, jeśli masz wypadek samochodowy : [Електронний ресурс] // 2012. – Режим доступу : // http://pl.firstpersonalinjury.co.uk/nasza-specjalnosc/co-zrobic-jesli-mam-wypadek-drogowy/ – Назва з екрану.
|