:: LEX :: ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА УКРАЇНИ: ПРАВОВІ ОСНОВИ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 68)

Date of conference

14 January 2025

Remaining time to start conference 19


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА УКРАЇНИ: ПРАВОВІ ОСНОВИ
 
16.05.2007 09:24
Author: Єдамова Анастасія Миколаївна, студентка відділення «Міжнародна інформація» Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка
[Law of intellectual ownership and his defence. Informative law]
Питання забезпечення інформаційної безпеки сьогодні для України стоять на одному рівні із захистом суверенітету і територіальної цілісності, забезпеченням її економічної безпеки. Рівень інформаційної безпеки активно впливає на стан політичної, економічної, оборонної та інших складових національної безпеки України, бо найчастіше реалізація інформаційних загроз - це нанесення шкоди в політичній, військовій, економічній, соціальній, екологічній сферах тощо.
Відповідно до Статті 17 Конституції України «забезпечення інформаційної безпеки є однією з найважливіших функцій держави, справою всього Українського народу». [1] Питанню забезпечення інформаційної безпеки у 2006 році було присвячене одне із засідань Ради національної безпеки та оборони України, результатом якого стали змістовні рекомендації та завдання для галузевих міністерств та відомств з приводу вживання усіх необхідних заходів для забезпечення інформаційної безпеки України, зокрема прискорення розробки та впровадження відповідних нормативно-правових актів.
На жаль, на сучасному етапі в Україні доводиться констатувати, що процес інформатизації має стихійний, некерований характер, з переважним ухилом у бік використання засобів інформатизації іноземного виробництва. Безсистемність процесів формування інформаційної інфраструктури України обумовлює складність вирішення проблеми інформаційної безпеки, захисту інформаційних ресурсів. Специфіка цих проблем полягає в тому, що об’єктивно достатній рівень захищеності інформаційної інфраструктури та інформаційних ресурсів може бути досягнутий тільки у результаті чіткого визначення об’єктів інформаційної безпеки України, забезпечення надійного функціонування державних та суспільних інститутів для реалізації практичних заходів забезпечення інформаційної безпеки на основі відповідної нормативно-правової бази.[2,3]
Аналіз стану інформаційної безпеки України показує, що до основних проблем забезпечення інформаційної безпеки належать проблеми загальносистемного характеру, пов’язані з відсутністю наукового обґрунтування і практичної апробації політики і методології державної системи інформаційної безпеки. За характером це правові та нормативно-правові, науково-технічні, економічні, організаційні, кадрові проблеми тощо.[4]
Пріоритетним завданням є створення законодавчої і нормативно-правової бази забезпечення інформаційної безпеки, а саме нормативно-правової бази щодо розподілу і використання персональної інформації з метою створення умов для інформаційних стосунків між органами державної влади і суспільства, формування передумов досягнення соціального компромісу, створення умов становлення соціального партнерства як основи демократичного розвитку суспільства, розробки регламенту інформаційного обміну для органів державної влади і управління, реєстру інформаційних ресурсів, закріплення відповідальності посадових осіб, громадян за додержання вимог інформаційної безпеки. Зокрема, йдеться про необхідність прийняття Закону «Про інформаційну безпеку», оскільки діючі нормативно-правові акти (закони України «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації в Україні», «Про телебачення і радіомовлення», «Про авторське право і суміжні права», «Про державну таємницю», «Про захист інформації в автоматизованих системах», «Про зв'язок», «Про інформаційні агентства», «Про рекламу», «Про Національну раду України з питань телебачення та радіомовлення», Концепція національної інформаційної політики України, Стратегія національної безпеки України) окреслюють лише вузькі кола питань з інформаційної сфери та не здійснюють регулювання усіх аспектів забезпечення інформаційної безпеки України. Проекти Закону України «Про інформаційний суверенітет та інформаційну безпеку України» (були вони і під іншими назвами: Закон України «Про інформаційну безпеку України», «Інформаційна політика і інформаційна безпека» [5,6]) неодноразово потрапляли на розгляд до Верховної Ради України, але жоден із них не було прийнято. Справа в тому, що ці законопроекти являли собою довідники визначень, що стосувалися інформаційної безпеки, у яких перераховувалися об’єкти, суб’єкти інформаційної безпеки, підстави гарантування державою цілісності інформаційного простору, загрози інформаційному простору і інформаційній безпеці, визначалися основні напрями державної інформаційної політики та інформаційної безпеки.
Разом із тим слід зазначити, що значна частина статей законопроектів мала бланкетний характер і відсилала до норм чинного законодавства, що аж ніяк не сприяло б при прийнятті відповідних законопроектів визначеності правового регулювання. Декларативність, відсутність конкретизації і орієнтація на загальні положення – це об'єднувало розроблені законопроекти.
Інформаційна безпека в сучасному постіндустріальному світі, в якому основним товаром є інформація, в якому саме та чи інша інформація впливає на прийняття державою тактичних та стратегічних рішень, є основою національної безпеки. Для України, яка прагне до Європейського співтовариства, особливо важливим є приведення чинного законодавства до європейських стандартів, що передбачає прийняття нових законів, вдосконалення та доопрацювання чинних законів. Існує також необхідність у створенні координаційної комісії з питань нормативно-правового забезпечення інформаційної безпеки України, яка б стала акумулятором пропозицій різних органів державної влади та громадських організацій у справі вироблення інформаційної політики для України. Тому варто ще раз наголосити, що Україна потребує Закону «Про інформаційну безпеку», який би врегульовував суспільні відносини у сфері інформаційної безпеки, враховуючи те, що інформація організовується спонтанно, не через впорядкування з боку держави, те, що обмеження на поширення інформації, навіть для забезпечення національної безпеки, зумовлює сповільнення розвитку суспільства. Цей закон мав би давати визначення методів та засобів захисту життєво важливих інтересів особистості, суспільства, держави в інформаційній сфері, окреслив би засади для формування державної політики інформаційної безпеки, розвитку інформаційного простору країни.

Література:
1. Конституція України, прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року зі змінам, які вступили в силу з 1 січня 2006 року відповідно Закону України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року. Положення Закону України від 8 грудня 2004 року №2222-ІV «Про внесення змін до Конституції України», що набирають чинності з дня набуття повноважень Верховною Радою України, обраною у 2006 році. –Харків: СПД ФО Співак Т.К., 2006. – 48 с.
2. Інформаційна безпека України. Проблеми і шляхи вирішення. Заочний круглий стіл // Національна безпека і оборона. – 2001. – № 1. – С. 24-29.
3. Кормич Б.А. Інформаційна безпека: організаційно-правові основи: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2004. – 384 с.
4. Гавловський В., Гриценко В., Цимбалюк В.С. Організаційно-правові питання формування державної інформаційної політики в Україні. Науковий вісник. Збірник наукових праць Академії державної податкової служби України. № 3 (17). – 2002 - С. 177-182.
5. Закон України “Про інформацію”, прийнятий Верховною Радою України 2 жовтня 1992 року // Відомості Верховної Ради України. – 1992. – №48, Із змінами від 06.04.2000, Відомості Верховної Ради. – 2000. – № 20.
6. Закон України “Про державну таємницю” в редакції Закону “Про внесення змін до Закону України “Про державну таємницю” від 21 вересня 1999 року, http//www.rada.kiev.ua (5 січня 2006 р.).

е-mail: bernardin@rambler.ru

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ОХОРОНИ ПРАВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ В ІНТЕРНЕТІ
12.05.2007 21:44




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше