:: LEX :: РОЛЬ ПРИНЦИПУ ПУБЛІЧНОСТІ ТА ПРОЗОРОСТІ У БЮДЖЕТНОМУ ПРОЦЕСІ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 68)

Date of conference

14 January 2025

Remaining time to start conference 19


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

РОЛЬ ПРИНЦИПУ ПУБЛІЧНОСТІ ТА ПРОЗОРОСТІ У БЮДЖЕТНОМУ ПРОЦЕСІ
 
26.02.2015 13:43
Author: Ніщимна Світлана Олексіївна, доктор юридичних наук, Чернігівський національний технологічний університет
[Section 8. Financial law. Banking law]

Принцип публічності та прозорості1  в бюджетно-процесуальній діяльності передбачає інформування громадськості з питань складання, розгляду, затвердження, виконання державного бюджету та місцевих бюджетів, а також контролю за виконанням державного бюджету та місцевих бюджетів. Отже, дотримання цього принципу передбачає обов’язкове інформування (доведення до відома) громадян у доступних засобах масової інформації про складений проект бюджету (державного та місцевих), про зміст Закону України «Про державний бюджет України» або рішення про місцевий бюджет (на відповідний рік), про хід їх виконання, а також оприлюднити звіти про виконання бюджетів [2, с. 43].

Інколи принцип прозорості називають принципом відкритості, яким позначають обов’язкове опублікування в засобах масової інформації затверджених бюджетів і звітів про їх виконання, відкритість для суспільства процедур розгляду й прийняття рішень із питань, що викликають розбіжності, забезпечення співставлення показників бюджету звітного, поточного та наступного фінансового року [3, с. 57]. Наведена думка, на наш погляд, частково є некоректною, оскільки за такого розуміння принципу прозорості ним охоплюються принципи публічності та гласності, а це не зовсім так.

У будь-якому випадку публічність і прозорість пов’язані із доступністю інформації про бюджет. Згідно зі ст. 28 Бюджетного кодексу України інформація про бюджет оприлюднюється відповідно до встановлених вимог. Так, Міністерство фінансів України забезпечує оприлюднення: 1) проекту закону про Державний бюджет України; 2) закону про Державний бюджет України з додатками, які є його невід’ємною частиною; 3) інформації про виконання Державного бюджету України за підсумками місяця, кварталу та року; 4) інформації про виконання зведеного бюджету України; 5) іншої інформації про виконання Державного бюджету України. Звітність про виконання Державного бюджету України подається у порядку, визначеному ст. 59-61 Бюджетним кодексом України. При цьому квартальна та річна звітність про виконання Державного бюджету України розміщується на офіційному сайті Державної казначейської служби України.

Проект закону про Державний бюджет України підлягає обов’язковій публікації в газеті «Урядовий кур’єр» не пізніше ніж через сім днів після його подання Верховній Раді України. Інформація про виконання державного (місцевого) бюджету має містити показники відповідного бюджету за загальним та спеціальним фондами про доходи (деталізовано за видами доходів, які забезпечують надходження не менше 3 % загального обсягу доходів відповідного бюджету) та про видатки й кредитування (деталізовано за групами функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету), а також показники про стан державного (місцевого) боргу та надання державних (місцевих) гарантій. Такі показники наводяться порівняно з аналогічними показниками за відповідний період попереднього бюджетного періоду із зазначенням динаміки їх зміни. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування забезпечують публікацію інформації про місцеві бюджети, в тому числі рішень про місцевий бюджет та квартальних звітів про їх виконання.

Рішення про місцевий бюджет має бути оприлюднене не пізніше ніж через десять днів з дня його прийняття в газетах, визначених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідними місцевими радами. Інформація про виконання Державного бюджету України та місцевих бюджетів (крім бюджетів сіл і селищ) підлягає обов’язковій публікації не пізніше 1 березня року, що настає за звітним: Державного бюджету України – в газетах «Голос України» та «Урядовий кур’єр»; місцевих бюджетів – у газетах, визначених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідними місцевими радами.

Міністерство фінансів України до 20 березня року, що настає за звітним, здійснює публічне представлення звіту про виконання Державного бюджету України за попередній бюджетний період, в якому беруть участь уповноважені представники Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Рахункової палати. Інформація про час і місце публічного представлення публікується разом зі звітом про виконання Державного бюджету України.

Головні розпорядники коштів державного бюджету до 15 березня року, що настає за звітним, здійснюють публічне представлення та публікацію інформації про бюджет за бюджетними програмами та показниками, бюджетні призначення щодо яких визначені законом про Державний бюджет України, відповідно до вимог та за формою, встановленими Міністерством фінансів України.

Представлена інформація за кожною бюджетною програмою має містити відомості про результативні показники її виконання (у разі складання паспорта бюджетної програми відповідно до встановлених вимог).

Разом із інформацією про бюджет головні розпорядники бюджетних коштів публікують оголошення про час та місце проведення публічного представлення такої інформації. Публічне представлення інформації про виконання місцевих бюджетів (крім бюджетів сіл і селищ) відповідно до показників, бюджетні призначення щодо яких затверджені рішенням про місцевий бюджет, здійснюється до 20 березня року, що настає за звітним. Інформація про час і місце публічного представлення такої інформації публікується разом із інформацією про виконання відповідних бюджетів. Публічне представлення інформації про виконання бюджету села, селища здійснюється в порядку, визначеному відповідною місцевою радою.




Література:

1. Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua 

2. Управління державним бюджетом України : підручник / колектив авторів [заг. редакція М. О. Азарова]. – К. : Зовнішня торгівля, 2010. – 816 с.

3. Финансы и кредит / А. Н. Трошин, Т. Ю. Мазурина, В. И. Фомкина. – М. : Инфра-М, 2009. – 408 с.

________________________

1 Даний принцип ми вже розглядали у групі принципів публічної фінансової діяльності. Зважаючи на його особливий прояв у бюджетній діяльності, вважаємо за доречне викласти його особливості саме у даному розділі нашої роботи.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше