:: LEX :: ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПОВЕРНЕННЯ СПЛАЧЕНОГО СУДОВОГО ЗБОРУ НА СТАДІЇ КАСАЦІЙНОГО РОЗГЛЯДУ СПРАВИ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 63)

Срок представления материалов

11 июля 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПОВЕРНЕННЯ СПЛАЧЕНОГО СУДОВОГО ЗБОРУ НА СТАДІЇ КАСАЦІЙНОГО РОЗГЛЯДУ СПРАВИ
 
19.05.2016 14:06
Автор: Коцан Володимир Ярославович, провідний юрисконсульт Державної інспекції сільського господарства в Чернівецькій області
[Секция 5. Административное право. Административное процессуальное право. Таможенное и налоговое право. Муниципальное право]

Прийняття Верховною Радою України 08.07.2011р. Закону України «Про судовий збір» стало важливою подією в судочинстві, оскільки Декрет Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 7-93 "Про державне мито" об’єктивно не відповідав вимогам часу.

Цей важливий нормативно-правовий акт можна умовно поділити на два періоди – до 22 травня 2015 року та після цієї дати.

Відповідно до п.3 ч.1 статті 7 Закону України «Про судовий збір» (в редакції від 28.03.2015р.) сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі. [1]

Враховуючи п.5 ч.5 ст.214 КАС України суддя-доповідач (Вищого адміністративного суду України) відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі також у випадках, якщо касаційна скарга є необґрунтованою і викладені в ній доводи не викликають необхідності перевірки матеріалів справи. [2]

В Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 23.01.2015р. №2 «Про практику застосування адміністративними судами положень Закону України від 8 липня 2011 року № 3674-VI «Про судовий збір» зазначено наступне: «Аналіз судової практики Вищого адміністративного суду України щодо відмови у відкритті касаційного провадження у справі з підстав, зазначених у цій нормі, вказує на те, що судовий збір у цьому випадку відповідно до пункту 3 частини першої статті 7 Закону про судовий збір не повертається, оскільки для застосування цієї норми суд перевіряє законність судових рішень.» [3]

Тобто, до 01 вересня 2015 року судові установи зазвичай не повертали судовий збір, сплачений за подання касаційної скарги у випадку відмови у відкритті касаційного провадження по справі на підставі п.5 ч.5 ст.214 КАС України.

З 01 вересня 2015 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» від 22 травня 2015 року № 484-VIII, згідно якого п.3 ч.1 статті 7 Закону України «Про судовий збір» викладено в наступній редакції: «Сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження у справі.

В пояснювальній записці до Проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору (реєстр. № 2862 від 15.05.2015, поданий Кабінетом Міністрів України) зазначено про те, що для забезпечення виконання підпункту «b» пункту 35 Меморандуму про економічну та фінансову політику (між Україною і Міжнародним валютним фондом) необхідно переглянути, в тому числі, порядок сплати судового збору та його повернення. [4]

Тобто, враховуючи те, що Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» від 22 травня 2015 року № 484-VIII набрав чинності, Законодавець надав можливість заявникам касаційної скарги повертати сплачений судовий збір у випадку відмови у відкритті касаційного провадження у справі.

Натомість, в Постанові Пленуму Вищого адміністративного суду України від 05.02.2016р. №2 «Про судову практику застосування адміністративними судами окремих положень Закону України від 8 липня 2011 року №3674-VI «Про судовий збір» у редакції Закону України від 22 травня 2015 року №484-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» Пленум Вищого адміністративного суду України зазначив наступне: «Зміни, яких зазнав пункт 3 частини першої статті 7 Закону № 3674-VI, не змінили характеру рішень, ухвалення яких є підставою для повернення судового збору. Відповідно відмова у відкритті касаційного провадження на підставі пункту 5 частини п’ятої статті 214 КАС України залишається винятком, і судовий збір у разі ухвалення такого рішення поверненню не підлягає. Крім того, за правовою позицією Верховного Суду України таке рішення суду касаційної інстанції про відмову у відкритті касаційного провадження є результатом касаційного перегляду оскаржуваних рішень першої та апеляційної інстанції (постанова Верховного Суду України від 11 листопада 2015 року)» [5]

Тобто, навіть після того, як Верховна Рада України уточнила положення п.3 ч.1 ст.7 Закону України «Про судовий збір», після таких роз’яснень Вищого адміністративного суду України, не в усіх випадках судовий збір за подання касаційної скарги має повертатись.

Тим самим, враховуючи нові підвищені ставки судового збору, в разі відмови у відкритті касаційного провадження у справі, Вищий адміністративний суд України в середньому не повертатиме фізичним особам 661,44 грн. та суб’єктам владних повноважень 1653,60 грн. відповідно.

Цілком очевидно, що Верховна Рада України в Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» від 22 травня 2015 року № 484-VIII не передбачила, що є винятки в питанні повернення судового збору у разі відмови у відкритті касаційного провадження по справі. А тому по всім п’яти пунктам ч.5 ст.214 КАС України судовий збір повинен повертатись.

Враховуючи вищевикладене, на думку автора, Верховному Суду України як найвищому судовому органу у системі судів загальної юрисдикції слід переглянути практику Вищого адміністративного суду з порушеного питання.




Література:

1. Закон України «Про судовий збір» від 08.07.2011 № 3674-VI [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/3674-17

2.  Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2747-15

3. Постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України від 23.01.2015р. №2 «Про практику застосування адміністративними судами

положень Закону України від 8 липня 2011 року № 3674-VI

«Про судовий збір» [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://www.vasu.gov.ua/plenum/post_plenum/postanova_plenumu_vasu_2_23-01-2015/

4. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору, реєстр. № 2862 від 15.05.2015 [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=55145

5. Постанова Пленуму Вищого адміністративного суду України від 05.02.2016р. №2 «Про судову практику застосування адміністративними судами окремих положень Закону України від 8 липня 2011 року № 3674-VI «Про судовий збір» у редакції Закону України від 22 травня 2015 року 484-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.vasu.gov.ua/plenum/post_plenum/postanova_plenumu_2_2016-02-05/



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАЦІЇ В АДМІНІСТРАТИВНИЙ ПРОЦЕС
25.05.2016 18:20
МИРОВА УГОДА ЯК ФОРМА МЕДІАЦІЇ
25.05.2016 18:18
МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД ЯК ОСНОВА РЕФОРМУВАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ФІСКАЛЬНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
21.05.2016 17:10
ДО ПИТАННЯ ЩОДО ПРАВОВИХ ПІДСТАВ ВИКОНАННЯ РІШЕНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ З ПРАВ ЛЮДИНИ
21.05.2016 17:01




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше