Контрабанда наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів є одним із основних джерел наповнення ринку наркотиками. Це є глобальною проблемою сучасності, адже їй притаманний високий ступінь небезпечності, зумовлений тяжкими наслідками як для здоров'я окремої особи так і для здоров'я всього населення держави.
У зв’язку з тим, що 12 травня 2014 року, на підставі незаконних референдумів, було проголошено суверенність Донецької та Луганської народних республік, формування в цих самопроголошених Республіках органів влади, активність переміщення через лінію розмежування (умовного кордону) наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів значно зросла. Про це свідчать статистичні данні.[3]
Статистичні показники діяльності правоохоронних вказують на те, що ділянки державного кордону України у Донецькій та Луганській областях завжди була вразлива щодо контрабандного переміщення наркотичних засобів. Тому перед державними органами, що здійснюють боротьбу з контрабандою наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів або фальсифікованих лікарських засобів, постало нове завдання щодо ефективної протидії цьому суспільно небезпечному явищу. [3]
У зв'язку з проведенням антитерористичної операції в окремих районах Донеччини та Луганщини проблема протидії запобігання контрабанді наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів чи прекурсорів стоїть досить гостро перед правоохоронними органами України. [2]
Поза контролем держави на теперішній час перебувають майже 400 км. Державного кордону.
Згідно ст. 1 Закону України "Про боротьбу з тероризмом" антитерористична операція - це комплекс скоординових спеціальних заходів, спрямованих на попередження запобігання та припинення злочинних діянь, здійснюваних з терористичною метою, звільнення заручників, знешкодження терористів, мінімізацію наслідків терористичного акту чи іншого злочину, здійснювана з терористичною метою.[5]
Також, при проведенні антитерористичної операції використовуються сили і засоби суб'єкти боротьби з тероризмом, а також підприємств, установ, організацій, які залучаються до участі в антитерористичній операції. Таке залучення правоохоронних органів у проведенні антитерористичної операції безпосередньо ускладнює можливість отримання митними підрозділи Міністерства доходів і зборів України та підрозділами Державної прикордонної служби України, що здійснюють свою діяльність безпосередньо пунктах пропуску через державний кордон України [1].
З огляду на ці фактори слід зазначити, що координація спільної діяльності правоохоронних органів у сфері боротьби з контрабандою наркотичних засобів, психотропні речовини, їх аналогів чи прекурсорів на даний час є достатньо проблематичною. Так, відповідно до підпункту 63 пункту 4 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого указом Президента України від 18.03.2013 року N 141 Міндоходів України відповідно до покладених на нього завдань проводить заходи щодо запобігання та протидії контрабанді, боротьби з порушенням митних правил на митній території України.
Отже можна дійти висновку, що реалізація заходів спрямованих на запобігання контрабанді наркотичних засобів, психотропні речовини, їх аналогів чи прекурсорів у східних регіонах України як ніколи потребує державної підтримки. Митні органи потребують збільшення чисельності особового складу з метою ефективного виконання поставлених перед ними завдань, посилення охорони пунктів пропуску через митний кордон України та забезпечення належних озброєнням і спеціальними засобами, а також поліпшенням їх взаємодії з органами військової прокуратури та військова служба правопорядку.
Література
1. Сорока С.О. Вдосконалення протидії контрабанді наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів / С.О. Сорока // Університетські наукові записки. – Хмельницький, 2008. – № 2 (26). – С. 208–213.
2. Інформація щодо наркоситуації в Україні за результатами роботи за 2005–2012 роки. – К. : ДБНОН МВС України, 2013.
3. Національний звіт за 2016 рік щодо наркотичної ситуації в Україні (за даними 2015р) // Держ. Установа «Український моніторинговий та медичний центр з наркотиків та алкоголю МОЗ України» [Електронный ресурс] Режим доступу: https://www.slideshare.net/zorrgelviv/2016-69207345
4. Украину хотят утопить в наркотиках. На границе участились перевозки крупных партий [Електронний ресурс] // Корреспондент.net. – Режим доступу: http://korrespondent.net/ukraine/comunity/3358494-ukraynu-khotiat-utopyt-v-narkotykakh-na-hranytse-uchastylys-perevozky-krupnykh-partyi-senchenko.
5. Закон України “Про боротьбу з тероризмом” // Відомості Верховної Ради України 2003, № 25 від 20.06.2003, ст. 180.
_______________________
Науковий керівник: Лукашевич Сергій Юрійович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри кримінології та кримінально-виконавчого права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого
|