Збільшення обсягів інформації в рамках єдиної системи публічного фінансового контролю значно ускладнює процес аналітичної обробки та прийняття рішень, зазначає Бардаш С.В., а це, у свою чергу, знижує ефективність публічного фінансового контролю. Тому, на думку цього науковця, ефективний фінансовий контроль можливо здійснювати тільки при використанні інформаційних технологій контролюючими органами [2, с. 3].
Значенні інформації у сфері відносин публічного фінансового контролю складно переоцінити. Інформаційні відносини, що виникають між суб’єктами фінансового контролю нерозривно пов’язані із змістом фінансового контролю. Як зазначає, І.В. Панова, одним з основних елементів змісту публічного фінансового контролю є всебічний аналіз інформації про фактичний стан на об’єкті [6, с. 86], а одним з основних його завдань, наголошує Кобринський В.Ю., є отримання повної, об’єктивної та достовірної інформації про стан законності й дисципліни на підконтрольному об’єкті [4, с. 50–51]. З огляду на зазначене основним об’єктом інформаційних відносин у сфері публічного фінансового контролю є фінансова інформація. Цей висновок узгоджується із визначенням інформаційних відносин, що містилось у ст. 3 Закону України «Про інформацію» до внесення змін від 13 січня 2011 року [10].
Найчастіше предметом фінансового контролю є первинні документи, що містять відомості про фінансово-господарську діяльність контрольованого суб’єкта. Відомості, що перевіряються у процесі фінансово-контрольної діяльності, становлять певну інформацію. А. М. Асадов наголошує на тому, що публічний фінансовий контроль «потрібно розглядати не лише як відомості про те, який реальний стан справ, але і як дуже цінну інформацію про те, наскільки обґрунтовані «задані параметри», наскільки прийнято якісне рішення, що враховує реальну ситуацію, у якій перебуває підконтрольний об’єкт [1]. Водночас Ніщимна С. О., зазначає, що контроль – дуже важливе джерело інформації для осмислення реальності, що має визначальне значення для вдосконалення роботи державних інститутів [5]. Таким чином, інформаційні відносини пронизують увесь процес публічного фінансового контролю. Підтвердженням зазначеного, є висловлена думка І. В. Панової, яка наголошує, що «необхідною умовою ефективності фінансового контролю є система бухгалтерського обліку» [5]. Відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16 липня 1999 року [9], бухгалтерський облік – процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень; фінансова звітність – бухгалтерська звітність, що містить інформацію про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства за звітний період. Узагалі метою ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства.
Основними уповноваженими суб’єктами у сфері публічного контролю є Рахункова палата України Національний банк України, Державна казначейська служба, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку України, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг та Державна служба фінансового моніторингу України тощо. Загальним правом зазначених суб’єктів відповідно до п. 11 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» є право одержувати від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності, інших юридичних осіб та їх посадових осіб, фізичних осіб - підприємців інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань [11]. Нормативно-правові акти, що регулюють діяльність зазначених суб’єктів, визначають їх інформаційну правосуб’єктність у галузі публічного фінансового контролю та деталізують їх інформаційні права і обов’язки.
З урахуванням зазначеного, на наш погляд, можна виокремити наступні ознаки інформаційних відносин у сфері публічного фінансового контролю: 1) суб’єктами відносин є суб’єкти спеціальної компетенції, які здійснюють фінансовий контроль, фінансові установи, фізичні особи, громадські організації, юридичні особи та їх об’єднання; 2) ці відносини виникають, розвиваються та змінюються в процесі інформаційної діяльності учасників фінансового контролю при одержанні, використанні, поширенні, зберіганні, зборі, обробці, накопиченні, пошуку, поширенні та споживанні інформації; 3) виникають відповідно до норм права і юридичних фактів; 4) основним предметом відносин є фінансова інформація, її матеріальні носії, додатковими предметами відносин виступають інформаційні системи, інформаційно-програмні проекти, інформаційні технології, засоби зберігання, захисту, забезпечення доступу до фінансової інформації тощо; 5) змістом відносин є інформаційні права та обов’язки суб’єктів фінансового контролю.
Як зазначено у Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року, система державного внутрішнього фінансового контролю в Україні не має достатнього інформаційно-технічного забезпечення в частині впровадження в практику сучасного вітчизняного та зарубіжного досвіду, розроблення та реалізації новітніх інформаційно-програмних проектів. В умовах збільшення обсягів фінансової інформації та в контексті формування основ інформаційного суспільства зростає потреба у спеціалізованих інформаційно-аналітичних структурах, що відіграють важливу роль посередника між масивами інформації та її користувачами.
Такий науковець як Пожар Т. О., також вказує на відсутність належного інформаційного забезпечення, єдиних баз даних фінансових порушень, сучасних інформаційних систем, що негативно впливає на ефективність фінансового контролю. Цей же науковець пропонує для забезпечення координації діяльності органів внутрішнього та зовнішнього державного фінансового контролю запровадити єдину інформаційну базу та створити сучасну інформаційно-комунікаційної інфраструктуру у сфері фінансового контролю [7].
Важливою вимогою побудови ефективної єдиної системи державного фінансового контролю, наголошує Германчук П. К., є створення в державі ефективної автоматизованої інформаційно-аналітичної системи на основі сучасних інформаційних технологій, яка призначена для збирання, зберігання, пошуку та видачі інформації про всі здійснені контрольні заходи та їхні результати, тобто для систематизації даних контролю та узагальнюючого висновку, [3, с.40].
Повністю підтримуючи наведені позиції науковців, вважаємо за нагальну потребу уповноваженим органам розробити та прийняття Єдину концепцію системи інформаційного забезпечення публічного фінансового контролю в Україні, яка дозволить унормувати термінологічний апарат цієї сфери, систематизувати інформаційні відносини у сфері публічного фінансового контролю та ґрунтовно визначити зміст інформаційної правосуб’єктності суб’єктів фінансового контролю.
Література:
1. Асадов А.М. Финансовая деятельность государства : административно-правовое исследование : автореф. дис. … д-ра юрид. наук : спец. 12.00.14 / А.М. Асадов. – Челябинск, 2010. – 58 с.
2. Бардаш С. В. Підходи до побудови концепції національної системи економічного контролю [Електронний ресурс] / С. В. Бардаш. - Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/ Menedzhment/2009_11/bardach.html.
3. Германчук П. К. Державний фінансовий контроль : ревізія та аудит / П. К. Германчук, І. Б. Стефанюк, Н. І. Рубан, В. Т. Александров, О. І. Назарчук. – К. : НВП“АВТ”, 2004. – 424 с
4. Кобринський В.Ю. Державний контроль у сфері національної безпеки України : дис. ... канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 / В.Ю. Кобринський. – К., 2008. – С. 50–51.
5. Ніщимна С. О. Суб’єктно-об’єктний склад відносин у сфері публічного фінансового контролю / С. О. Ніщимна // Фінансове право . - 2013. - № 1. - С. 8-11. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fp_2013_1_4
6. Панова І.В. Контрольна діяльність обла- сних державних адміністрацій у сфері фінансів та бюджету : дис. ... канд. юрид. наук : спец. 12.00.07 / І.В. Панова. – Х., 2004. – 190 с.
7. Пожар Т. О. Сучасний стан та проблеми фінансово-бюджетного механізму державного фінансового контролю в Україні / Т. О. Пожар // Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Сер. : Економіка і менеджмент. - 2012. - № 1. - С. 58-63. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vsuem_2012_1_9 - С. 62
8. Про схвалення Концепції розвитку державного внутрішнього фінансового контролю на період до 2017 року [Електронний ресурс] : Розпорядження Кабінету Міністрів України № 158-р від 24.05.2005 р. (із змінами). — Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgibin/laws/main.cgi?nreg=158-2005-%F0.
9. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні : Закон України від 16 липня 1999 року N 996-XIV Урядовий кур'єр від 01.09.1999
10. Про інформацію: Закон України від 2 жовтня 1992 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1992. – №48. – Ст. 650.
11. Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні : Закон України від 26 січня 1993 року № 2939-XII // Голос України від 02.03.1993.
________________________
Науковий керівник: Негодченко О.В., доктор юридичних наук, професор, ВНПЗ «Дніпровський гуманітарний університет»
|