Об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об’єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна - таким чином, законодавець визначає термін у законі «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» в редакції від 19.07.2017 року.
Законом визначений термін та процедура передачі будинку на баланс від колишнього балансоутримувача або особи, яка здійснювала управління. Саме на цьому етапі виникає колізія застосування законодавства. Така ситуація склалася через форму власності та не виконання вимог закону обслуговуючими підприємствами ще наприкінці 90-х років минулого століття. Розглядаючи питання, можна з’ясувати, що більша частина будинків знаходилась або ще й досі знаходиться у комунальній власності міста та обслуговується комунальними підприємствами, а інша - в державній та обслуговується різними компаніями приватного або публічного права.
Відповідно до ЗУ "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998, який регулює відносини, пов'язані з передачею об'єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об'єктів права комунальної власності у державну власність, останні (будинки) повинні були передаватися з державної до комунальної форми власності, а саме ініціюватися питання про передачу від балансоутримувача до регіонального відділення Фонду державного майна України по відповідній області. Звичайно, нічого подібного не було зроблено, оскільки вже існували господарства, що забезпечували обслуговування без правової на то підстави.
У зв’язку з обов’язковістю створення об’єднань співвласників або передачі будинку до рук управляючих компаній (другий варіант не є вигідним варіантом для мешканців, оскільки вони позбавляються права контролю за тарифами, виконанням робіт та прийняттям інших рішень), виникла потреба в створенні та управлінні ОСББ самостійно. Так, на даний момент колишні відомчі будинки, не залежно від того чи приватизовані усі квартири чи тільки частково, не можуть забрати будинок до управління. Перепоною є розбіжність законодавства: з одного боку - ЗУ "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", Порядок списання об'єктів державної власності, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 № 1314; з іншого – ЗУ « про ОСББ», Постанова КМ України від 20.04.2016 № 301 та низка інших підзаконних нормативно правових актів.
Згідно з останнім за згадуванням Порядком:
а) Списання з балансу багатоквартирного будинку центральним органом виконавчої влади, державним підприємством, на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності, здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку.
У разі коли балансоутримувачем є державне підприємство, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади, рішення про списання багатоквартирного будинку погоджується таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади.
б) Списання багатоквартирного будинку з балансу може бути ініційоване особою (особами), якій (яким) на праві приватної власності належить (належать) приміщення у такому будинку, шляхом направлення балансоутримувачу письмового повідомлення та копій документів, що відповідно до законодавства підтверджують належність особі (особам) відповідного (відповідних) приміщення (приміщень) на праві приватної власності.
У такому випадку саме балансоутримувач, але ніяк не Фонд державного майна України, протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідного повідомлення та документів розпочинає процедуру списання такого будинку з балансу згідно з пунктом 4 цього Порядку.
Нормативно-правові акти, що були видані раніше, навпаки, наполягають на обов’язкову передачу з державної форми власності до комунальної, а вже тільки потім до ОСББ, але механізм такої передачі на прописаний. Цей процес є перепоною у створенні ОСББ, оскільки грошове питання при передачі від одних до інших загальмує все (попередній утримувач повинен привести до ладу усе господарство, включно із капітальним ремонтом будівлі). Виходом з цією ситуації, на нашу думку, є зміна або доповнення законодавства на вищому рівні, адже на сьогодні відомі випадки судових звернень, які в результаті не були задоволені.
Література
1. Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 № 2866-III.
Інтернет посилання: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2866-14
2. Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності
Верховна Рада України; Закон від 03.03.1998 № 147/98-ВР.
Інтернет посилання: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/147/98-%D0%B2%D1%80
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 08.11.2007 № 1314 Про затвердження Порядку списання об'єктів державної власності.
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301 Про затвердження Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків.
______________________
Науковий керівник: Удовіка Лариса Григорівна, доктор юридичних наук, «Запорізький національний університет»
|