АКТУАЛЬНІСТЬ СТВОРЕННЯ ПРОМИСЛОВО-ФІНАНСОВИХ ГРУП (ПФГ) В УКРАЇНІ В УМОВАХ СУЧАСНОГО ДЕРЖАВОТВОРЕННЯ
25.02.2008 20:58
Автор: Ханієва Фатіма Магомедівна, студентка факультету підготовки кадрів для органів юстиції Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого
Проблематиці економічного розвитку України присвячені численні дослідження юристів, економістів, управлінців тощо. В якості однієї з проблем можна позначити створення і діяльність таких великих об'єднань юридичних осіб, як промислово-фінансові групи (ПФГ), процеси щодо чого здатні забезпечити майбутній розвиток промисловості, запобігти занепаду неконкурентноспроможних галузей економіки країни в умовах майбутнього режиму лібералізації торгівлі в рамках Всесвітньої торговельної організації (ВТО) та європейської інтеграції.
Сучасні умови розвитку світової ринкової економіки, вступ України до ВТО свідчать про необхідність інтеграції фінансових, інтелектуальних вкладів і виробництва. В результаті спостерігається об'єднання єдиних організаційних структур, одним з яких є ПФГ.
ПФГ виступає особливою формою організаційного об'єднання юридичних осіб, до якого можуть входити організації усіх форм власності, що мають на меті отримання прибутку. Функціонування ПФГ покликане реалізовувати державні програми розвитку пріоритетних галузей виробництва і структурної перебудови економіки України, програми згідно з міждержавними договорами, виробляти кінцеву продукцію.
Недосконалість українського законодавства в сфері регулювання процесів створення і діяльності ПФГ гальмує поширення промислово-фінансової інтеграції. Відсутність державної підтримки, державних гарантій діяльності, податкових пільг, тимчасовий характер функціонування, громіздкий і складний порядок утворення, невизначеність організаційної структури, схеми внутрішніх зв’язків та форм управління групою – всі ці недоліки негативно впливають на формування інтересу до створення ПФГ.
Між тим цей особливий вид об'єднань має певні переваги перед існуючими організаційно-правовими формами, в які втілюється структурування капіталу. Ці переваги знаходять свій прояв у можливості прямої взаємодії з державою при виконанні державних програм і випуску кінцевої продукції, об'єднання спільних можливостей учасників без створення юридичної особи, ефективна взаємодія всередині добровільно створеної інтегрованої структури, незалежність кожного учасника групи у здійсненні самостійної господарської діяльності, можливість об'єднання майна (промисловий та фінансовий капітал) сторін на основі генеральної угоди про сумісну діяльність щодо виробництва кінцевої продукції ПФГ.
Аналіз сучасного становища процесів створення ПФГ в Україні та перспективи майбутнього розвитку свідчать про необхідність внесення змін до чинного Закону України „Про промислово-фінансові групи (ПФГ) в Україні” від 21 листопада 1995 року та інших нормативно-правових актів . Про це вже неодноразово вказувалось у працях науковців та фахівців даної галузі знань. Проте, на протязі дванадцяти років жодних зрушень у бік вдосконалення правової бази для ефективної діяльності ПФГ все ще не спостерігається.
Розвиток вітчизняної економіки, вступ України до ВТО, прямування до європейського співтовариства – ці процеси вимагають удосконалення національного законодавства і щодо ПФГ. Це посилить позиції держави на міжнародному рівні та забезпечить створення якісної національної системи виробництва, підтримку та розвиток неконкурентноспроможних галузей економіки, що можливо досягти при функціонуванні ПФГ в країні.
e-mail: fatima-khanieva@yandex.ru
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter