:: LEX :: ЩОДО ПИТАННЯ РОЗПОДІЛУ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 63)

Термін подання матеріалів

11 липня 2024

До початку конференції залишилось днів 0


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЩОДО ПИТАННЯ РОЗПОДІЛУ МІСЦЕВИХ БЮДЖЕТІВ
 
15.11.2018 12:15
Автор: Кубай Катерина Романівна, студентка юридичного факультету, Донецький національний університет імені Василя Стуса
[Секція 5. Господарське право. Господарське процесуальне право. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право. Фінансове право. Банківське право]

В умовах обраного Україною курсу на децентралізацію все більшого значення набувають бюджети другої ланки бюджетної системи України, тобто місцеві бюджети. Місцевий бюджет, як елемент фінансової системи держави, є одним з базових основ реалізації бюджетної політики країни та основною складовою її функціонування, що зумовлює актуальність даного дослідження. 

На сьогодні питання щодо складання, розподілу і використання місцевих бюджетів  регулюються Бюджетним кодексом України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також рішеннями про місцевий бюджет (для конкретного регіону країни) та іншими нормативно-правовими актами.

Теоретико-методологічними проблемами розподілу фінансових ресурсів місцевих бюджетів та регулювання відносин щодо здійснення видатків місцевих бюджетів присвячені праці таких вчених як: А. Брязкало, О. Василик, Л. Вдовенко, О. Гетьманець, Л. Кас’яненко, А. Монаєнко, Н. Фаюра, В. Чернадчук, І.Луніної, І.Лютого, В.Опаріна, однак, питання щодо розподілу місцевих бюджетів потребують подальшого дослідження в частині перерозподілу повноважень.

В умовах сьогодення місцеві бюджети покладаються завдання не тільки фінансового забезпечення ключових напрямків діяльності окремих територіальних одиниць держави та місцевого самоврядування, а й тих функцій державної влади, що делегуються центральними органами влади на місцевий рівень. Бюджетне законодавство України прямо закріплює, що видатки, які передаються на місцевий рівень, є обов’язковим атрибутом делегування частки повноважень центральних органів влади на місцевий рівень [1, с.140].

Відповідно до ч. 1 ст. 64 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» видатки місцевих бюджетів – це видатки, які здійснюються органами місцевого самоврядування на потреби територіальних громад [2]. Отже, це кошти, що спрямовуються на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним бюджетом, за винятком коштів на погашення основної суми боргу та повернення надміру сплачених до бюджету сум. Спрямування видатків здійснюється відповідно до завдань, що стоять перед державою та органами місцевого самоврядування у конкретний період. Розмір видатків бюджетної системи перебуває у тісному взаємозв'язку з її доходами, оскільки влада не може дозволити витратити більше, ніж планує отримати. Оскільки доходи бюджету завжди обмежені, держава фінансує пріоритетні видатки і лише за наявності залишків коштів може фінансувати інші потреби [3, с. 210].

Частиною 2,3 статті 82 Бюджетного кодексу України визначено, що видатки бюджетів поділяються на: видатки, які визначаються функціями держави і можуть бути передані на виконання АРК та місцевому самоврядуванню з метою забезпечення найбільш ефективного їх виконання на основі принципу субсидіарності та видатки на реалізацію прав та обов’язків АРК та МС, які мають місцевий характер і визначені законами України [4]. 

Тим самим передбачено, що видатки цих груп виступають фінансовим забезпеченням тих функцій і повноважень державних органів, що делеговані з центру на регіональний рівень та, відповідно до принципу субсидіарності бюджетної системи, мають провадитись з місцевих бюджетів, а також є класичними видатками територіальних громад, які покликані забезпечувати конституційні гарантії самостійності місцевого самоврядування, надаючи фінансову підтримку представницьким та виконавчим органам місцевого самоврядування. Алгоритм розподілу видів видатків усередині бюджетної системи України визначено статтею 83 Бюджетного кодексу України, відповідно до якої видатки, визначені пунктами 2 і 3 частини першої статті 82 БКУ, здійснюються за рахунок коштів місцевих бюджетів, у тому числі трансфертів з Державного бюджету України.

Логічним продовженням вищезазначених положень виступає стаття 84 Бюджетного кодексу України, за якою відповідні органи державної влади забезпечують здійснення цих видатків, а саме: Рада міністрів АРК, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних місцевих рад, сільські, селищні, міські (міст районного значення) голови (якщо відповідні виконавчі органи не створені згідно із законом) забезпечують здійснення видатків. 

Тим самим бюджетне законодавство України чітко розмежовує повноваження при здійсненні бюджетних видатків між центральними органами державної влади, з одного боку, і місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування – з іншого. Перші організують виконання державного бюджету за видатками, а останні – місцевих бюджетів відповідно до їх територіальної юрисдикції.   В Україні було прийнято децентралізовану модель міжбюджетних відносин, яка відкриває значні перспективи для забезпечення спроможності місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення, зокрема, підвищення ролі громадян та їх впливу на процес прийняття й втілення рішень щодо забезпечення умов соціального та економічного розвитку суспільства [5, с. 224].

Однак, проблемою при цьому залишається встановлення такого рівня децентралізації видаткових повноважень, який би відповідав політичним та економічним інтересам держави в цілому. Для України оптимальним є такий варіант побудови міжбюджетних відносин, за яким буде встановлено максимально допустимий рівень самостійності місцевих органів та збережено принцип бюджетного унітаризму, під яким розуміється єдність правової бази, регулювання бюджетних відносин, бюджетної класифікації, порядку виконання та ведення бухгалтерського обліку й звітності.

Отже, оптимальний розподіл повноважень органів державної влади та органів місцевого самоврядування, розподіл джерел фінансових ресурсів між бюджетами буде сприяти посиленню відповідальності місцевих органів влади при розподілі та подальшому використанні місцевих коштів з метою ефективного і якісного виконання функцій місцевого самоврядування.

Література:

1. Овсянніков Є. С. Правове регулювання виконання бюджетів за видатками в Україні: дис… канд. юрид. наук : 12.00.07 «Адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право». Університет державної фіскальної служби України. Ірпінь, 2017. 231 с.

2. Про місцеве самоврядування в Україні: Закон України від 21 травня 1997 р.   №280/97-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1997. № 24. Ст. 170. (Із змінами).

3. Польшинська К.А. Поняття та сутність правового регулювання видатків місцевих бюджетів. Молодий вчений.2016.№ 2. С. 209-213.

4. Бюджетний кодекс України: Закон України від 08 липня 2010 р. № 2456-VI. Відомості Верховної Ради України. 2010. №№ 50-51. Ст. 572. (Із змінами).

5. Першко Л.О. Фінансові аспекти зміцнення місцевих бюджетів в умовах бюджетної децентралізації. Збірник наукових праць Університету державної фіскальної служби України.2017.№ 1. С. 212-226.

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ БАНКРУТСТВА ПІДПРИЄМСТВА НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
15.11.2018 21:00
ЩОДО ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕЧНОСТІ ТА ЯКОСТІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ В УКРАЇНІ
15.11.2018 12:11
ЩОДО СПРАВЛЯННЯ ТРАНСПОРТНОГО ПОДАТКУ В УКРАЇНІ ТА ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ: ПОРІВНЯЛЬНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ
15.11.2018 12:06
ПОДАТОК НА ПРИБУТОК ТА ПОДАТОК НА ВИВЕДЕНИЙ КАПІТАЛ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ
15.11.2018 11:48
ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ФОНДОВОЇ БІРЖІ
15.11.2018 11:42
ГОСПОДАРСЬКО-ПРАВОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ УМОВ ДОГОВОРУ ЛІЗИНГУ
15.11.2018 11:10
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПОВОДЖЕННЯ З ВІДХОДАМИ В УКРАЇНІ
10.11.2018 22:44




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше