Фінансове забезпечення функціонування держави більшою мірою обумовлено податковими надходженнями й одним з визначальних факторів, що забезпечують надходження податкових платежів в бюджет є організація податкового контролю.
Проблемам, пов’язаним з теоретичними та практичними питаннями поняття, сутності, змісту контролю взагалі та податкового, зокрема, в науковій літературі присвячено чимало праць, серед яких найбільш вагомі: Андрущенка В.Л., Кучерова І.І., Судакова О.Ю., Орешкіна І.А., Кучерявенка М.П, Савченко О.А., Кушнарьової Т.В., Поролло Є.В., Ногіної О.А., Соколової Е.Д., Хмелевської Н.В., Крисоватого А.І., Реви Д.М., Воронової Л.К., та інших. Проте у науковій літературі відсутній єдиний щодо визначення податкового контролю, що поясняється тим, що податковий контроль є своєрідним видом контролю, який має складну структуру, а отже і проявляється у різних аспектах.
Метою цієї статті є аналіз існуючих визначень податкового контролю та обґрунтування його як спеціального виду фінансового контролю.
Слід підкреслити, що податковий контроль відноситься до фінансового контролю як „часткове” з „загальним”. Саме тому представляється логічним певну увагу приділити визначенню фінансового контролю.
Фінансовий контроль – контроль за законністю і доцільністю дій у сфері формування, розподілу і використання грошових фондів держави і суб’єктів місцевого самоврядування з метою ефективного соціально-економічного розвитку країни і окремих регіонів [10, с. 109-110]. Так, О.Ю. Грачева зазначає, що фінансовий контроль – це контроль за законністю дій у процесі збирання, розподілу і використання грошових фондів держави і муніципальних формувань з метою здійснення ефективної фінансової політики у суспільстві для забезпечення прав і свобод громадян [7, с. 112].
У першій українській економічній енциклопедії під редакцією вченого-економіста Мочерного С.В. державний фінансовий контроль визначено як найважливішу функцію державного управління, що направлена на виявлення відхилень від прийнятих стандартів законності, доцільності та ефективності управління фінансовими ресурсами та іншою державною власністю [2, с.479].
Е.О. Вознесенський фінансовий контроль визначає як діяльність державних і громадських органів, що полягає у перевірці обґрунтованості процесів формування і використання централізованих і децентралізованих грошових фондів з метою дотримання планових пропорцій у розширеному відтворенні [8, с.43].
Виходячи зі змісту контролюючих відносин, фінансовий контроль можна поділити на відповідні інституціональні види, одним з яких є податковий контроль.
Податковий контроль є спеціальним видом державного фінансового контролю, який здійснюється органами Державної податкової служби та іншими контролюючими органами та направлений на забезпечення дотримання податкового законодавства суб’єктами, що реалізують податковий обов’язок або забезпечують цю реалізацію [3, с.207]. На думку Н. Маринівої головною особливістю податкового контролю є те, що він завжди реалізується через сукупність безумовно активних дій владних суб’єктів через здійснення ними повноважень, які мають активний характер, та сукупність активних дій й пасивної поведінки контролюючих суб’єктів при реалізації права на податкову перевірку уповноважених органів [4, с.46].
П.Ю. Буряк, Б.А. Карпінський, Н.С. Залуцька, В.З. Бєлінський податковий контроль визначають як діяльність податкових органів щодо спостереження за відповідністю процесу організації платниками податків обліку об’єктів оподаткування, методики обчислення й сплати податків і податкових платежів за чинними нормативно-правовими актами сфери оподаткування, виявлення відхилень, допущених у ході виконання норм податкового законодавства та визначення впливу наслідків порушень на податкові зобов’язання [5, с.56]. така позиція є достатньо спірною через те, що податковий контроль фактично пов’язан з податковим органом. Навряд чи визначення податкового контролю логічно більше пов’язувати з діяльністю тільки цих організацій. Так, безумовно, вони є основними. Проте виникає питання, що здійснює контроль за нарахуванням, стримуванням ПДВ при перетинанні митного кордону України, коли необхідно сплатити ПДВ чи акцизний збір. Представляється, що основним критерієм визначення має бути об’єкт контрольних дій – система обов’язкових платежів в Україні.
Рева Д.В. податковий контроль визначає як один із видів фінансового контролю, що здійснюється у сфері державного управління оподаткуванням, який становить собою діяльність уповноважених державою суб’єктів по встановленню стану виконання вимог чинного податкового законодавства особами, на яких покладено обов’язок щодо обчислення, сплати, утримання та перерахування податків, зборів (обов’язкових платежів), виявленню відхилень у їх діяльності від встановлених вимог, їх припинення й усунення, а також по відновленню порушених прав держави та територіальних громад на своєчасне і повне одержання відповідних сум податкових платежів і недопущенню таких порушень у майбутньому [1, с.7].
В проекті Податкового Кодексу України податковий контроль визначено як система заходів, що проводяться контролюючими органами з метою перевірки правильності нарахування, повноти та своєчасності сплати податків та зборів, а також використання законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за яким покладено на органи державної податкової служби [12].
У проекті Закону України «Про податковий контроль» зазначено, що податковий контроль – це єдина система обліку платників податків, а також контроль за правильністю нарахування повнотою і своєчасністю сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, порядок проведення розрахунків, обліку товарів та коштів [9].
Підводячи підсумки дослідженого вище питання, зазначимо, що, на думку автора, запропоновані визначення не в повній мірі розкривають поняття податкового контролю. Саме тому вважаємо доцільним звернутися до Податкового Кодексу Республіки Бєларусь, де наведено наступне визначення податкового контролю: система заходів з контролю за виконанням податкового законодавства, що здійснюється посадовими особами податкових органів у межах їх повноважень засобами обліку платників (інших зобов’язаних осіб), податкових перевірок, опитування платників та інших осіб, перевірки даних обліку та звітності, огляду рухомого та нерухомого майна, приміщень та територій, де можуть знаходитися об’єкти, що підлягають оподаткуванню або використовуються для отримання прибутку, та в інших формах, передбачених податковим або іншим законодавством [11].
У Податковому Кодексі Азербайджанської Республіки податковий контроль зазначено як єдина система контролю за обліком податківців й об’єктів оподаткування, а також за дотриманням законодавства про податки [13].
На думку автора, у повній мірі поняття податкового контролю розкривається лише у Податковому кодексі Російської Федерації, де визначені форми проведення податкового контролю Отже, податковий контроль – контроль, що проводиться посадовими особами податкових органів у межах своєї компетенції шляхом податкових перевірок, отримання пояснень податківців, податкових агентів та платників збору, перевірки даних обліку та звітності, огляду приміщень та територій, що використовуються для вилучення прибутку, а також в інших формах, передбачених Податковим Кодексом [6].
Література:
1. Рева Д.В. Правове регулювання податкового контролю в Україні: Автореф. …дис. Канд.. юрид. наук. – Харьков: НЮАУ, 2005, - 20 с.
2. Мочерний С.В., Ларіна Я.С., Устинко О.А., Юрій С.І. Економічний енциклопедичний словник: / за ред.. С.В. Моченого. – Львів: Світ, 2005. – 616 с.
3. Основы налогового права: Учеб. Пособие / Под ред. Н.П. Кучерявенко. – Харьков: Легас, 2003. – 387 с.
4. Маринів Н. проблемні аспекти визначення поняття податкового контролю в Україні // Право України. – 2007. – № 4. – с. 46.
5. П.Ю. Буряк, Б.А. Карпінський, Н.С. Залуцька, В.З. Білінський Податковий контроль. Підручник. – К.: «Хай-Тек Прес», 2007. – 608.
6. Налоговый Кодекс Российской Федерации. Часть І и ІІ. – М.: ИНФРА – М, - 2005. -668с.
7. Грачева Е.Ю. Проблемы правового регулирования государственного финансового контроля. – М.: Юриспруденция, 2000. – 192 с.
8. Вознесенский Э.А. Дискуссионные вопросы теории социалистических финансов. – М.: Изд-во МГУ, 1969. – 158 с.
9. Проект Закону України „Про податковий контроль” 15.08.2003 № 4051.
10. Финансовое право. Учебник / Отв. ред. Н.И. Химичева. 2-е изд., перераб. и доп. – М.: Юристь, 2000. – 600 с.
11. http://pravo.kulichki.com// Податковий Кодекс Республіки Беларусь. Гл. 9, ст.64.
12. www.minfin.gov.ua// Проект Податкового Кодексу України.
13. www.shmkir.net// Налоговый кодекс Азербайджана. Гл. 4, ст. 32.
|