|
|
|
Наша кнопка |
|
|
|
АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПОВ’ЯЗАНІ З КОРУПЦІЄЮ |
|
02.04.2019 16:58 |
Автор: Абражевич Дар’я Артемівна, студентка юридичного факультету Національного авіаційного університету
|
[Секція 2. Конституційне право. Конституційне процесуальне право. Адміністративне право. Адміністративне процесуальне право. Митне та податкове право. Міжнародне право. Муніципальне право] |
Корупція в Україні довгий час є однією з найгостріших проблем, яку вже довгий час намагаються вирішити. Для досягнення цієї мети буди внесені зміни до законодавства, зокрема прийнято закон України «Про Національне антикорупційне бюро України» 2014 р. [1], «Про запобігання корупції» 2014 р. [2] та ін. Вони містять принципи протидії корупції та запобіганню її виникнення. Кодекс України про адміністративні правопорушення також містить главу, присвячену адміністративним правопорушенням, пов’язаним з корупцією [3].
Багато науковців та юристів присвячують свої праці цьому питанню : І.Л. Бородін, М.М. Луценко та Л.І. Щербина [4], О.С. Півненко [5] та ін.
Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. вніс певні зміни, адміністративна відповідальність відтепер передбачена тільки за правопорушення, які пов’язані з корупцією (діяння, які не містять ознак корупції, проте порушують встановлені антикорупційним законом вимоги, заборони та обмеження).
Глава 13-А КУпАП передбачає ряд адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією :
• Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності (Стаття 172-4).
• Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків (Стаття 172-5).
• Порушення вимог фінансового контролю (Стаття 172-6).
• Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (Стаття 172-7).
• Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових або інших визначених законом повноважень (Стаття 172-8).
• Невжиття заходів щодо протидії корупції (Стаття 172-9).
• Порушення заборони розміщення ставок на спорт, пов’язаних з маніпулюванням офіційним спортивним змаганням (Стаття 172-9-1).
• Порушення законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля (Стаття 172-9-2) [3].
Ці правопорушення містять такі ознаки : протиправність діяння (дії чи бездіяльності); суспільна небезпека (суспільна шкода) таких діянь; наявність вини у їх вчиненні; їх адміністративна караність; наявність специфічного об’єкта посягання [6, c. 26].
Розглядаючи склад адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією необхідно зазначити родовий об’єкт - сукупність відносин, що складаються у сфері забезпечення обмежень та усунення умов щодо можливих корупційних проявів [7]. Щодо об’єктивної сторони адміністративного правопорушення, пов’язаного з корупцією, більшість з них вчиняється у формі протиправних дій (порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності; вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів; неправомірне одержання подарунка та ін.). В деяких випадках цим адміністративним проступкам властива протиправна бездіяльність (неповідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента або про суттєві зміни в майновому стані; неповідомлення особою у встановлених випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів та ін.). Досить суттєвою кваліфікуючою ознакою об’єктивної сторони більшості проступків, пов’язаних з корупцією, є повторність окремих порушень, за вчинення яких особа протягом року піддавалась адміністративному стягненню. За рецидивні випадки таких порушень передбачено більш суворе адміністративне покарання порівняно з попередніми [7].
Суб’єктами адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією є : особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (зокрема, це вищі посадові особи держави; депутати всіх рівнів; державні службовці та посадові особи місцевого самоврядування та ін.; особи, які прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; особи, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків; кандидати у депутати всіх рівнів представницької влади; фізичні особи, які здійснюють діяльність, пов’язану із запобіганням, протидією корупції, імплементацією стандартів у сфері антикорупційної політики, моніторингом цієї політики в Україні та ін. [8].
Суб’єктивна сторона адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією: вина у формі умислу, мотив і мета є корисливими (проте не впливають на кваліфікацію).
Санкціями за вчинення проступків, пов’язаних з корупцією, є штраф (основне адміністративне стягнення), а також додаткові : конфіскація та позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, які в більшості випадків застосовуються одночасно [7].
Для вирішення проблеми, пов’язаної з корупцією необхідно поєднувати заходи адміністративної відповідальності та антикорупційні заходи превентивного, карального та іншого соціально-правового впливу. Для ефективної боротьби з корупцією потрібно розробити дієву на практиці систему запобігання корупції та усунути її соціальні передумови.
Література :
1. Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України» // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2014, № 47, ст.2051.
2. Закон України «Про запобігання корупції» // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2014, № 49, ст.2056.
3. Кодекс України про адміністративні правопорушення // Відомості Верховної Ради Української РСР (ВВР) 1984, додаток до № 51, ст.1122.
4. Луценко М. М. Корупція в Україні: сучасний стан і проблеми протидії [Електронний ресурс] / М. М. Луценко, Л. І. Щербина // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. – 2015. – Режим доступу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi- bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe? I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT= ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nvmgu_jur_2015_15(2)__40.
5. Півненко О. С. Актуальні проблеми запобігання та протидії корупції і охорони права власності [Електронний ресурс] / О. С. Півненко // BiG-LiB. – 2011. – Режим доступу: http://www.big-lib.com/book/64_Aktyalni_problemi_zapobigannya_ta_protidii_korypcii_i_ohoroni_prava_ vlasnosti/6963_Pivnenko_O_S_PROTIDIYa_KORYPCIINIM_PROYaVAM_Y_SISTEMI_ DERJAVNOI_SLYJBI_YKRAINI.
6. Колпаков В. К. Адміністративна відповідальність: навч. посіб. / В. К. Колпаков. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 255 с.
7. Гончарук С. Т. Юридичний аналіз адміністративних правопорушень, пов'язаних з корупцією [Електронний ресурс] / С. Т. Гончарук // Юридичний вісник «Повітряне і космічне право». – 2018. – Режим доступу: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/download/12725/17556.
8. Лист роз’яснення суб'єкти відповідальності за корупційні правопорушення [Електронний ресурс] // Управління держпраці у Черкаській області. – 2016. – Режим доступу: http://ck.dsp.gov.ua/?q=article/lyst-rozyasnennya-subyekty-vidpovidalnosti-za-korupciyni-pravoporushennya.
__________________________
Науковий керівник: Гусар Ольга Анатоліївна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри конституційного і адміністративного права, Національний авіаційний університет
|
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
|
|
|
© 2006-2025 Всі права застережені |
При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове! |
|
|
|
|
Голосування |
|
|
|