Світовою спільнотою визнано, що надання якісних сервісних послуг державними органами платникам податків створює передумови для стимулювання добровільної сплати податків, що забезпечує надходження коштів до бюджету та сприятиме економічному розвитку країни. Тому дослідження зарубіжного досвіду щодо клієнтоорієнтованого підходу податковими органами у наданні послуг платникам є доцільним, особливо в частинні впровадження інноваційних технологій.
Розвиток податкових інституцій будь-якої держави безпосередньо залежить від запровадження ефективних стандартів ведення бізнесу та бажання та/або можливості фіскальної служби до реформування.
Науковцями стверджується, що клієнтоорієнтований підхід спрямований на споживача підчас вирішення будь-яких завдань, а саме його метою є врахування потреб різних категорій споживачів при формуванні конкурентної політики [1]. Тобто для створення якісного клієнтоорієнтованого підходу до платників податків органам на які покладено обов’язки адміністрування податків, необхідно зосередитися на відповідних потребах суб’єктів господарювання.
На сьогодні з метою вдосконалення клієнтоорієнтованого підходу до платників податків та надання їм якісних послуг податкові органи зорієнтовані на впровадження електронних сервісів для спрощення процедур виконання податкових зобов’язань. Зокрема, вагомим внеском є створення умов для подання декларацій та звітності в електронному вигляді.
Потрібно також підкреслити, що новаційним підходом до сервісного обслуговування є впровадження та модернізація електронного кабінету платника, перевагами якого є можливість цілодобового та віддаленого доступу платників до виконання податкових зобов’язань незалежно від їх місця знаходження. Проте відмітимо, що на відміну від українського платника, який отримує доступ до свого кабінету лише у разі наявності електронного підпису, платники податків передових зарубіжних країн мають альтернативні можливості доступу до свого електронного кабінету. Так, у Литовські Республіці доступ до електронного кабінету здійснюється за наявності: електронного підпису у платника; за допомогою інструментів Державної податкової інспекції при наявності пароля отриманого у будь-якому відділі обслуговування платників податків ДПІ; через зовнішні системи у разі наявності автентифікації банку [2]. У разі використання платником мобільного додатку для виконання своїх податкових зобов’язань та забезпечення захисту його персональних даних, доступ до використання здійснюється за допомогою: телефонного коду автентифікації, що надається платнику податків при підключенні до системи ДПІ; інструментів ДПІ, використовуючи ім’я користувача та пароль, отримані у податковій інспекції; мобільного підпису, наданого оператором мобільного зв’язку.
Крім того, з метою спрощення процедур виконання платником податкових зобов’язань, податковими органами зарубіжних країн розроблено та розміщено на офіційних порталах засоби для вірного розрахунку податків. Так, на офіційному сайті Національної податкової адміністрації Польщі розміщені калькулятори за допомогою яких платникам надається можливість вірно розрахувати деякі податкові зобов’язання. Зокрема, впроваджено калькулятори за допомогою яких платник правильно може розрахувати податок на прибуток; ПДВ; відсотки за несвоєчасну сплату податкової заборгованості та плату за пролонгацію тощо.
Така практика є позитивною для України та потребує впровадження у діяльність національних податкових органів. Варто зауважити, що однією із важливих запорук підвищення рівня сервісних послуг платникам, стане розробка та впровадження калькуляторів для розрахунку податків на майно, з урахуванням територіального розподілу. Також заслуговує на увагу, практика впровадження для платників мобільних додатків для смартфонів та планшетів, що є позитивним прикладом для України, оскільки впровадження таких додатків сприятиме оперативному виконанню платниками своїх податкових обов’язків та схилятиме їх до взаємодії з податковими органами засобами електронних ресурсів. Такий підхід забезпечить платникам податків орієнтуватися у виникненні податкового зобов’язання, а також своєчасно та вірно розрахувати його.
Проте, необхідно наголосити на тому, що удосконалення сучасних технологій у податкових органах потребує відповідного фінансування, а також розвитку електронних сервісів як на загальнодержавному рівні, так і в окремих державних органів. Такий процес забезпечить плідну взаємодію між державними органами, що у свою чергу спростить виконання податкових зобов’язань платникам.
Література:
1. Павленко А. О. Управління стимулюванням попиту в маркетинговій діяльності фермерських господарств: автореф. дис. … канд.. економ. наук: 08.00.04 / Харківський національний технічний університет сільського господарства ім. Петра Василенка. Харків, 2018.
2. Доступ до Mano VMI. URL: https://sso.vmi.lt/sso/login?TARGET=https%3a%2f%2fwww.vmi.lt%2fmanovmi%2flt%2fManoVMIep.aspx
3. Калькулятори для правильного розрахунку податкових зобов’язань податків платників у Польщі. URL: https://www.podatki.gov.pl/kalkulatory-podatkowe
|