ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ДЕРЖАВНОГО МЕХАНІЗМУ ОХОРОНИ КУРОРТІВ ТА ЛІКУВАЛЬНО-ОЗДОРОВЧИХ МІСЦЕВОСТЕЙ
30.09.2008 09:32
Автор: Богатюк Ірина Григорівна, здобувач кафедри цивільно-правових дисциплін Академії праці і соціальних відносин Федерації професійних спілок України, старший викладач кафедри правознавства ПВНЗ ІЗІТ при НАУ
[Екологічне право. Земельне право. Аграрне право]
Україна посідає одне з провідних місць у Європі за рівнем забезпеченості цінними природними лікувальними ресурсами. Однак на міжнародному туристичному ринку національні природні лікувальні ресурси оцінюються як менш привабливі і конкурентоспроможні, ніж в інших країнах, де спостерігається тенденція до посилення ролі держави у забезпеченні розвитку курортів і туризму [2].
Незважаючи на те, що одним із принципів державної політики у сфері курортної справи проголошено раціональне використання природних лікувальних ресурсів, їх належна охорона та сприяння перетворенню санаторно-курортного комплексу України на високорентабельну та конкурентоспроможну галузь економіки [1], сьогодні важко говорити про наявність і реалізацію єдиної державної політики у цій галузі. Практично не розв’язується вкрай актуальна проблема нераціонального та неефективного використання земель оздоровчого призначення і лікувальних ресурсів, де спостерігаються численні порушення земельного й екологічного законодавства.
Така ситуація зумовлена цілим рядом факторів, основними з яких, на нашу думку, є:
- невизначеність напрямів освоєння та розвитку природних лікувальних ресурсів;
- недостатнє нормативно-правове забезпечення сфери санаторно-курортної діяльності та правового режиму земель курортів і лікувально-оздоровчих місцевостей;
- відсутність цілісної та комплексної системи управління і контролю за використанням природних лікувальних ресурсів та земель оздоровчого призначення;
- різне відомче підпорядкування санаторно-курортних закладів та відповідних ресурсів;
- недосконалість організаційно-правових та економічних механізмів реалізації державної політики у сфері діяльності курортів, слабка міжвідомча координація та взаємодія між органами державної влади та місцевого самоврядування.
Відсутність науково обґрунтованих стратегічних орієнтирів в курортній галузі, механізмів комплексного підходу до управління курортною сферою, недостатній державний контроль за раціональним використанням та охороною земель курортів призводять до багатьох негативних наслідків у санаторно-курортній галузі, зокрема, до нецільового використання земель оздоровчого призначення, неефективного користування природними лікувальними ресурсами, внаслідок чого існує загроза їх виснаження і знищення. Таким чином, можна констатувати, що в державі поки що не створені належні умови для реалізації закріплених Конституцією України прав громадян на відпочинок, охорону здоров’я, безпечне для життя і здоров’я навколишнє природне середовище.
З огляду на вищевикладене вважаємо доцільним здійснення таких організаційно-правових заходів:
- розробити і затвердити загальнодержавну та регіональні програми розвитку курортів на перспективу;
- забезпечити нормативно-правовою підтримкою питання порядку використання земель оздоровчого призначення, правового режиму природних лікувальних ресурсів, моніторингу курортно-оздоровчих територій та відповідних ресурсів, спеціальної юридичної відповідальності за правопорушення у цій сфері;
- врегулювати на законодавчому рівні компетенцію органів державної влади різного рівня шляхом внесення відповідних змін до законів України “Про курорти”, “Про місцеве самоврядування в Україні” та інших актів законодавства;
- забезпечити створення належних умов для здійснення громадського контролю у сфері курортної діяльності;
- привести у відповідність законодавство України з питань курортно-оздоровчої діяльності до міжнародних норм і стандартів.
Література:
1. Основні напрями державної політики України у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки. Затверджено Постановою Верховної Ради України від 5 березня 1998 року № 188/98-ВР // Відомості Верховної Ради, 1998, № 38-39, ст. 248.
2. Стратегія розвитку туризму і курортів. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2008 р. № 1088-р.
e-mail: bogatjuk@i.ua
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter