Закріплення стадії кримінального провадження під назвою «Попередня перевірка первинної інформації (дослідча перевірка)» - це можливість спеціально уповноваженим суб’єктам, які здійснюють досудове розслідування, перед внесенням відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР мати можливість здійснювати дослідчу перевірку всіх заяв та повідомлень, які до них надходять.
Вважаємо необхідним законодавчо закріпити визначення стадії дослідчої перевірки в КПК України в такій редакції: «Попередня перевірка первинної інформації (дослідча перевірка) – це діяльність слідчого, дізнавача, прокурора, спрямована на встановлення достовірності інформації про подію, що міститься в заяві (повідомленні) і має ознаки злочину, та збір додаткових відомостей, які необхідні для прийняття рішення про відкриття кримінального провадження або про відмову у відкритті кримінального провадження, чи направлення заяви або повідомлення за підслідністю» [2]. Слід зазначити, що є відповідний законопроект про внесення змін до Кримінально процесуального кодексу України. Доречно розглянути його.
Так, у даному проекті Закону № 3049а «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо порядку внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань» від 31.08.2020 року ініціатор пропонує у ч. 2 ст. 214 КПК України змінити термін внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР з 24 годин до 5 робочих днів. На нашу думку, термін дослідчої перевірки слід розмежувати для проступків і для кримінальних злочинів. Для проступків встановити дослідчу перевірку у 3 робочі дні з моменту отримання заяви чи повідомлення, або особистого виявлення обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення. А для дослідчої перевірки кримінальних злочинів доцільно встановити альтернативний термін від 3 до 10 робочих днів (наприклад, для дослідчої перевірки нетяжких злочинів може бути достатньо три дні, але якщо багато суб’єктів, яких потрібно перевірити, то строк може тривати до 10 днів).
Законопроектом також пропонується зобов’язати слідчого, дізнавача, прокурора складати постанову про відкриття кримінального провадження та вносити відповідні відомості до ЄРДР або складати постанову про відсутність підстав відкриття кримінального провадження (відсутність підстав внесення відомостей до ЄРДР.
Реєстрація заяв про кримінальне правопорушення і реєстрація злочину є різними поняттями, які фактично не відображені в КПК України. Внесення слідчим відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР слід розглядати як процесуальне рішення. Його форма не узгоджується з вимогами ст. 110 КПК України, згідно з якою рішення слідчого приймаються у формі мотивованої постанови, а її відсутність робить неможливим оскарження факту початку досудового розслідування.
Забезпечення права на захист у кримінальному процесуальному законодавстві й у практичній процесуальної діяльності розглядається як засада, згідно з якою державні органи і службові особи зобов’язані не лише роз’яснювати особі, щодо якої здійснюється обвинувачення, її права, а й вживати заходів для надання можливості скористатися ними для захисту від обвинувачення [1].
Також пропонується внести зміни до ч.3 ст. 214 КПК України. Дослідчу перевірку не повинні проводити слідчий, прокурор, дізнавач. Дослідчу перевірку повинні проводити співробітники оперативних підрозділів, для того щоб розвантажити слідчих, прокурорів, дізнавачів.
У Законопроекті також пропонується передбачити окремо Главу 26-1. «Оскарження постанови слідчого, дізнавача, прокурора про відкриття кримінального провадження, постанови про відсутність підстав відкриття кримінального провадження», у якій закріпити: право на оскарження постанови слідчого, дізнавача, прокурора про відкриття кримінального провадження, постанови про відсутність підстав відкриття кримінального провадження; порядок розгляду скарг на постанову про відкриття кримінального провадження, постанову про відсутність підстав про відкриття кримінального провадження; правові наслідки подання скарги на постанову про відкриття кримінального провадження, постанову про відсутність підстав відкриття кримінального провадження.
На нашу думку, запропоновані зміни є доречними тому що надають можливість скористатися правом на захист від обвинувачення.
Література:
1. Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо порядку внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань». URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=69762(дата звернення 01.12.2021 р.).
2. Яцик Т.П., Шкелебей В.А. Попередня перевірка первинної інформації (дослідча перевірка): доцільність її виокремлення як стадії кримінального провадження. Ірпінський юридичний часопис: науковий журнал / редкол.: Н. Б. Новицька (голов. ред.) та ін. Ірпінь: УДФСУ. 2020. Випуск 4. (Серія: право). С. 196-201.
|