У зв'язку із військовою агресією Російської Федерації особливої актуальності набуло питання нормативно-правового врегулювання здійснення військово-консалтингової діяльності в Україні. Перші спроби встановити законодавчі вимоги до здійснення цього виду консалтингової діяльності були здійснені ще в 2018 році із реєстрацією Проєкту Закону № 8093 від 5 березня 2018 р. Метою законопроєкту було законодавче врегулювання порядку створення та здійснення діяльності суб'єктами військово-консалтингової діяльності. Норми проекту закону були спрямовані на забезпечення подальшого працевлаштування та розумного використання знань осіб, які мають значний військовий досвід (ветеранів війни, учасників антитерористичної операції, військовослужбовців, колишніх працівників правоохоронних органів тощо) [1]. Однак, у 2019 році відповідний законопроект було відкликано.
У 2020 році Верховною Радою України було одержано новий Проект Закону про військово-консалтингову діяльність № 3005 від 4 лютого 2020 р. (наразі знаходиться на етапі опрацювання Комітетом з питань національної безпеки, оборони та розвідки). Цим законопроектом пропонується врегулювати правові засади організації, порядок створення та діяльності суб’єктів військово-консалтингової діяльності [2]. Положеннями законопроекту, зокрема, передбачається:
- визначити поняття «суб’єкт військово-консалтингової діяльності», врегулювати порядок створення, діяльності та припинення діяльності таких суб’єктів;
- запровадити державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб’єктів військово-консалтингової діяльності;
- віднести до послуг військового характеру, зокрема послуги військового та охоронного консалтингу;
- надання державної підтримки суб’єктам військово-консалтингової діяльності, зокрема, шляхом: інформаційного і правового забезпечення діяльності таких суб’єктів, забезпечення комунікації та обміну інформацією з іноземними дипломатичними представництвами за кордоном тощо;
- утворити Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері військово-консалтингової діяльності, що є незалежним державним колегіальним органом;
- доповнити перелік видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, а саме військово-консалтингової діяльності [3].
Основними завданнями проєкту закону є:
1) створення можливостей ефективної реалізації особами, які мають статус ветерана війни, учасника бойових дій, колишніми військовослужбовцями та колишніми працівниками правоохоронних органів права на працю;
2) забезпечення прав і законних інтересів засновників та учасників суб’єкта військово-консалтингової діяльності;
3) забезпечення державного контролю за здійсненням військово-консалтингової діяльності;
4) розвитку та вдосконалення сфери надання послуг військового характеру [4].
Однак, на нашу думку, законопроєкт містить декілька дискусійних положень, що потребують більш детального аналізу та доопрацювання, а саме:
1. Використання термінології.
Проєкт закону оперує поняттями «військово-консалтингова діяльність». Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 1 проекту військово-консалтингова діяльність – це надання державам, юридичним чи фізичним особам за межами України послуг військового або охоронного характеру, визначених цим Законом. Однак, законопроект не визначає, які послуги становлять собою «послуги військового та охоронного консалтингу».
2. Перелік послуг, що надаються суб’єктами військово-консалтингової діяльності.
Як правило, консалтингова діяльність являє собою надання певної консультаційної послуги замовнику. Проте проєкт закону відносить до послуг військового характеру, що можуть надаватися суб'єктами військово-консалтингової діяльності, зокрема: навчання особового складу збройних сил або інших силових чи правоохоронних органів іноземної держави, а також надання кадрової, фінансової, логістичної та інформаційно-аналітичної підтримки; обслуговування та ремонт військової техніки та обладнання; послуги військового консалтингу; забезпечення поставки військової техніки та обладнання; послуг охоронного характеру: охорону об’єктів різного призначення; забезпечення захисту життя, здоров’я фізичних та юридичних осіб; послуги охоронного консалтингу.
Однак, надання послуг з обслуговування та ремонту військової техніки; виконання будівельних робіт військового призначення; розмінування території, будівель та споруд; охорони об’єктів по своїй суті не може вважатися консалтинговою діяльністю.
3. Створення окремого органу для регулювання військово-консалтингової діяльності (Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері військово-консалтингової діяльності).
Формування нового органу може зайняти значну кількість часу та потребуватиме додаткового бюджетного фінансування. У зв'язку із цим доцільно розглянути можливість покладення відповідних повноважень на існуючі органи, що реалізують державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері та сферах оборони.
4. Суб'єкти військово-консалтингової діяльності не мають права здійснювати діяльність на території України.
Так, відповідно до вимог законопроєкту, послуги військового або охоронного характеру можуть надаватися відповідними суб'єктами виключно державам, юридичним чи фізичним особам за межами України.
На нашу думку, поточний законопроєкт потребує суттєвого доопрацювання. Особливості здійснення військового консалтингу доцільно врегулювати на нормативно-правовому рівні, враховуючи актуальність цього виду діяльності у поточній ситуації. Зокрема, на рівні закону можна закріпити поняття «послуги військового консалтингу», «суб'єкти військово-консалтингової діяльності», врегулювати особливості та порядок надання відповідних послуг на території України, а саме: хто може бути замовником відповідних послуг; обов'язкові положення консалтингового договору про надання послуг військового консалтингу, а також встановити вимоги до порядку створення та ліцензування відповідних суб'єктів військово-консалтингової діяльності.
Література:
1. Про військово-консалтингову діяльність: проєкт Закону № 8093 від 05.03.2018 р.
2. Про військово-консалтингову діяльність: проект Закону № 3005 від 04.02.2020 р.
3. Висновок Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки "Про розгляд законопроекту за реєстр. № 3005 від 04.02.2020".
4. Пояснювальна записка до Проект Закону про військово-консалтингову діяльність № 3005 від 04.02.2020 р. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68041 (дата звернення 04.09.2022).
_________________
Науковий керівник: Пацурія Ніно Бондовна, професор, доктор юридичних наук, Інститут права Київського національного університету імені Тараса Шевченка
|