:: LEX :: ЗАКОНОДАВЧА БАЗА РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В 1990 – 2010 рр.
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 68)

Date of conference

14 January 2025

Remaining time to start conference 19


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЗАКОНОДАВЧА БАЗА РОЗВИТКУ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В 1990 – 2010 рр.
 
24.09.2022 21:56
Author: Романюк Іван Миронович, доктор історичних наук, Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського; Гінетова Тетяна Леонтіївна, зав. сектором Інституту модернізації змісту освіти МОН України, м. Київ
[Section 8. History of establishing of Ukrainian statehood]

Доцільність дослідження державної політики в галузі середньої освіти в Україні зумовлена наявністю прогалин у висвітленні проблем формування та реалізації державної політики в галузі середньої освіти в різні історичні періоди Української держави, зокрема за останні роки незалежності, необхідністю закріплення її в нормативно-правових актах про освіту, а також потребою в об’єктивному та неупередженому теоретико-історичному аналізі ролі органів управління освітою в реалізації державної політики в галузі освіти, впливу внутрішніх та зовнішніх чинників на процеси її формування та впровадження.

Найпершим законом, що визначає поняття середньої освіти, принципи освітнього процесу в Україні, права учасників навчального процесу і відмежовує освітню сферу  вже незалежної України, є Закон України « «Про освіту»  [1]  від 23 травня 1991 року. Закон не вносив принципових відмінностей  в систему освіти України від системи освіти Союзу. Різниця полягала лише в тому, що тепер освітня сфера керувалась Конституцією України, що вносило зміни в мовне та ідеологічне питання. Проте закон виявився нездатним побороти основні проблеми, які залишились від минулого [2, с.26]  .

Тому у вересні 1991 р. рішенням колегії Міністерства освіти України було затверджено Концепцію середньої загальноосвітньої школи України, в якій основною тезою була критика діючої системи освіти. В цьому документі також затверджувалась ІІІ-ступенева загальноосвітня школа, демократичні права учнів, визначалась наповненість класу та незалежність школи від політичного стану країни.

Основними положеннями щодо середньої освіти є принципи, завдання та обов’язки держави щодо забезпечення високого рівня освіти в дітей, а також варто виділити статтю 36 Закону України «Про освіту», де вказано, основним видом середніх навчальних закладів є середня загальноосвітня школа трьох ступенів:

-перший – початкова школа, що забезпечує початкову загальну освіту;

-другий – основна школа, що забезпечує базову загальну середню освіту;

-третій – старша школа, що забезпечує повну загальну середню освіту .

Стаття також передбачає створення профільних класів, вечірніх форм навчання, вік, з якого дитина має право навчатись у школі, право прискореного закінчення школи, складання іспитів екстерном.

В грудні 1992 р. відбувся Всеукраїнський з’їзд працівників  освіти, на якому було розглянуто  основні позиції Державної національної програми «Освіта» («Україна ХХІ століття»). Майже цілий рік йшло доопрацювання цього документу і лише 3 листопада 1993 р. Кабінет Міністрів затвердив цю програму  [2, с.26]. 

Закон України «Про освіту» має домінуюче значення, на його основі розроблялися інші закони, які визначають нормативно-правові засади функціонування всієї структури освіти. Він в загальних рисах визначає  і регулює суспільні відносини в галузі навчання, виховання, професійної, наукової, загальнокультурної підготовки громадян України.

Після визначення загального курсу виховання школярів у школі, наступних суттєвих змін вона дійсно зазнала після прийняття Закону України «Про загальну середню освіту» у травні 1999р [3].

В законі вказується обов’язкове середнє навчання, нові пріоритети виховання дітей, а також прописується класифікація загальноосвітніх навчальних закладів.

Також суттєві зміни відбулись у 2000 році, коли наказом Міністерством освіти і науки України було запроваджено 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти [4, с.16]. 

Пізніших змін закону «Про середню освіту» зазнавала частина 1 статті 12 щодо терміну навчання, але у 2010 році її залишили у редакції, що термін навчання для здобуття повної загальної середньої освіти  у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів становить 11 років.

Отже, основні перспективи подальшого вдосконалення та модернізації державної політики в галузі середньої освіти в Україні полягають у забезпеченні реального переходу до нової якості освіти; рівного доступу до неї; запровадженні інноваційних  технологій навчання, приведенні у відповідність з європейськими стандартами наукового та науково-методичного забезпечення; створенні ефективного механізму залучення та використання ресурсів держави  для потреб середньої освіти;  децентралізації управління середньою освітою та налагодження ефективної співпраці з громадськістю; підвищенні якості підготовки педагогічних кадрів шляхом модернізації змісту педагогічної освіти; узгодженні потреб ринку освітніх послуг та ринку праці тощо [5, с.2-5].

Література

1. Закон України «Про освіту» м. Київ, 23 травня 1991 р. №1060-ХІІ із змінами і доповненнями.

2. Освіта в Україні: Нормативна база.- 2-е вид. К.: КНТ, 2006. 484 с.

3. Закон України «Про загальну середню освіту» м. Київ, 13 травня 1999р. № 651-ХІV із змінами і доповненнями.

4. Розвиток освіти в Україні (1992 – 1993 рр.): Доп. 44-ї сесії Міжнар. конф. з питань освіти (жовтень 1994). К.: Міносвіти України,1994. 118 с.

5. Гуцол А.О. Нація може бути без усього, але не без школи:  [про стан  освіти в обл.]/ А.О. Гуцол // Вінниччина. 1995. 14 червня.   



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МИТНА СПРАВА ПОЛЬЩІ НА КОРДОНІ З УКРАЇНОЮ: 100 РОКІВ ТОМУ ТА СЬОГОДНІ
29.09.2022 21:59
«КИЕВЛЯНИН» ПРО ПОВСЯКДЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО СЕЛЯНСТВА ПОЧАТКУ ХХ ст.
29.08.2022 16:20
ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В СИСТЕМІ ВИХОВАННЯ ПІДРОСТАЮЧОГО ПОКОЛІННЯ УКРАЇНИ
24.09.2022 22:00
ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ РАДЯНІЗАЦІЇ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ
21.09.2022 22:53




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше