Внаслідок повномасштабної військової агресії Росією проти України 24 лютого 2022 р. деякі установи виконання покарань, ізолятори тимчасового тримання та слідчі ізолятори, у яких відбували покарання особи, засуджені до позбавлення волі, опинилися або у зоні ведення активних бойових дій або у тимчасовій окупації.
Зазначимо, у випадках, якщо країна знаходиться в окупації, норми міжнародного гуманітарного права вказують на суворе дотримання прав цивільного населення, у тому числі й засуджених осіб, які покладаються на країни, що знаходяться у стані війни та проголошені в основоположних документах у сфері захисту прав людини та поводженні із засудженими.
Згідно статті 6 Закону України «Про тимчасово окуповану територію України», держава забезпечує захист прав і свобод громадян України на тимчасово окупованій території через державу-покровительку, яка діє в межах повноважень визначених міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Україною та Російською Федерацією. Окремо звернемо увагу на норми ст. 51 IV Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни від 1949 р., а також ст. 23 Гаазького положення 1907 р., згідно яких забороняється примушувати громадян супротивної сторони брати участь у військових діях, спрямованих проти їхньої власної держави. Тобто, йдеться про примусову мобілізацію, яка заборонена і тому окупаційна держава не має права примушувати осіб, що перебувають під захистом, служити в її збройних чи допоміжних силах та виконувати будь-яку роботу, що передбачала б їхню участь у воєнних операціях.
Проте, на жаль, Росія та її армія нехтує загально визнаними нормами міжнародного права. Наприклад, близько двох тисяч засуджених в тимчасово окупованих південних областях України, примушували вийти на «свободу» за умови вступу до армії Російської Федерації [1].
Відомі випадки, що окупанти набирали до лав своєї армії засуджених, які відбувають покарання у колоніях на окупованій Донеччині, щоб доукомплектувати склад так званого батальйону «Сомалі» та мотострілецьку бригаду ЗС РФ на контрактній основі. Причому, критеріями їх відбору є тільки фізичні критерії засудженого та бажано наявність досвіду бойових дій. Взагалі не впливає на відбір стаття Кримінального кодексу, за якою засуджено особу та строк покарання. Незважаючи на такі «критерії», відзначається невелика кількість осіб, які відбувають покарання, які бажають підписати контракт на вступ до армії Російської Федерації [2].
Також існують достовірні відомості, що на тимчасово окупованих територіях Донецької області окупанти призивають на військову службу в армію Російської Федерації понад 300 засуджених осіб [3]. Причому нерідко мобілізують осіб, яких умисно затримують по надуманим статтям обвинувачення, яких поміщають на деякий час в установи виконання покарань, а потім під умовою мобілізації звільняють їх, надають військову форму і їх головним завданням є виконувати накази військового командира. Їм так і наголошують: якщо виживуть, в установи виконання покарань не повернуться, якщо не виживуть, так і буде. І більшість із засуджених змушені йти воювати, оскільки умови тримання засуджених на тимчасово окупованих територіях є нестерпними, тому засуджені вважають це є кращим ніж сидіти в тюрмі [4]. Як вбачається, у подальшому мобілізованих українських засуджених Росія примусово відправляє в зону бойових дій без жодного зв’язку з рідними. У подальшому в більшості випадків участь у військових діях призводить не тільки до шкоди здоров’ю засуджених та їх каліцтва, але й до загибелі засуджених. Така примусова мобілізація засуджених є грубим порушенням норм міжнародного права.
Отже, необхідні більш рішучі та дієві механізми ООН, Ради Європи, ОБСЄ та інших міжнародних організацій для своєчасного та ефективного реагування на примусову мобілізацію засуджених або примусового виконання ними робіт для ворожої армії та інші порушення міжнародного права у сфері захисту прав людини. Оскільки норми міжнародного права є обов’язковими правилами поведінки, створюються державами та іншими суб'єктами міжнародного права і визнаються ними як юридично обов'язкові, спрямовані на регулювання відносин між учасниками міжнародних відносин.
Література:
1. Заґратовані двічі: українські СІЗО та колонії в окупації. URL: https://www.dw.com/uk/zagratovani-dvici-so-vidbuvaetsa-v-ukrainskih-vaznicah-v-okupacii/a-63606724.
2. Через "мобілізацію" в окупованому Єнакієвому припиняє роботу металургійний завод. URL: https://suspilne.media/283980-cerez-mobilizaciu-v-okupovanomu-enakievomu-pripinae-robotu-metalurgijnij-zavod.
3. В ОРДЛО окупанти планують мобілізувати понад 300 засуджених. URL: https://espreso.tv/v-ordo-okupanti-planuyut-mobilizuvati-ponad-300-zasudzhenikh-u-orlo-zaminyuvati-nayavnikh-mobilizovanikh-novimi-genshtab.
4. На окупованих територіях мобілізують засуджених бойовиків та ув’язнених. URL: https://hromadske.radio/podcasts/viyna-informatsiynyy-marafon/na-okupovanykh-terytoriiakh-mobilizuiut-zasudzhenykh-boyovykiv-ta-uv-iaznenykh-rosiian-lysians-kyy.
|