Технологічний прогрес наприкінці 20 століття призвів до появи нових сфер, що становлять стратегічний інтерес держави і потребують законодавчого врегулювання. Формування національної політики інформатизації України розпочалось у 1990-х роках. Основними нормативно-правовими актами у цій сфері є 2 Закони: від 1998 року – «Про Національну програму інформатизації» та «Про Концепцію Національної програми інформатизації», розробка яких розпочалася за ініціативи Президента.
Процес інформатизації - це комплексні заходи, спрямовані на створення, розвиток та використання сучасних інформаційних ресурсів/технологій у різних сферах (освіта, культура, охорона здоров'я, державне управління, національна безпека та інші) для підвищення якості життя суспільства та конкурентоспроможності держави. Національна програма інформатизації опрацьовується на державному, регіональному, галузевому та місцевому рівнях за допомогою інформатизаційних програм розвитку, що дає змогу більш ефективно керувати масштабуванням даних програм розвитку.
Після ухвалення основ законодавства про інформатизацію почався етап становлення законодавства про інформаційне суспільство. У період з 2000 по 2013 роки Україна приєдналася до Окінавської хартії глобального інформаційного суспільства та було прийнято 2 нормативно-правові акти: Закон від 2007 року «Про основні положення інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» та «Стратегія розвитку інформаційного суспільства в Україні » від 2013 року.
Інформаційне суспільство – етап розвитку суспільства, в якому інформація та знання мають найбільше значення для економіки, політики та культури, а інформаційно-комунікаційні технології є обов'язковим інструментом, у тому числі розвиток електронної держави, яка включає: електронний уряд, електронну демократію, електронний парламент та електронне правосуддя.
Ідея впровадження технологій «електронного уряду» формувалася ще з ухвалення інформатизаційних законів, а вперше термін «електронний уряд» згадується в українському законодавстві як назва електронної інформаційної системи, що розробляється (Постанова КМУ від 24 лютого 2003 року №208), а потім і як окреме поняття ( Розпорядження КМУ від 5 травня 2003 року (259-р). Поступово ідея інформатизації у сфері держуправління перейшла у самостійне поняття «електронного уряду», яке спочатку отримало свій розвиток у США (з 1993 року) і в Західній Європі (з 1995 року).
Схвалену у 2010 році першу версію «Концепції розвитку електронного уряду в Україні», гадаю, можна охарактеризувати як новий етап інформатизації або ж етап становлення та законодавчого врегулювання електронного уряду в Україні, спрямованого на підвищення якості та ефективності роботи системи держуправління. У 2017 році попередня Концепція електронного уряду втратила чинність і була схвалена нова, чинна і на даний момент. Ця Концепція набула істотних змін, включаючи новий перелік сфер та перспективних технологій (у тому числі, інтернет речей та блокчейн).
Не менш важливим етапом можна охарактеризувати ухвалення у 2017 році Концепції розвитку електронної демократії, спрямованої на залучення громадян та організацій до процесів державного формування, державного управління та місцевого самоврядування також шляхом широкого застосування інформаційно-комунікаційних технологій.
За майже 30 років розвитку законодавства в Україні було прийнято безліч нормативно-правових актів, спрямованих на розвиток електронного уряду та суміжних із ним сфер. Проте, основою всіх цих процесів чи першим етапом вважаю законодавство про інформатизацію.
Література:
1. Окінавська хартія глобального інформаційного суспільства від 22 липня 2000 року
2. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 травня 2003 року №259-р
3. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 травня 2013 року №386-р "Про схвалення Стратегії розвитку інформаційного суспільства в Україні"
4. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2017 року №797-р «Про схвалення Концепції розвитку електронної демократії в Україні та плану заходів щодо її реалізації»
5. Закон України від «4 лютого 1998 року «Про Національну програму інформатизації»
6. Закон України від 4 лютого 1998 року "Про Концепцію Національної програми інформатизації"
7. Закон України від 9 січня 2007 року "Про основні положення розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки"
8. Постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року №208 «Про заходи щодо створення електронної інформаційної системи «Електронний Уряд»»
_________________________
Науковий керівник: Миколенко Олександр Іванович, доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри адміністративного та господарського права в ОНУ ім. І.І. Мечникова
|