Повномасштабне вторгнення з 24 лютого минулого року стало причиною введення воєнного стану на території України. У таких умовах, одна з ключових економічних проблем, яка стоїть перед українським суспільством – це фінансова стійкість. Проте, більш конкретною проблематикою є сфера фінансового права. Зокрема, держава вимушена встановлювати різні фінансові обмеження та змінювати певні правила для забезпечення захисту національної безпеки та військової готовності. Ці зміни мають значний вплив на громадян, бізнес та економіку України.
Одним з основних напрямків дій влади є забезпечення достатньої кількості фінансових ресурсів для задоволення потреб військових сил, а також допомоги жителям тимчасово окупованих територій. За рахунок цього, влада вимушена зменшувати видатки на інші галузі, щоб забезпечити необхідні фінансові ресурси для військових запитів. Це може включати зменшення обсягів фінансування та кількості програм, підвищення ставок для податків та зборів тощо. Однак, ці зміни можуть значно вплинути на суспільство, бізнес та економіку країни, зокрема споживачі стають вразливішими перед підвищенням цін та обмеженням доступу до різних продуктів, а підприємства стають менш конкурентоздатними та їх витрати збільшуються.
Важливим аспектом фінансової діяльності України в умовах воєнного стану є банківська система та фінансові ринки. Банківські установи стикаються зі значним ризиком кредитування підприємств та індивідуальних клієнтів, оскільки є висока ймовірність, що вони не зможуть повернути свої позики через економічні труднощі та зниження доходів. Також йде збільшення кількості недобросовісних операцій на фінансових ринках.
У контексті воєнного стану збільшується ризик фінансової корупції, зокрема розтрата коштів, які виділяються на військові потреби. Це погіршує стан вже складної економічної та фінансової ситуації в Україні. Також активізувались шахраї та зловмисники, які знімають кошти з клієнтських рахунках в банку за допомогою різних схем. Наприклад, зараз все більше ситуацій, коли відбувається перевипускання сім-картки з фінансовим номером телефону клієнта банку через вигадану причину втрати номеру при переїзді з окупованих територій і потім кошти переводяться на рахунок шахрая. У споживача з’являється борг перед банком, який веде до нарахування відсотків та штрафів на його ім’я, тому що верифікація операцій проводилася за допомогою фінансового номеру клієнта^([1]).
Одним зі способів зменшення ризику фінансової корупції та шахрайства може бути зміцнення ролі регулюючих органів, таких як Національний банк України, Державна податкова служба, їх взаємодія з кіберполіцією, а також запровадження додаткових регуляторних механізмів. Вони повинні мати ефективний механізм контролю за використанням коштів, які виділяються на військові потреби, та накладати відповідні санкції за порушення правил використання цих коштів. Для захисту прав споживачів Україна повинна забезпечити належний рівень регулювання та контролю за фінансовими операціями, а ще вживати заходів для попередження шахрайства та маніпулювання на фінансових ринках.
Так само у контексті воєнного стану особливу увагу необхідно звернути на забезпечення безпеки фінансових операцій та інформаційної захищеності в цілому. Умови воєнного стану призводять до збільшення загроз кібератак та інших форм кіберзлочинності, а це має ризик негативного впливу на фінансову стабільність. Для забезпечення інформаційної безпеки важливо розробити та впровадити ефективні механізми захисту інформації та кібербезпеки, які дозволять зменшити ризики фінансової злочинності та інших загроз.
Ще одним важливим аспектом фінансового права в умовах воєнного стану є підтримка та захист прав інвесторів. Нестабільна ситуація в Україні призводить до зменшення економічної активності та зниження рівня інвестицій. Вітчизняні та зарубіжні інвестори стали більш обережними та нерішучими, що впливає на фінансові ринки та інвестиційний клімат в країні. Це у свою чергу призводить до складнощів у забезпеченні фінансової стабільності та розвитку фінансового сектору в цілому. Для зменшення цих ризиків держава повинна розробити та впровадити програми підтримки фінансового сектору, які сприятимуть збільшенню доступу до інвестицій^([2]).
Таким чином, проблематика фінансового права в умовах воєнного стану є складною та багатогранною. Потрібно враховувати особливості нестабільної ситуації в Україні, зокрема, важливо забезпечити належний рівень захисту прав споживачів фінансових послуг, зменшити ризики фінансової злочинності та підвищити рівень фінансової грамотності населення. Необхідно розробити та впровадити ефективну законодавчу базу в галузі фінансового права, яка буде враховувати специфічність положень воєнного стану.
Отже, умови воєнного стану можуть впливати на різні аспекти фінансового права та фінансового сектору в цілому. Однак, національні владні органи мають забезпечувати стабільність фінансового сектору та захист фінансових прав громадян, незалежно від того, чи діє на території України правовий режим воєнного стану чи ні.
Список використаної літератури:
1. Національний банк України. Захист прав споживачів фінансових послуг: робота зі зверненнями і запитами на публічну інформацію у 1 кварталі 2022 року. Київ, 1. 30 с. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/ZG_2022-Q1.pdf?v=4 (дата звернення: 06.05.2023).
2. Шевченко К. Є. Фінансово-економічна політика за воєнного часу. ZN.ua. 2022. С. 1. URL: https://profpressa.com/news/irino-proponuiu-rozmistiti (дата звернення: 06.05.2023).
___________________________
Науковий керівник: Житник Юлія Валеріївна, асистент кафедри фінансового права Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор філософії в галузі права (PhD)
|