:: LEX :: СУДДЯ І КОРУПЦІЯ. ВІД БАНАЛЬНОГО КОРИСТОЛЮБСТВА І НАХАБСТВА ДО КОНСЮМЕРИЗМУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

СУДДЯ І КОРУПЦІЯ. ВІД БАНАЛЬНОГО КОРИСТОЛЮБСТВА І НАХАБСТВА ДО КОНСЮМЕРИЗМУ
 
12.06.2023 20:20
Автор: Меліхова Юлія Анатоліївна, кандидат юридичних наук, старший викладач кафедри культурології, Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого; Сідак Людмила Миколаївна, кандидат філософських наук, доцент кафедри культурології, Національний юридичний університет ім. Ярослава Мудрого
[Секція 1. Теорія держави і права. Філософія права]

ORCID ID: 0000-0002-5327-8597 Меліхова Ю.А.

ORCID ID: 0000-0003-3599-6912 Сідак Л.М.

Важко назвати сферу життєдіяльності українського суспільства, в якій корупція не була б укоріненим явищем. Її витоки шукають у архетипічно-ментальних особливостях та історичних передумовах. До боротьби з корупцією закликають консерватори, і реформатори. Однак особливу роль у подоланні корупції покликана відігравати судова влада, яка має особливі повноваження через основну свою функцію – здійснення правосуддя. На жаль, гучні корупційні скандали, фігурантами яких стають судді, час від часу шокують громадськість України і є свідченням того, що ця проблема є актуальною і потребує неабиякої уваги науковців.

Слід наголосити, що вивченню феномена корупції та пошукам шляхів її подолання в Україні присвячено чимало наукових досліджень (Камлик М. І., Невмержицький Є. В.,  Мельник М. І., Хавронюк М. І. та ін.). Проблеми протидії корупції серед представників саме судової влади в Україні стали предметом наукових розвідок правознавців Ярмиш Н. М., Скоромного Я. І. та інших. Як правило, це фундаментальні праці, однак у них все ж переважає аналіз окремих аспектів корупції, кваліфікації її ознак, трансформації під впливом сучасних суспільних процесів та дискутування з приводу антикорупційної законодавчої бази тощо. Поза увагою залишається проблема, яка вкладається у своєрідний ланцюжкову реакцію причинно-наслідкового зв’язку: низький рівень морального розвитку судді – деформація морально-правової свідомості – корупційні дії. Адже удосконаленням законодавства, яке регулює питання судоустрою України, статусу суддів та судочинства; встановленням належного рівня фінансового забезпечення судових органів; упровадженням критеріїв і методик оцінювання їхньої функціональної діяльності та її результатів тощо, корупцію у судочинстві не подолати, адже якість правосуддя, передусім, залежить від «якості» особистості судді, його здатності протистояти деформаціям власної морально-правової свідомості. Отже, філософсько-правове осмислення феномену корупції в судочинстві слід починати з причин деформації морально-правової свідомості судді.

На користь цього свідчать і твердження класиків філософії: Платон називав корупцію різновидом пороку, а Аристотель визначав її за допомогою понять «користолюбство» і «нахабство», які призводять до «виродження» держави [1, с. 200].  

Користолюбство і багатство – різні поняття. Можна бути заможним і некористолюбним. Користолюбець – це тип людини, яка є уособленням ідеї консюмеризму, специфічних відносин, що роблять людину несамостійною та залежною від споживання [4, с. 77] і призводять до моральної деградації особистості. Якщо користолюбство – залежність, то осердям життєдіяльності судді-корупціонера стає «полювання за здобиччю»  (з тюркської «хабар» –  здобич, «хабарник» – добувач, а «хабарництво» – плата за злочинні, незаконні дії в інтересах того, хто її дає [3, с. 6]). Спрямування свідомості такого судді-добувача передусім на отримання прибутку, виявляється як орієнтація на володіння (споживацьке, утилітарне ставлення до світу, людей і себе самого як до речі), а не на буття – творчість й самореалізацію, прагнення бути щасливим від продуктивного використання своїх здібностей і відчуття єднання зі світом [10, с. 206-209]. Отже, суддя-корупціонер – це людина з «… патологічним характером, життєва енергія якої спрямована на те, щоб мати, зберігати й накопичувати» [4, с. 80]. До речі, ще Н. Макіавеллі порівнював корупцію саме з патологією, хворобою (сухотами), яку важко діагностувати і вилікувати, якщо вчасно не виявити «недугу», що потребує особливих методів лікування [7, с. 314]. Як бачимо, ідеї консюмеризму формують такий тип культури, у якому споживання стає сенсом суспільного життя, витіснивши духовні цінності, обмеживши процес самовдосконалення професійним зростанням. Отож користолюбство, за словами апостола Павла, – корінь усього лихого, перед яким встояти може тільки суддя з високим рівнем морально-правової свідомості.

Слід визнати, що судді-корупціонери можуть користуватись повагою та довірою. Саме нахабне лицемірство дозволяє їм брати хабарі, водночас називатися «Вашою честю» і ухвалювати судові рішення від імені держави.

Нахабство, за Ж. Лабрюєром, це вроджена вада, властивість характеру, яка проявляється у невимушеній природній безсоромності, що свідчить про низький рівень культури почуттів, а саме почуття сорому [5, с. 48]. Сором (як моральне почуття), виникає внаслідок усвідомлення особистістю власних ганебних негативних учинків і дій, які принижують її гідність. Він (сором) пов'язаний із совістю і впливає на здатність особистості судді до саморегуляції. Тобто, сором – це страх безчестя. І коли суддя не соромиться, доводиться стверджувати про його схильність до будь-якої підлості, що неабияк загрожує утвердженню справедливості в суспільстві. 

Коріння нахабства конкретного судді можна шукати не тільки в безкарності, усвідомленні власної значущості, а й від зверхності від розуміння того, що він знає і може більше, ніж інші (нахабство від освіченості) [6, с. 300]. Тому, видається, що компетентний, досвідчений суддя з високим рівнем фахових знань, умінь і навичок часто не здатний встояти перед спокусою незаконного прибутку, а його професійний потенціал ще й сприяє корупційним діям. У цьому контексті слід згадати риторичне запитання Г. Сковороди: «Тонка наука без серця благого?» [8, с. 223], адже користолюбство і нахабство затьмарюють та деформують пізнавальні можливості особистості, перешкоджають формуванню «… необхідного внутрішнього стандарту». У цьому контексті сентенції Г. Сковороди вражають своїми філософськими абстракціями та алегоріями: «Маленька тріщина … впускає … страшну течію. ... Не думай, що невидиме й безсиле є одним і тим. … Бомба небезпечна не чавуном, а порохом або прихованим у поросі вогнем. Усе невидиме сильніше від свого видимого, і від невидимого залежить видиме» [9, с. 168].

Крім того, неможна не наголосити на тому, що нахабство виростає й на підгрунті наявного низького рівня моральної та правової культури суспільства, адже хабарі не тільки беруть, а й дають. І це, на жаль, стало майже нормою – «люди, нахабніють, якщо їх щодня годувати» (Еміль Кроткий). Як бачимо, йдеться про духовний занепад суспільства, що виникає через втрату моральних цінностей і ідеалів. Тому  корупція – це «… корінь, з якого виростає в усі часи і при будь-яких спокусах презирство до всіх законів» [2, с. 234].

На жаль, виховання сучасної особистості, нерідко базується на «зрощенні» користолюбства та нахабства ще з дитинства. Через це для багатьох суддів віднайти внутрішній моральний стрижень у процесі професійної діяльності стає великою проблемою, як і виховати в собі здатність до саморегуляції і самообмеження. Тому корупція судочинства стала частиною сучасної соціальної реальності, оскільки детермінована багатьма чинниками. Однак, як би не намагалися експерти зводити причини корупції в судочинстві винятково до економічного та політичного факторів, переконані, що вони мають насамперед моральний аспект. Тому боротьба з корупцією повинна бути багатоаспектно, але її ефективність передусім залежить від успішності формування високого рівня особистісної культури судді, коли виникнення будь-яких деформацій морально-правової свідомості неможливе.

Література:

1. Арістотель. Політика / Пер. з давньогр. та передм. О. Кислюка. Київ: Основи, 2000. 239 с. 

2. Гоббс Т. Левіафан, або суть, будова і повноваження держави церковної та цивільної. Київ: «Дух і Літера», 2000. 601 с.

3. Камлик М. І., Невмержицький Є. В. Корупція в Україні: монографія. Київ: Знання, 1998. 186 с.

4. Космій О. М. Консюмеризм як чинник злочинності / Науковий вісник Інституту кримінально-виконавчої служби Розділ ІІ. Теорія та історія пенітенціаристики. 2014, С. 79-86.

5. Лабрюєр Ж. Характери, або звичаї нинішнього віку Київ: Пульсари, 2009, 364 с.

6. Лозовицький О. Солон / Політична енциклопедія. Редкол.: Ю. Левенець (голова), Ю. Шаповал (заст. голови) та ін.  Київ: Парламентське видавництво, 2011. 674 с.

7. Себайн Дж. Г., Торсон Т. Л. Історія політичної думки. Київ: Основи, 1997. 838 с.

8. Сковорода Г. Благодарний Еродій. Сковорода Г. Найкраще. Львів : Terra Incognita, 2017. 241с.

9. Сковорода Г. Розмова, що називається Алфавіт, або Буквар миру. Сковорода Г. Найкраще. Львів: Terra Incognita, 2017. 211с.

10. Фромм Е. Мати або бути. Видавництво: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля», 2020. 304 c.

11. Ярмиш Н. М. Чи є корупціонером корисливий суддя? Кримінально-правові та кримінологічні засади протидії корупції / 

Зб. тез доповідей V Міжн. наук.-практ. конф. Харків:  Харківський національний університет внутрішніх справ, 2017. С. 223-226



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше