:: LEX :: НАЦІОНАЛЬНО-РЕЛІГІЙНИЙ СТАТУС УКРАЇНЦІВ ПРИ ПРИЙНЯТІ НА ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ В ПЕРІОД ВОЛОДАРЮВАННЯ ПОЛЬЩІ З 1919 ПО 1939 РОКИ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 20


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

НАЦІОНАЛЬНО-РЕЛІГІЙНИЙ СТАТУС УКРАЇНЦІВ ПРИ ПРИЙНЯТІ НА ДЕРЖАВНУ СЛУЖБУ НА ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ В ПЕРІОД ВОЛОДАРЮВАННЯ ПОЛЬЩІ З 1919 ПО 1939 РОКИ
 
31.01.2024 17:38
Автор: Русенко Святослав Ярославович, аспірант кафедри історії України, археології та спеціальних галузей історичних наук Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, м. Тернопіль, Україна
[Секція 8. Історія становлення української державності]

Протягом історично-складених взаємовідносин між українцями та поляками завжди піднімалися релігійні питання. У періоди захоплення Польщею українських етнічних земель римо-католицизм активно насаджувався. Аналогічна ситуація виникла починаючи з 1919 року, коли Польща захопила Східну Галичину, а в 1923 році Антанта повністю визнала Польщу володарем цієї території [1].

Територіальні претензії Польщі на розширення своїх кордонів в правовому полі великою мірою залежали від Антанти, яка не поспішала передавати Східну Галичину. Такий дозвіл Польща отримала 25 червня 1919 р., коли Рада послів Антанти визнала за нею право на окупацію згаданих земель. Проте Рада не погодилася на включення Східної Галичини до складу Польщі [7]. Польщі вдалось за підтримки Антанти витіснити корпуси УГА з Галичини, через що вони 16-18 липня 1919 року були вимушені переправитися на лівий берег річки Збруч та приєдналися до військ Директорії. Наступні спроби відвоювати Східну Галичину не привели до відновлення колишньої державності. З того часу Польща повністю окупувала Східну Галичину, а Рада послів Антанти 14 березня 1923 р. прийняла рішення признати вищезгадану територію як частину Польщі [1].

Новоутворена Польська держава містила найвищий відсоток національних меншин в усій Європі. У 1921 р. поляки становили 69,2%, українці – 14,3%, євреї – 7,8%, білоруси – 3,9%, німці – 3,9%. Разом меншини становили 29,8%, тобто близько третини населення Польщі.

В економічному відношенні Польща ще в 1920 році заселила Галичину колоністами, створюючи для них 18-моргові господарства з земельними ділянками під забудову.

В 30-х роках був прийнятий нормативно-правовий акт, який забороняв українцям купувати землю у поляків.

Економічне життя було виражене в приватній власності в сільському господарстві. Торгівля в містах належала євреям, а в селах – кооперативним крамницям, які об’єднувалися в повітові союзи з відповідними гуртовими складами.

Тогочасна преса ділилася на духовну і світську. Світська преса була рупором політичних партій. Партійне лідерство утримували дві партії: УНДО (Українське національно-демократичне об’єднання) і УСРП (Українська соціалістично-радикальна партія).

Вищі навчальні заклади в Польщі підлягали міністерству освіти, а початковими і середніми школами відала кураторія Львівської шкільної округи. У Львові гімназії, учительські семінарії, торгівельні і промислові школи ділилися на державні і приватні. Приватними завідувало “Товариство школи людової”. Оплата в державних вносилася по семестрах, а в приватних – щомісячно.

Державних гімназій з українською мовою навчання було всього сім, з них дві у Львові, по одній в Перемишлі, Станіславові, Коломиї та Тернополі. 

Для тих небагатьох українців, які навчалися в польських гімназіях, релігійне навчання проводилося на рідній мові в національному обряді. Українська література, яка була факультативною дисципліною, викладалася кільком класам одночасно та поверхнево.

У Львові вищими навчальними закладами на той час були університет, політехніка, агрономічна і ветеринарна академія, академія закордонної торгівлі. 

Для українців не було створено належних умов для розвитку своїх національних та духовних традицій. У Львівському університеті під владою Польщі не було жодної української кафедри, коли за часів Австрії було 7 кафедр. Українців набирали в університет в обмеженій кількості.

Кадри в державний апарат підбиралися з осіб, які за даними поліції байдуже ставилися по відношенню до існуючого політичного режиму в Польщі. Особи непольської національності та не римокатолицького віросповідання вважалися небайдужими і на державну службу не приймалися. Активно проводилася дискримінація в підборі кадрів для державного апарату таких національних меншин, як українці, білоруси та росіяни. Вони зовсім не допускалися в центральні органи державної влади і управління (на керівні посади). На 3 682 особи службовців центральних органів було 6 осіб непольської національності, а на 748 осіб допоміжного адмінперсоналу цих органів не було ні однієї особи непольської національності.

З 120 705 службовців всіх категорій (крім допоміжного адмінперсоналу) в Польщі станом на 1923 рік було 111 332 особи польської національності і 9 373 особи інших національностей, що становило  майже 7,8% загального числа службовців, тоді як населення національних меншин Польщі складало майже 30% населення усієї країни.

За даними польської статистики із загальної кількості службовців Польщі було 104 792 римокатоликів, службовців грекокатолицького віросповідання було 6 583 чол., православного – 2 384 чол., які в основному за національністю були українцями, білорусами і росіянами. Тобто 90% римокатоликів, а всіх службовців інших віросповідань складало всього 10%. [2 с. 78; 8 с.2, 139].

Але офіційна статистика все таки не відображала дійсність. Ці дані були б набагато нижчими, бо велика кількість грекокатоликів і православних, зі страху перед втратою посади, приховували свою національність і визнавали себе поляками.

Таким чином, українці займали лише 7,4% посад службовців державного апарату.

____________________________

Науковий керівник: Куций Іван Петрович, доктор історичних наук, Тернопільський національний педагогічний університет

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
СПІВІСНУВАННЯ ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКОГО ПАРАФІЯЛЬНОГО ДУХОВЕНСТВА СХІДНОЇ ГАЛИЧИНИ З ПРОРАДЯНСЬКОЮ ПОЛІТИКОЮ У1939–1941 РОКАХ
31.01.2024 17:44
НЕЗАЛЕЖНІСТЬ УКРАЇНИ У 1991 РОЦІ ТА ПЕРЕХІД ДО ДЕМОКРАТІЇ
12.09.2023 12:27




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше