:: LEX :: ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВЛАДДЯ В УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ ПІСЛЯ СУДОВОЇ РЕФОРМИ 1864 РОКУ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 63)

Date of conference

11 July 2024

Remaining time to start conference 0


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВЛАДДЯ В УКРАЇНСЬКИХ ЗЕМЛЯХ ПІСЛЯ СУДОВОЇ РЕФОРМИ 1864 РОКУ
 
15.07.2024 18:22
Author: Кельбя Стелла Георгіївна, кандидатка юридичних наук, доцентка, деканеса юридичного факультету Буковинського університету
[Section 7. History of the state and law. History of political and legal studies]


У 1864 році на території російської імперії, до якої у той час входила значна частина українських земель, було запроваджено судову реформу. У колах імперського самодержавного режиму вже була усталена думка щодо необхідності реформування старої системи, оскільки вона була явно застарілою і не відповідала духу того часу. У зв’язку з цим створено спеціальну комісію, завданням якої стало напрацювання моделі судової реформи згідно найкращих західних зразків. 

Безперечним результатом реформи стало те, що вона радикально змінила судоустрій, процесуальне і частково матеріальне право в державі. Вона проголосила принципи відділення судової влади від законодавчої, виконавчої і адміністративної. Водночас закріплювались принципи незмінності і незалежності суддів, змагальність судочинства, усність, гласність, презумпція невинуватості і рівність всіх перед законом. Хоча проголошені демократичні засади йшли в розріз із природою самодержавного режиму, вони наближали судову систему до системи судочинства європейських країн. 

Зазначені трансформації суттєво посприяли забезпеченню правовладдя й, хоча б на певний час, заклали демократичні основи правосуддя в державі. Особливо це помітно на прикладі зменшення державного тотального контролю у судовій владі, розмежуванні сфер і компетенції суду й адміністрації. Фактично передбачалось створення громадянського суспільства з рівноправними громадянами, а засобом досягнення цієї мети мали стати нові принципи організації суду і судочинства. 

З метою забезпечення об’єктивного правосуддя реформою запроваджувався всестановий суд та інститут присяжних засідателів у окружних судах (для розгляду кримінальних справ); реорганізована прокуратура, що звільнялась від функцій загального нагляду й зосереджувалася на роботі в суді; засновувалась адвокатура; створено виборний мировий суд для розгляду менш важливих справ; засновано інститут судових слідчих, незалежних від поліції. Результатом нововведень стало формування якісно нового світогляду на роль особистості в суді. В суспільстві поступово закладалося уявлення про правову особистість, а не особистість, що потребує опіки. Обвинувачений, позивач і відповідач стали активними учасниками судового процесу і були наділені самостійними правами, які суд зобов’язаний був поважати. 

Ґрунтовні переміни в системі судоустрою знайшли відображення також у «Заснуванні судових установлень». Документом передбачалося створення двох судових систем: місцевих і загальних судів замість станових судових інституцій, що існували в попередні періоди. Слід зазначити, що до місцевих судів належали мирові судді і з'їзди мирових суддів у якості другої (апеляційної) інстанції. До загальних судів належали окружні суди і судові палати у якості апеляційної інстанції. Очолював всю цю систему Сенат, який проголошувався єдиною касаційною інстанцією для всіх судів імперії [1, с. 6]. 

Стаття 1 «Заснування судових установлень» офіційно проголосила принцип здійснення правосуддя тільки судом і закріпила відокремлення судової влади від адміністративної. Новостворені судові органи мали розглядати кримінальні і цивільні справи всіх підданих імперії, до якого б стану вони не відносились. Їхня діяльність будувалася на засадах колегіальності, при цьому виняток становили тільки мирові судді, які розглядали справи одноосібно. Характерно, що справи розглядалися не більш ніж у двох інстанціях, межі діяльності кожної із них визначалися доволі чітко. Судові інституції створювались, виходячи із значущості розглянутих ними справ. Так, мирова юстиція призначалася для малозначних справ, а загальні суди – для справ, не обмежених ні тяжкістю злочину, ні цивільним позовом. Відмітимо, що скорочення числа судових інстанцій та розмежування їх компетенції суттєво прискорювало процес тогочасного судочинства. 

Мировий суд створювався у повітах і містах [3, с. 211]. Мирові суди були виборними органами. Їх обирали повітові земські збори, а в містах – міські думи. Після виборів склад мирових суддів затверджувався Сенатом. Так само, як судді у загальних судах, мирові судді користувалися правом незмінності впродовж трьохлітнього терміну, тобто не могли бути звільнені або переведені з однієї місцевості в іншу без особистої згоди; тимчасове відсторонення суддів від посади могло бути тільки у випадку передачі їх до суду за вчинення злочину  встановленого вироком кримінального суду, що набрав законної сили. Апеляційною інстанцією для мирових судів був з’їзд суддів, який мав право повторно розглянути справу з винесенням рішення [2, с. 48].  

З метою розгляду кримінальних і цивільних справ, що виходили за межі компетенції мирових судів, було засновано загальні судові інституції, які складалися з двох судових інстанцій: окружного суду та судової палати. Окружний суд діяв у межах судового округу, який включав кілька повітів. Судова палата функціонувала у межах однієї або кількох губерній і об’єднувала визначену кількість судових округів [3, с. 214].

Голови та члени окружних судів і судових палат призначались імператором на основі відповідного подання міністра юстиції. Окружні суди були судами першої станції з кримінальних і цивільних справ, що виходили за межі компетенції мирових судів. У випадку розгляду справи, що пов’язана із державними чи посадовими злочинами, їх обов’язки виконували судові палати. Водночас вони були другою інстанцією для окружних судів. Судові палати засновувались у кожному окрузі, до складу якого входили губернії і структурно уміщували два департаменти – з цивільних і кримінальних справ. 

Голови і члени зазначених департаментів призначалися імператором за поданням міністра юстиції. Загальними зборами департаментів судової палати керував один з голів департаменту, який називався старшим головою. Судова палата стала апеляційною інстанцією по справах окружних судів, розглянутих без участі присяжних засідателів. Водночас вона була першою інстанцією для розгляду державних, а також посадових злочинів, коли розгляд справ відбувався за участі коронного суду і станових представників. Поділ на судові округи умисно не збігався з адміністративно-територіальним поділом, що вважалося однією із запорук незалежності судової влади від адміністративної [3, с. 214]. Верховним касаційним судом для всіх місцевих і загальних судів був Сенат. 

Отже, проголошені судовою реформою 1864 р. принципи гласності, змагальності, презумпції невинності, права на захист почали функціонувати як окремі інститути і стали важливими основами правовладдя. Заснований новий всестановий суд мав на меті надати підданим, незалежно від їх станової приналежності, гарантії неупередженого, справедливого і юридично вірного розгляду й вирішення справи.

Література:

1. Кравчук В. М. Історико-правові аспекти основ правового статусу суддів на українських землях у складі Російської імперії (кінець XVIII – початок ХХ століття). Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2016. № 4. С. 3-7.

2. Липитчук О. В., Лешкович Н. О. Суд і судочинство в Росії після судової реформи 1864 року. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія юридична. 2014. № 1. С. 44-54.

3. Судова влада в Україні: історичні витоки, закономірності, особливості розвитку / За редакцією І. Б. Усенка. Київ «Наукова думка». 2014. 502 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
МЕТА ПРАВОВОГО СТИМУЛУ
27.06.2024 11:58
ПРИНЦИП ЗМАГАЛЬНОСТІ У ЦИВІЛЬНОМУ СУДОЧИНСТВІ ЗА СУДОВОЮ РЕФОРМОЮ 1864 РОКУ
15.07.2024 18:17




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше