:: LEX :: ОСОБЛИВОСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВІДШКОДУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ШКОДИ У СФЕРІ ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 19


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОСОБЛИВОСТІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ВІДШКОДУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ШКОДИ У СФЕРІ ЗЕМЕЛЬНИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ
 
11.09.2024 17:14
Автор: Рубльова Оксана Володимирівна, аспірантка кафедри цивільно-правових дисциплін Волинського національного університету імені Лесі Українки
[Секція 5. Господарське право. Господарське процесуальне право. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право. Фінансове право. Банківське право]


Одним із важливих конституційних прав людини, закріплених у ст. 50 Основного Закону нашої держави, є право на безпечне для життя і здоров’я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди [1]. Одночасно частиною першою ст. 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, яке перебуває під особливою охороною держави [1]. 

В сучасних українських реаліях, однак, доводиться констатувати, що одним із наслідків повномасштабної збройної агресії рф, яка й досі триває, є заподіяння значної шкоди вітчизняним земельним ресурсам (насамперед мова йде про фізичне, хімічне, механічне та біологічне забруднення). На жаль, чітко визначити розмір такої шкоди нині практично неможливо, а ще складніше ‒ вирішити питання про інституційне, організаційне, матеріально-технічне й нормативно-правове забезпечення її відшкодування в умовах воєнного та післявоєнного відновлення країни. 

Зважаючи на нагальність проблематики відшкодування екологічної шкоди у сфері земельних відносин в умовах воєнного стану в Україні, за період дії останнього в державі було прийнято низку нормативно-правових актів, спрямованих на вирішення означених питань. Так, постановою КМУ від 20.03.2022 № 326 окремим напрямом, за яким має здійснюватися визначення шкоди та збитків, названа шкода, завдана земельним ресурсам. Згідно з підпунктом 9 п. 2 названого документа цей напрям включає шкоду від пошкодження і знищення родючого шару ґрунту та шкоду, зумовлену забрудненням і засміченням земельних ресурсів [2]. 

У цьому акті визначені й основні показники, які оцінюються за аналізованим напрямом: 1) витрати на рекультивацію земель, які були порушені внаслідок бойових дій, будівництво, облаштування та утримання інженерно-технічних і фортифікаційних споруд, огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій для облаштування державного кордону; 2) збитки, завдані власникам (землекористувачам) земельних ділянок сільськогосподарського призначення; 3) витрати на відновлення меліоративних систем; 4) шкода, завдана ґрунтам та земельним ділянкам внаслідок забруднення ґрунтів речовинами, які негативно впливають на їх родючість та інші корисні властивості; 5) шкода, завдана ґрунтам та земельним ділянкам внаслідок засмічення земельних ділянок сторонніми предметами, матеріалами, відходами та/або іншими речовинами [2].

На виконання положень аналізованого урядового документа у сфері земельних відносин були прийняті дві відповідні методики: 1) Методика визначення розміру шкоди, завданої землі, ґрунтам внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану, затверджена наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 04.04.2022 № 167 (визначає порядок розрахунку розміру шкоди, завданої землі, ґрунтам державами, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання та фізичними особами через забруднення ґрунтів, засмічення земель, допущених унаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану внаслідок їх дій або бездіяльності на усіх землях України незалежно від їх категорій та форм власності й застосовується для визначення розміру такої шкоди) [3] і 2) Методика визначення шкоди та збитків, завданих земельному фонду України внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18.05.2022 № 295 (визначає процедуру визначення шкоди та збитків, завданих земельному фонду України внаслідок збройної агресії рф, що включає втрати земельного фонду, а також пов’язану з ними упущену вигоду) [4]. 

Отже, як випливає з викладеного, відшкодування екологічної шкоди в умовах воєнного стану в нашій державі супроводжується відповідним нормативно-правовим регулюванням; держава в особі своїх органів досить оперативно реагує на потреби сьогодення. Водночас, вважаємо, наявні акти потребують більшої деталізації та подальших змін з урахуванням нових проблем, які виникають у сфері земельних відносин. 

Крім цього, фундаментальний акт ‒ Концепція Загальнодержавної цільової програми використання та охорони земель (далі ‒ Програма), схвалений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.01.2022 № 70-р, досі не містить положень стосовно відшкодування екологічної шкоди у сфері земельних відносин в умовах воєнного стану в Україні. Ураховуючи те, що Програма розроблена «… з метою реалізації державної політики України щодо забезпечення сталого розвитку землекористування, створення екологічно безпечних умов проживання населення і провадження господарської діяльності, захисту земель від виснаження, деградації та забруднення, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, збереження функцій ґрунтового покриву, збереження ландшафтного і біологічного різноманіття в умовах ринкового середовища та з урахуванням глобальної зміни клімату» [5] і розрахована на десять років, на нашу думку, вона потребує доповнення в частині особливостей регламентації використання й охорони земель (у тому числі й відшкодування завданої їм шкоди) в контексті воєнного та післявоєнного відновлення України. Реалізація цієї пропозиції, вважаємо, дозволить чіткіше окреслити пріоритетні завдання держави у сфері земельних відносин на найближчий час і на перспективу, а також сприятиме більшій результативності й ефективності як Програми в цілому, так і прийнятих на її виконання інших нормативно-правових актів.   

Література:

1. Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 05.09.2024). 

2. Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації : постанова Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/326-2022-%D0%BF#Text (дата звернення: 06.09.2024). 

3. Методика визначення розміру шкоди, завданої землі, ґрунтам внаслідок надзвичайних ситуацій та/або збройної агресії та бойових дій під час дії воєнного стану, затверджена наказом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 04.04.2022 № 167. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0406-22#Text (дата звернення: 07.09.2024). 

4. Методика визначення шкоди та збитків, завданих земельному фонду України внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затверджена наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18.05.2022 № 295. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0586-22#Text (дата звернення: 07.09.2024). 

5. Концепція Загальнодержавної цільової програми використання та охорони земель, схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19.01.2022 № 70-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/70-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 07.09.2024).

____________________ 

Науковий керівник: Карпінська Наталія Володимирівна, доктор юридичних наук, професор, професор кафедри кримінального права і процесу Волинського національного університету імені Лесі Українки



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПОНОВЛЕННЯ ЗАПИСУ У ЗАКРИТІЙ ПОЗЕМЕЛЬНІЙ КНИЗІ, ЯК НЕЕФЕКТИВНИЙ СПОСІБ СУДОВОГО ЗАХИСТУ
12.09.2024 14:44




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше