:: LEX :: ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ СТАНОВЛЕННЯ АПАРАТУ ЗУНР
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 24


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ СТАНОВЛЕННЯ АПАРАТУ ЗУНР
 
20.05.2009 18:27
Автор: Люба Надія Михайлівна, студентка юридичного факультету Тернопільського національного економічного університету
[Теорія та історія держави і права. Історія політичних і правових вчень. Філософія права]
Початок XX ст. в Україні був досить насиченим політичними державотворчими подіями. Будучи поділеною між двома сусідніми державами, вона була перетворена у сировинний придаток, ринок збуту іноземних товарів. У вирішення її долі часто втручалися зарубіжні країни[1, с. 6].
Особливо важким випробуванням піддавалася Галичина. Перебуваючи у складі Австро-Угорщини, вона зазнала великих утисків в політичному, соціально-економічному та національному аспектах.
Після розпаду Австро-Угорської імперії на території Сх. Галичини утворилася Західноукраїнська Народна Республіка, а отже виникла необхідність в розбудові державно-правових інститутів та правової системи. Ця діяльність нерідко супроводжувалась помилками, проте це не зменшує її ваги і значення в формуванні нашої державності та правової системи [2, с. 269].
У роки проголошення незалежності України до історичного досвіду революції 1917–1920 рр. все більше звертаються правники, історики, політики, представники різних політичних партій і рухів, державні діячі. І це не випадково. Особливу цінність для розбудови сучасної України має історичний досвід розвитку держави і права на початку ХХ ст. Боротьба за соціальне та національне визволення сприяла духовному піднесенню українського народу і реалізації основного права нації, права на самовизначення, на створення власної держави.
З огляду на те, що апарат держави - це частина механізму держави, яка об’єднує всі державні органи й здійснює її функції та завдання і взаємопов’язана спільними принципами організації та діяльності, тому з’ясування закономірностей функціонування системи державних органів є важливим для сучасного українського державотворення [3, с. 63].У цьому плані надзвичайно значущим є історичний досвід власного державного будівництва. Оцінка архівних матеріалів підтверджує, що найбільший розвій державотворення відбувся на початку ХХ ст. в період Української Центральної Ради, Гетьманату, Директорії та Західноукраїнської Народної Республіки (далі - ЗУНР).
1 листопада 1918 року у Львові відозвою проголошено: незалежну Західноукраїнську Народну Республіку, чим започатковано національне-державне будівництво. Того ж дня було затверджено невід’ємні атрибути держави – герб, прапор [4, с. 94].
Перші кроки державотворчої діяльності нової влади свідчили про її прагнення збудувати правову державу та демократичне суспільство. В основу створення дієвого державного апарату та чіткої виконавчої вертикалі, було покладено підзвітність нижчих органів влади вищим і контролю виконання ухвалених рішень.
9 листопада 1918 р. створено перший уряд ЗУНР - Державний секретаріат у складі: прем’єра - К. Левицького; державних секретарів: внутрішніх справ - Л. Цегельського, закордонних справ - В. Панейка, судових справ - С. Голубовича, військових справ - Д. Вітовського, земельних справ - С. Барана, освіти та віросповідання - О. Барвінського. Основним завданням уряду ЗУНР було об’єднання українських земель [5, с. 37].
Вища законодавча влада була зосереджена в руках Української Національної Ради ( далі - УНРада), а виконавча – Державного Секретаріату. До речi, на початку 1919 року УНРада становила 150 депутатів.
Важливою ланкою державного механізму ЗУНР були судово-прокурорські органи. 21 листопада 1918 р. УНРада прийняла закон “Про тимчасову організацію судів і судової влади”. Тимчасово судові функції в ЗУНР покладалися на суди колишньої Австро-Угорської монархії під керівництвом державного секретарства юстиції. Продовжуючи реформу судової системи, УНРада Законом від 11 лютого 1919 р. про утворення в повітах трибуналів першої інстанції – запроваджено для розгляду кримінальних справ окружні й повітові суди, які повинні були розглядати цивільні справи. Суддів цих трибуналів призначало секретарство юстиції, а затверджувала призначення УНРада або її комітет.
Все державне будівництво ЗУНР ускладнювалося збройною боротьбою з польськими окупантами, якi дотримуючись шовіністичного гасла: “Польща – від моря до моря” [6, с. 14]. Польська сторона не визнавала права українського народу на створення своєї національної держави. З метою належного військового захисту своєї державності ЗУНР ще з листопада 1918 р. розпочала формування регулярної Української Галицької Армії і досягла значних успіхів. Це формування відбувалося найефективнішим шляхом: на базі вірних українській національній ідеї військових частин та бойових груп, і було завершене в січні-лютому 1919 р. У другій половині листопада 1918 р. УГА мала у своєму складі 25 тисяч вояків, у січні 1919 р. - 70 тисяч, а через півроку досягла 100-тисячної чисельності. Вищим органом управління УГА стала Начальна Команда. Надзвичайно швидке й ефективне створення структури військових організмів та армійського апарату було одним з найвищих досягнень боєздатності армії.
Керівництво ЗУНР вживало й інші заходи державотворення. Зокрема, прийнято Закон “Про громадянство”. Запроваджено державну українську мови, обов’язковість її вживання у державних установах, організаціях, громадських інституціях, утворення дієвих органів законодавчої i виконавчої влади в центрі та на місцях шляхом проведення демократичних виборів. Широкі політичні, національні, релiгiйнi свободи свідчили про демократичний характер нової влади, й прагнення творити не просто суверенну національну республіку, а й громадянське суспільство[7, с. 1].
Доказом зрілості влади ЗУНР був той факт, що за короткий час галичани зуміли забезпечити на своїй території стабільність i порядок. На жаль, недостатнє використання об’єктивного історико-правового досвіду сучасними політиками, які у 1991 р. розпочинали відродження української державності, призвело до ряду негативних наслідків у економічній, соціальній та інших сферах життя України. Слід зазначити, що якість законів також залежить від рівня історичного досвіду законодавця, бо юридичний закон має формуватися шляхом історичного узагальнення соціальної дійсності, а не внаслідок винахідництва, тому дане дослідження має сприяти позитивному рішенню сучасних проблем у галузі законотворчого будівництва в Україні.

Література:
1. Кравчук М.В. Правові основи будівництва Національних Збройних Сил України в 1914-1993рр./М.В Кравчук -Івано- Франківськ, 1997.-292 с.
2. Музиченко П. Історія держави іправа України/ П.Музиченко. –К., 2007.- 471 с.
3. Кравчук М.В. Теорія держави і права (опорні конспекти)./М.В Кравчук -Тернопіль, 2007.-288 с.
4. Конституційні акти України 1917-1920. Невідомі Конституції України. –К., 1992.- 150 с.
5. Полянський О. Західна Україна у двох революціях./О.Полянський- Тернопіль, 1998.-51 с.
6. ТищикБ.Й. ЗУНР. 1918-1923./Б.Й Тищик- Коломия, 1993-19 с.
7. www.lytopus.org.ua

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ВІЧЕ ЯК ОСНОВА РЕСПУБЛІКАНСЬКОГО УСТРОЮ НОВГОРОДСЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ
21.05.2009 17:55
ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА В НАУКОВИХ РОЗРОБКАХ
20.05.2009 18:29
ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНСТИТУТУ ПРАВА В УКРАЇНІ (ПОЛІТИКО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ)
07.05.2009 08:19
ОСНОВНІ НАПРЯМИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТРАНСКОРДОННОГО СПІВРОБІТНИЦТВА РЕГІОНІВ УКРАЇНИ
07.05.2009 01:04
ДЖЕРЕЛА КРИМІНАЛЬНОГО ПРАВА УКРАЇНИ У Х – ПЕРШІЙ ЧВЕРТІ ХІІ СТ.: ІСТОРІОГРАФІЧНІ АСПЕКТИ ДОСЛІДЖЕННЯ
07.05.2009 00:46




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше