:: LEX :: ВСТУПНИЙ БАНКІВСЬКИЙ КОНТРОЛЬ ЯК ЗАСІБ ПОПЕРЕДЖЕННЯ НЕСТАБІЛЬНОСТІ БАНКІВСЬКОЇ СИСТЕМИ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 68)

Date of conference

14 January 2025

Remaining time to start conference 24


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ВСТУПНИЙ БАНКІВСЬКИЙ КОНТРОЛЬ ЯК ЗАСІБ ПОПЕРЕДЖЕННЯ НЕСТАБІЛЬНОСТІ БАНКІВСЬКОЇ СИСТЕМИ
 
06.02.2010 13:36
Author: Ступак Андрій Сергійович, здобувач Київського міжнародного університету
[Financial law. Banking law]
Банківський контроль здійснюється на всіх етапах діяльності банків, адже порушення банківського законодавства може виникнути як під час створення банку, так і в процесі його поточної діяльності. А тому, чим раніше воно буде виявлено, тим більше можливості для попередження та усунення негативних наслідків для функціонування не лише окремого банка, а і банківської системи в цілому.
На відміну від діяльності інших суб’єктів господарювання, банки здійснюють зберігання коштів фізичних та юридичних осіб, а тому контроль за ними повинен відбуватися не лише в процесі діяльності, а і на етапі реєстрації та ліцензування з метою встановлення їх надійності та стабільності на ринку фінансових послуг.
У законодавстві визначено ряд вимог, перевірка дотримання яких знижує не лише неефективність керівництва банком, але і небезпеку його неефективної роботи. Новостворені банки найбільше піддаються ризику банкрутства, а тому така вимогливість до формування капіталу банку та професійних якостей керівництва є необхідною.
Для банків існує вступний контроль, який складається з контролю за дотриманням банківського законодавства при реєстрації та отриманні ними ліцензії, з метою недопущення на ринок фінансових послуг фінансово незабезпечених та непрофесійних осіб, які беруть на себе право здійснювати банківську діяльність.
Правовою основою вступного контролю є Закони України «Про банки та банківську діяльність» від 7.12.2000 р. № 2121-III, «Про Національний банк України» від 20.05.1999 р. № 679-XIV, «Про господарські товариства» від 19.09.1991 р. № 1576-XII, «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV, Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень (затверджене постановою Правління Національного банку України від 31.08.2001 р. № 375), Положення про порядок видачі банкам банківських ліцензій, письмових дозволів та ліцензій на виконання окремих операцій (затверджене постановою Правління Національного банку України від 17.07.2001 р. № 275).
Національний банк здійснює вступний контроль: при реєстрації банку; відкритті філій, відділень та представництв банку; зміні розміру статутного капіталу; придбанні або збільшенні істотної частки банку; акредитації представництв, філій, іноземних банків в Україні та наданні ліцензії. На етапі реєстрації перевіряється достатність капіталу, джерела його отримання та фінансовий стан засновників; кваліфікація, професійна та ділова репутація засновників; бізнес план, що визначає види діяльності, які планує здійснювати на найближчий рік та стратегію діяльності банку на найближчі три роки.
При створенні закордонної установи, відсутність фінансових або правових проблем в іноземного банку, який має намір відкрити на території України філію, підтверджується наданою іноземним банком фінансовою звітністю за три останніх роки, підтвердженою незалежним аудитором, та інформацією органу банківського нагляду держави, у якій зареєстровано іноземний банк, наданою на підставі укладеної між Національним банком і цим органом банківського нагляду угоди про взаємодію у сфері банківського нагляду, гармонізації їх принципів та умов.
Інформація органу банківського нагляду має, зокрема, містити відомості про відсутність чи наявність претензій наглядового органу до діяльності іноземного банку, які свідчили б про підвищені ризики в діяльності іноземного банку під час створення філії в Україні, а також дані, що характеризують фінансовий стан банку, відомості про власників істотної участі і керівників банку та за потреби іншу інформацію щодо діяльності іноземного банку.
Відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння між Національним банком України і Комісією з банківського нагляду Республіки Польща щодо співробітництва у сфері банківського нагляду від 23.10.2007 р., орган регулювання країни походження повинен інформувати НБУ про те, чи установа під наглядом, що подає заяву, дотримується в цілому банківського законодавства і нормативних актів, у тому числі з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом та фінансування тероризму, та чи можна очікувати від заявника, з огляду на його адміністративну структуру і внутрішній контроль, належного управління закордонною установою.
Банк має право розпочати здійснювати операції лише за умови дотримання вимог чинних законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку України, якими визначаються умови для здійснення відповідних операцій (у тому числі щодо наявності технічних умов, спеціальних підрозділів, їх керівників, відповідних спеціалістів та внутрішніх положень, що регламентують порядок здійснення операцій).
Керівники банку повинні мати бездоганну ділову репутацію. На зазначені посади не можуть бути призначені особи, які були керівниками банків, що визнані відповідно до чинного законодавства України банкрутами або щодо яких Національний банк прийняв рішення про ліквідацію чи про відкликання банківської ліцензії, та особи, які притягувалися до кримінальної відповідальності або були звільнені за вимогою Національного банку.
На наш погляд, з огляду на фінансову кризу, яка в першу чергу торкнулася банківської системи, і виявила проблеми, що наявні у банківській сфері, перелік вимог до керівників банків необхідно розширити, зокрема законодавчо слід передбачати, що на ці посади також не можуть бути призначені особи, які були керівниками банків щодо яких здійснювалися заходи по фінансовому оздоровленню, призначалася тимчасова адміністрація, застосовувався мораторій на задоволення вимог кредиторів банку та інше.
Необхідно підвищити і вимоги до створення банків в зв’язку з відносною доступністю до даної діяльності, про що свідчать факти фінансового становища більшості діючих банків та банківської системи в цілому. Це, в першу чергу, вимоги до збільшення мінімального розміру статутного капіталу; професійних вимог керівних осіб, навіть до спеціальної освіти в банківській сфері; та фінансової репутації засновників.

e-mail: pro_nr@kymu.edu.ua

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРО ПІДВИЩЕННЯ ПРОЖИТКОВОГО МІНІМУМУ ТА ЗАКОНОДАВЧУ ТЕХНІКУ
15.02.2010 07:38




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше