:: LEX :: РЕФОРМУВАННЯ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ: ПЕРСПЕКТИВИ ЗАКОНОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 68)

Date of conference

14 January 2025

Remaining time to start conference 24


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

РЕФОРМУВАННЯ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ: ПЕРСПЕКТИВИ ЗАКОНОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
30.05.2010 12:38
Author: Бульба Оксана Юріївна, кандидат юридичних наук, кафедра господарського права і процесу факультету правового забезпечення підприємницької діяльності та психології Навчально-наукового інституту права та психології Київського Національного університету внутрішніх справ
[Civil and domestic law. Civil judicial law. Commercial law. Housing right. Obligation law. International private law]
Сприяння розвитку малого та середнього бізнесу є однією з умов становлення потужної держави. В першу чергу держава сприяє стимулює розвиток шляхом створення відповідної нормативно-правової бази, яка забезпечує функціонування у ринкових умовах суб’єктів підприємництва.
На сьогодні питання оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва регулюється Указом Президента України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва” від 3 липня 1998 р. № 727 (надалі - Указ).
Проте, не можна не помітити поступової втрати ефективності цього нормативного акту. Указ був прийнятий у період дії перехідних положень Конституції України за дещо інших економічних умов. Звісно, свою мету Указ Президента виправдав, однак розвиток суспільно-економічних відносин триває і сучасний стан спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва потребує вдосконалення, а можливо, й змін.
Народні депутати України як провідні суб’єкти законодавчої ініціативи з 2008 року ведуть роботу над вдосконаленням податкового законодавства для малого та середнього бізнесу. У Верховній Раді зареєстровано ряд законопроектів, кожний з яких містить концепцію реформування чинних положень Указу.
Так, проект закону за № 4112-1 від 06.10.2009 пропонує внести певні корективи, пов’язані з врахуванням сьогоднішньої економічної ситуації.
Нововведеннями законопроекту є: по-перше, збільшення обсягів річної виручки, що підлягає спрощеній системі оподаткування суб'єктів малого підприємництва – для фізичних осіб з 500 тис. до 2 млн. грн., для юридичних з 1 млн. до 4 млн. грн. По-друге, введення диференційованих ставок єдиного податку для фізичних осіб, який буде складати: з обсягом річної виручки до 500 тис. грн. від 20-200 грн. на місяць; від 500 тис. до 1 млн. грн.. – 200-500 грн.; 1 млн. – 1,5 млн. грн.. – 500-900 грн.; 1,5 млн. – 2 млн. – 900-1500 грн. Також законопроектом пропонується збільшити кількість осіб, які протягом року перебувають у трудових відносинах з суб'єктом малого підприємництва-фізичною особою до 20 чоловік (зараз – 10 чоловік), та збільшення відрахувань з єдиного податку до Пенсійного фонду з 42 до 53% за рахунок зменшення відрахувань до фондів соціального страхування.
З одного боку законопроект розширює можливості застосування спрощеної системи, а з іншого обмежує види діяльності, суб’єкти яких мали б право її застосувати. Так, виробниками підакцизних товарів, продавці паливно-мастильних матеріалів, нерезиденти не мають право застосувати спрощену систему оподаткування.
Законопроект "Про вдосконалення спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" № 4549-2 від 09.09.2009 передбачає запровадження класифікації суб’єктів підприємництва, які можуть обрати спрощену систему. Перша категорія – фізичні особи, які здійснюють підприємницьку діяльність, визначену класифікацією видів економічної діяльності України, крім видів, встановлених цим законом для другої категорії фізичних осіб. Кількість найманих працівників не має перевищувати 10 осіб, а також максимальний обсяг річного виторгу встановлюється пропорційно до кількості найманих працівників. Річний обсяг виручки збільшено до 1,5 млн. грн.
Друга категорія – фізичні особи, які здійснюють визначені в цьому проекті закону види економічної діяльності, серед яких діяльність у сферах права, бухгалтерського обліку та аудиту, інжинірингу, консультування з питань комерційної діяльності, розроблення програмного забезпечення оброблення даних, медична практика. Третя категорія – юридичні особи, середньооблікова чисельність працівників яких становить не більше 50 осіб, а максимальний обсяг річного виторгу не може перевищувати сімдесяти мільйонів гривень.
Виокремлення поширених інтелектуальномістких галузей, в яких найчастіше і використовують фізичних осіб-підприємців для оптимізації оподаткування, а також застосування до другої та третьої категорій суб’єктів ставки єдиного податку в розмірі 6 та 10 % від виручки дозволяє прогнозувати значне зменшення рівня зловживань фізичних особами-підприємцями для ухилення від сплати податків та обов’язкових платежів юридичними особами.
Хоча не можна стверджувати, що всі фізичні особи-підприємці, зайняті в зазначених галузях використовують свій податковий статус у «тіньових» схемах. Тобто прийняття такої редакції закону може мати й негативний вплив на добросовісних підприємців, обсяг виручки яких не дозволяє сплачувати 6 або 10 % податку.
Практично всі подані законопроекти щодо реформування спрощеної системи оподаткування були заслухані на засіданні Верховної Ради 11 лютого 2010 року. Проте лише один з них знайшов підтримку серед народних обранців - № 4549 від 28.05.2009. Його сутність зводиться до унеможливлення політичних зловживань в податковій сфері і тим самим гарантування певної стабільності для суб’єктів малого та середнього бізнесу на період фінансової кризи в Україні. Зокрема, законопроект містить наступні положення: заборона збільшення ставок єдиного податку, визначених на 1 січня 2009 року відповідно до Указу Президента; заборона обмеження кола суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється спрощена система оподаткування, обліку та звітності; заборона встановлення обов’язку сплати суб’єктами малого підприємництва, які сплачують єдиний податок, інших податків і зборів (обов’язкових платежів); заборона зміни механізму справляння єдиного податку, встановленого Указом Президента; звільнення від сплати страхових внесків (визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування») фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали спрощену систему оподаткування (єдиний податок), та членів сімей зазначених осіб, які беруть участь у провадженні такими суб’єктами підприємницької діяльності та не перебувають з ними у трудових відносинах.
На фоні сучасних дискусій щодо реформування спрощеної системи оподаткування прийняття такого закону видається найбільш доцільним. Разом з тим, є сенс перенести його положення і на подальшу законотворчу практику. Мається на увазі виважено підійти до нововведень, забезпечити певну стабільність та однозначність трактування нормативно-правового акту всіма органами влади та суб’єктами підприємництва.
В травні 2009 року Кабінет Міністрів також вніс проект Закону «Про особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва», яким виокремив ситуацію з оподаткуванням лише комунальних підприємств, які утворені за участю або безпосередньо сільськими, селищними радами. Однак, беручи до уваги прийняту наприкінці 2009 року Стратегію реформування податкової системи є сенс говорити про можливе розширення пропозицій Кабінету Міністрів України щодо коректив спрощеної системи оподаткування.
Аналіз зазначених законопроектів дозволяє виокремити такі цілі реформування:
- покращити умов діяльності суб’єктів малого та середнього бізнесу (і фізичних і юридичних осіб), зокрема, для використання ними найманої праці, а також створення прозорої та однозначної процедури сплати внесків до Пенсійного фонду та фондів соціального страхування,
- унеможливити використання спрощеної системи оподаткування значною частиною фізичних осіб-підприємців для фіктивного підприємництва, конвертації безготівкових коштів в готівку, реалізації контрабанди та іншої не облікованої продукції.
Безумовно – це є складна задача водночас покращити умови, і разом з тим припинити нецільове застосування механізму. Проте вважаємо це можливим, більш того підтримуємо думку законодавців про необхідність спрямування зусиль саме в таких напрямках. Разом з тим, вбачається за необхідне провести деякий перегляд положень загальної системи оподаткування. Оскільки саме її суб’єкти залучають фізичних осіб-підприємців для оптимізації свого податкового навантаження. Як неодноразово доводила практика, лише комплексний підхід до вирішення проблеми дає найкращий результат.
Література:
1. Проект Закону про вдосконалення спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва № 4549-2 від 09.09.2009 // www.rada.gov.ua
2. Проект Закону про особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва № 4549-1 від 29.05.2009// www.rada.gov.ua
3. Проект Закону про особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва у період виходу економіки України зі стану фінансової кризи № 4549 від 28.05.2009// www.rada.gov.ua
4. Проект Закону про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва 4112-1 від 06.10.2009 // www.rada.gov.ua
5. Розпорядження Кабінету міністрів України від 23 грудня 2009 р. N 1612-р «Про схвалення Стратегії реформування податкової системи» // www.rada.gov.ua

e-mail: oksanabulba@rambler.ru

Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ЗОБОВ’ЯЗАЛЬНИХ ПРАВОВІДНОСИН У ІНСТИТУТІ ЛІЗИНГУ
31.05.2010 20:05
ПОНЯТТЯ ОХОРОНИ ТА ЗАХИСТУ ПРАВА ВЛАСНОСТІ
30.05.2010 13:20




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше