РЕФОРМУВАННЯ СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ: ПЕРСПЕКТИВИ ЗАКОНОТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
30.05.2010 12:38
Author: Бульба Оксана Юріївна, кандидат юридичних наук, кафедра господарського права і процесу факультету правового забезпечення підприємницької діяльності та психології Навчально-наукового інституту права та психології Київського Національного університету внутрішніх справ
[Civil and domestic law. Civil judicial law. Commercial law. Housing right. Obligation law. International private law]
Сприяння розвитку малого та середнього бізнесу є однією з умов становлення потужної держави. В першу чергу держава сприяє стимулює розвиток шляхом створення відповідної нормативно-правової бази, яка забезпечує функціонування у ринкових умовах суб’єктів підприємництва.
На сьогодні питання оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва регулюється Указом Президента України “Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва” від 3 липня 1998 р. № 727 (надалі - Указ).
Проте, не можна не помітити поступової втрати ефективності цього нормативного акту. Указ був прийнятий у період дії перехідних положень Конституції України за дещо інших економічних умов. Звісно, свою мету Указ Президента виправдав, однак розвиток суспільно-економічних відносин триває і сучасний стан спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва потребує вдосконалення, а можливо, й змін.
Народні депутати України як провідні суб’єкти законодавчої ініціативи з 2008 року ведуть роботу над вдосконаленням податкового законодавства для малого та середнього бізнесу. У Верховній Раді зареєстровано ряд законопроектів, кожний з яких містить концепцію реформування чинних положень Указу.
Так, проект закону за № 4112-1 від 06.10.2009 пропонує внести певні корективи, пов’язані з врахуванням сьогоднішньої економічної ситуації.
Нововведеннями законопроекту є: по-перше, збільшення обсягів річної виручки, що підлягає спрощеній системі оподаткування суб'єктів малого підприємництва – для фізичних осіб з 500 тис. до 2 млн. грн., для юридичних з 1 млн. до 4 млн. грн. По-друге, введення диференційованих ставок єдиного податку для фізичних осіб, який буде складати: з обсягом річної виручки до 500 тис. грн. від 20-200 грн. на місяць; від 500 тис. до 1 млн. грн.. – 200-500 грн.; 1 млн. – 1,5 млн. грн.. – 500-900 грн.; 1,5 млн. – 2 млн. – 900-1500 грн. Також законопроектом пропонується збільшити кількість осіб, які протягом року перебувають у трудових відносинах з суб'єктом малого підприємництва-фізичною особою до 20 чоловік (зараз – 10 чоловік), та збільшення відрахувань з єдиного податку до Пенсійного фонду з 42 до 53% за рахунок зменшення відрахувань до фондів соціального страхування.
З одного боку законопроект розширює можливості застосування спрощеної системи, а з іншого обмежує види діяльності, суб’єкти яких мали б право її застосувати. Так, виробниками підакцизних товарів, продавці паливно-мастильних матеріалів, нерезиденти не мають право застосувати спрощену систему оподаткування.
Законопроект "Про вдосконалення спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" № 4549-2 від 09.09.2009 передбачає запровадження класифікації суб’єктів підприємництва, які можуть обрати спрощену систему. Перша категорія – фізичні особи, які здійснюють підприємницьку діяльність, визначену класифікацією видів економічної діяльності України, крім видів, встановлених цим законом для другої категорії фізичних осіб. Кількість найманих працівників не має перевищувати 10 осіб, а також максимальний обсяг річного виторгу встановлюється пропорційно до кількості найманих працівників. Річний обсяг виручки збільшено до 1,5 млн. грн.
Друга категорія – фізичні особи, які здійснюють визначені в цьому проекті закону види економічної діяльності, серед яких діяльність у сферах права, бухгалтерського обліку та аудиту, інжинірингу, консультування з питань комерційної діяльності, розроблення програмного забезпечення оброблення даних, медична практика. Третя категорія – юридичні особи, середньооблікова чисельність працівників яких становить не більше 50 осіб, а максимальний обсяг річного виторгу не може перевищувати сімдесяти мільйонів гривень.
Виокремлення поширених інтелектуальномістких галузей, в яких найчастіше і використовують фізичних осіб-підприємців для оптимізації оподаткування, а також застосування до другої та третьої категорій суб’єктів ставки єдиного податку в розмірі 6 та 10 % від виручки дозволяє прогнозувати значне зменшення рівня зловживань фізичних особами-підприємцями для ухилення від сплати податків та обов’язкових платежів юридичними особами.
Хоча не можна стверджувати, що всі фізичні особи-підприємці, зайняті в зазначених галузях використовують свій податковий статус у «тіньових» схемах. Тобто прийняття такої редакції закону може мати й негативний вплив на добросовісних підприємців, обсяг виручки яких не дозволяє сплачувати 6 або 10 % податку.
Практично всі подані законопроекти щодо реформування спрощеної системи оподаткування були заслухані на засіданні Верховної Ради 11 лютого 2010 року. Проте лише один з них знайшов підтримку серед народних обранців - № 4549 від 28.05.2009. Його сутність зводиться до унеможливлення політичних зловживань в податковій сфері і тим самим гарантування певної стабільності для суб’єктів малого та середнього бізнесу на період фінансової кризи в Україні. Зокрема, законопроект містить наступні положення: заборона збільшення ставок єдиного податку, визначених на 1 січня 2009 року відповідно до Указу Президента; заборона обмеження кола суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється спрощена система оподаткування, обліку та звітності; заборона встановлення обов’язку сплати суб’єктами малого підприємництва, які сплачують єдиний податок, інших податків і зборів (обов’язкових платежів); заборона зміни механізму справляння єдиного податку, встановленого Указом Президента; звільнення від сплати страхових внесків (визначених Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування») фізичних осіб - суб’єктів підприємницької діяльності, які обрали спрощену систему оподаткування (єдиний податок), та членів сімей зазначених осіб, які беруть участь у провадженні такими суб’єктами підприємницької діяльності та не перебувають з ними у трудових відносинах.
На фоні сучасних дискусій щодо реформування спрощеної системи оподаткування прийняття такого закону видається найбільш доцільним. Разом з тим, є сенс перенести його положення і на подальшу законотворчу практику. Мається на увазі виважено підійти до нововведень, забезпечити певну стабільність та однозначність трактування нормативно-правового акту всіма органами влади та суб’єктами підприємництва.
В травні 2009 року Кабінет Міністрів також вніс проект Закону «Про особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва», яким виокремив ситуацію з оподаткуванням лише комунальних підприємств, які утворені за участю або безпосередньо сільськими, селищними радами. Однак, беручи до уваги прийняту наприкінці 2009 року Стратегію реформування податкової системи є сенс говорити про можливе розширення пропозицій Кабінету Міністрів України щодо коректив спрощеної системи оподаткування.
Аналіз зазначених законопроектів дозволяє виокремити такі цілі реформування:
- покращити умов діяльності суб’єктів малого та середнього бізнесу (і фізичних і юридичних осіб), зокрема, для використання ними найманої праці, а також створення прозорої та однозначної процедури сплати внесків до Пенсійного фонду та фондів соціального страхування,
- унеможливити використання спрощеної системи оподаткування значною частиною фізичних осіб-підприємців для фіктивного підприємництва, конвертації безготівкових коштів в готівку, реалізації контрабанди та іншої не облікованої продукції.
Безумовно – це є складна задача водночас покращити умови, і разом з тим припинити нецільове застосування механізму. Проте вважаємо це можливим, більш того підтримуємо думку законодавців про необхідність спрямування зусиль саме в таких напрямках. Разом з тим, вбачається за необхідне провести деякий перегляд положень загальної системи оподаткування. Оскільки саме її суб’єкти залучають фізичних осіб-підприємців для оптимізації свого податкового навантаження. Як неодноразово доводила практика, лише комплексний підхід до вирішення проблеми дає найкращий результат.
Література:
1. Проект Закону про вдосконалення спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва № 4549-2 від 09.09.2009 // www.rada.gov.ua
2. Проект Закону про особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва № 4549-1 від 29.05.2009// www.rada.gov.ua
3. Проект Закону про особливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва у період виходу економіки України зі стану фінансової кризи № 4549 від 28.05.2009// www.rada.gov.ua
4. Проект Закону про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва 4112-1 від 06.10.2009 // www.rada.gov.ua
5. Розпорядження Кабінету міністрів України від 23 грудня 2009 р. N 1612-р «Про схвалення Стратегії реформування податкової системи» // www.rada.gov.ua
e-mail: oksanabulba@rambler.ru
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter