Оцінивши ґрунтовно зміст Кодексу адміністративного судочинства України – нормативно-правового акту, котрий визначає юрисдикцію, повноваження адміністративних судів щодо розгляду адміністративних справ, порядок звернення до адміністративних судів та порядок здійснення адміністративного судочинства [1], не можемо не помітити, що ним закріплені такі правили провадження у адміністративних справах. Порушення адміністративних справ в судах (відкриття провадження в адміністративній справі) здійснюється з урахуванням юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ й підсудності адміністративних справ. Адміністративна юрисдикція – по суті це коло справ, які належить розглядати за правилами адміністративного судочинства; завдяки адміністративній юрисдикції встановлюється категорії справ, котрі мають вирішуватися за правилами адміністративного судочинства, а також – перелік справ, на які не поширюється компетенція адміністративних судів. Зазвичай у процесуально-правовій літературі називають три чинники юрисдикції (підвідомчості) справ суду: 1) наявність та 2) характер спору про право, 3) особливий суб’єктний склад суду [2, с. 129; 3, с. 148]. До певної міри вказані правила провадження у адміністративних справах умовними й у сучасній адміністративній процесуальній літературі можемо виявити й інші способи представлення цих правил. Зокрема, називаються такі правила судового розгляду адміністративної справи [4, с. 334-338]: 1. Строк розгляду адміністративної справи визначений ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України. Як визначено цією нормою, адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, але не більше одного місяця з дня відкриття провадження у справі, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України. 2. Місцем розгляду адміністративної справи відповідно до ч. 3 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України є спеціально обладнане приміщення – зал судових засідань. Але в разі необхідності окремі процесуальні дії можуть вчинятися за межами приміщення суду. 3. Учасники адміністративного процесу звертаються до судді “Ваша честь”. Таке звернення дисциплінує учасників адміністративної справи, формує у них поважне ставлення як до особистості судді так і до органу державної влади – суду (ст. 134 Кодексу адміністративного судочинства України). 4. Ходом судового засідання керує суддя, який здійснював підготовче провадження (ч.ч. 1, 2 ст. 123 Кодексу адміністративного судочинства України). 5. Правосуддя в адміністративних судах здійснюється гласно і відкрито (ст. 12 Кодексу адміністративного судочинства України). 6. Суд відкладає розгляд справи у випадках, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України, а також у разі неможливості розгляду справи у зв’язку з необхідністю заміни судді або залучення до участі у справі інших осіб (ч. 1 ст. 150 Кодексу адміністративного судочинства України).
Література: 1. Кодекс адміністративного судочинства України від 6 липня 2005 року № 2747-IV // Відомості Верховної Ради України. − 2005. − № 35-36. − Ст. 446; Відомості Верховної Ради України. − 2005. − № 37. − Ст. 446. 2. Кодекс адміністративного судочинства України : науково-практичний коментар / [Банчук О.А., Коліушко І.Б., Корнута Р.І.] ; за заг. ред. Р.О. Куйбіди (видання друге, доповнене). − К. : Юстініан, 2009. − 976 с.. 3. Кодекс адміністративного судочинства України : наук.-практ. комент. / [Армаш Н.О., Бандурка О.М., Басов А.В. та ін.] ; за заг. ред. докт. юрид. наук, проф. А.Т. Комзюка. − К. : Прецедент ; Істина, 2009. − 823 с.. 4. Комзюк А.Т. Адміністративний процес України : Навч. посіб. / Комзюк А.Т., Бевзенко В.М., Мельник Р.С. − Київ : Прецедент, 2007. – 531 с.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter