:: LEX :: ФІНАНСОВИЙ АСПЕКТ НЕЗАЛЕЖНОСТІ ОРГАНІВ ПРОКУРАТУРИ
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 63)

Срок представления материалов

11 июля 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ФІНАНСОВИЙ АСПЕКТ НЕЗАЛЕЖНОСТІ ОРГАНІВ ПРОКУРАТУРИ
 
08.12.2011 20:03
Автор: Черніков Дмитро Леонідович, здобувач Київського міжнародного університету
[Секция 10. Судебные и правоохранительные органы. Адвокатура]

Діяльність  органів  прокуратури, що становить єдину систему, в Україні як державі, яка стала на шлях демократичного розвитку, спрямована на утвердження верховенства закону,  зміцнення  правопорядку  і  захист від неправомірних посягань.  Попри дискусійність положень про визначення ролі та місця прокуратури в системі органів державної влади, незаперечною є важливість її функцій, визначених відповідно до ст. 121 Конституції України [3] та ст. 4 Закону України «Про прокуратуру» [2]: підтримання державного обвинувачення в суді; представництва інтересів громадянина або держави в суді; нагляду за  додержанням  законів  органами,  які  проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство; нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також  при  застосуванні  інших  заходів примусового  характеру, пов'язаних з обмеженням  особистої свободи громадян. Визначеним функціям, безперечно, повинні відповідати належні повноваження, організаційна структура, кадрове та матеріально-технічне забезпечення цих органів. З огляду на це діяльності органів прокуратури (які у різних країнах називаються по-різному: «державний обвинувач», «аторней обвинувачення», «державний прокурор» тощо [7]) постійно приділяється увага як у внутрішньодержавних, так і в міжнародних документах. Зокрема у Рекомендації № (2000) 19 Комітету Міністрів РЄ державам − членам Ради Європи щодо ролі державної прокуратури у системі кримінального судочинства акцентується увага на необхідності комплексу заходів для гарантування процесуальної незалежності діяльності прокурорів, серед яких виокремлюються правові та організаційні умови, відповідне матеріальне забезпечення їхньої діяльності: умов служби; достойної заробітної плати, вислуги років та пенсії (йдеться про необхідність досягнення певного балансу при визначенні їх розмірів між працівниками органів суду та прокуратури); вік виходу на пенсію; фізичний захист прокурорів та членів їхніх сімей. 

Фінансування й матеріально-технічне забезпечення органів прокуратури здійснюється  за  рахунок коштів державного бюджету України. Однак незадовільність бюджетного фінансування спонукала органи прокуратури в регіонах шукати додаткові джерела фінансових та матеріально-технічних ресурсів: субвенції з місцевих бюджетів, благодійна допомога [5].

Науковці вказують, що незалежність прокуратури може опинитися під загрозою, коли її фінансуватимуть приватні підприємці та інші структури, що не входять до її системи [4, с. 235]. Схожа ситуація спостерігається і в Російській Федерації. Крім того, для додаткового фінансування матеріально-технічного забезпечення органів прокуратури Постановою Уряду Російської Федерації від 26 січня 2000 р. був створений Фонд розвитку прокуратури, кошти з якого спрямовуються на посилення матеріально-технічної бази органів прокуратури; ремонт і будівництво службових приміщень органів прокуратури; будівництво й придбання житла для працівників прокуратури; фінансування заходів, пов’язаних із соціальним захистом, медичним обслуговуванням тощо [6].

Вважаємо, що така форма фінансової підтримки важливого елемента державного механізму не може бути виправданою, насамперед з огляду на необхідність неухильного виконання положень Закону України «Про джерела фінансування органів державної влади». Натомість поділяємо думку М.В. Косюти [4, с. 235] про те, що зміцненню прокуратури могло б сприяти виділення певної частини коштів, повернених державі завдяки діяльності органів прокуратури.  

Позиція держави щодо фінансового забезпечення органів прокуратури достатньо повно й чітко представлена у Законі України «Про прокуратуру»: ст. 49 містить умови матеріального й соціального забезпечення працівників прокуратури; ст. 50 підтверджує, що прокурор і слідчий прокуратури знаходяться під захистом закону й представляє заходи правового й соціального їх захисту (відповідальність  за тілесні ушкодження, образи, погрози, знищення майна, інші насильницькі дії щодо працівника прокуратори та пенсіонера з числа працівників прокуратури чи їхніх близьких родичів; відшкодування державою збитків, заподіяних знищенням чи ушкодженням майна; обов’язкове державне страхування життя й здоров’я працівників прокуратури тощо. Розуміння законодавцем важливого значення для гарантування реалізації принципу незалежності достатнього фінансування не лише органів прокуратури, а й кожного прокурора, зумовило прийняття  у новій редакції статті 50-1, де достатньо детально виписаний механізм і особливості пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих прокуратури. Стаття 52 окреслює основні напрями й джерела фінансування і матеріально-технічного забезпечення органів прокуратури: надання пільг, компенсацій і гарантій; забезпечення  службовими приміщеннями, засобами зв’язку, транспортом тощо.

Таким чином, виконання державою в повному обсязі обов’язку утримання органів прокуратури сприятиме виконання нею важливих функцій і реалізації принципу незалежності її діяльності.




Джерела:

1. Закон України «Про джерела фінансування органів державної влади» вiд 30.06.1999  № 783-XIV // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, N 34, ст.274

2. Закон України «Про прокуратуру» вiд 05.11.1991  № 1789-XII //Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1991, N 53, ст.793.

3. Конституція України вiд 28.06.1996  № 254к/96-ВР // Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, N 30, ст. 141

4. Косюта М.В. Прокуратура України: навч. посібник. – Київ: Знання, 2010. – 404 с.

5. Рахункова палата: Правоохоронні відомства отримали 660 мільйонів гривень благодійної допомоги // [Електронний ресурс] – Режим доступу: news.dt.ua  

6. Червонюк В.И. Конституционное право России. − М., 2004. // [Електронний ресурс] – Режим доступу: www. pravoznavec.com.ua

7. Шемшученко Ю., Г. Мурашин Прокуратура України в системі міжнародного співробітництва // Вісник Національної академії прокуратури України. − 2009.− №1. − С.23 − 28.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ПРАВОВА ДОПОМОГА В КОНТЕКСТІ НЕПОРУШНИХ ПРАВ ОСОБИ В УКРАЇНІ
28.11.2011 22:47




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше