:: LEX :: ПРАВОВИЙ СТАТУС РАБІВ У ПРАВІ СТАРОДАВНІХ АФІН
UA  RU  EN
 
  Главная
  Как принять участие в научной конференции?
  Календарь конференций
  Редакционная коллегия. ОБ «Наукова спильнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архив

Актуальные исследования правовой и исторической науки (выпуск 63)

Срок представления материалов

11 июля 2024

До начала конференции осталось дней 0


  Научные конференции
 

  Полезные правовые интернет ресурсы
 

 Полезные ссылки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Счетчики


 Ссылки


 Кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ПРАВОВИЙ СТАТУС РАБІВ У ПРАВІ СТАРОДАВНІХ АФІН
 
15.02.2014 11:17
Автор: Мерзляков Костянтин Сергійович, студент Чорноморського державного університету імені Петра Могили
[Секция 1. Теория и история государства и права. История политических и правовых учений. Философия права]

Досліджуючи Давні Афіни, вчені недостатню увагу приділяли вивченню правових явищ, зосереджуючись на питаннях політичного устрою Афін. Визначення правового статусу рабів є питанням, що потребує дослідження.

Хоча раби були найчисельнішою верствою афінського суспільства, вони не розглядалися як суб’єкти права, а були об’єктами права. Аристотель у своїй праці «Політика» зауважує: «У всіх ремеслах з чітко поставленою метою потрібні бувають відповідні знаряддя, якщо робота має бути доведена до кінця, і з цих знарядь одні є неживими, інші – одушевленими... раб - якась одухотворена власність» [1, c. 381].  Раб не міг мати своєї власної сім’ї: сімейні відносини рабів та рабинь не вважалися шлюбом. Діти, що народжувалися від рабів, не були вільними, і також становилися рабами і розглядалися у давньогрецькому праві як приплід. П. Гіро  у своїй праці «Приватне та суспільне життя давніх греків» зазначає: «Раб у відомому відношенні був членом родини. Коли він вступав у яке-небудь афінське сімейство, його за звичаєм саджали у вогнища й кидали йому на голову сухі фіги, фініки й печива, як би прилучаючи його до домашньої релігії. Проте завдяки цій церемонії він не одержував жодних позитивних прав» [2, c. 193]. Раб знаходився у повній власності свого господаря, і тому міг бути відчужений іншій особі.

Раб не міг бути самостійною стороною у судовій справі, однак міг представляти інтереси господаря-рабовласника у судовій справі, тобто виступати в якості повіреного, і у випадку, якщо суду потрібні були його свідчення, вони давалися під катуванням, тому що раб, на думку греків, не міг, подібно вільній людині, давати присягу; довіряти ж просто показанням раба не вважалося можливим.  В Аттиці законодавчо було заборонено вбивство рабів, нелюдське поводження з ними, оскільки законодавець вважав, що дані дії заподіюють шкоду громадському спокою. Французький історик Анрі Валлон, характеризуючи становище раба в Аттиці, зазначає: «Раб належав йому [господарю], але він не міг позбавити цього раба життя свавільно. Закон забороняв це під страхом вигнання й релігійного покаяння; однак, покарання за вбивство раба було менше, ніж у випадках убивства інших людей. Навіть тоді, коли раб заслуговував смерті, якщо він, наприклад, убивав свого пана, родичі померлого не повинні були позбавляти життя вбивцю, а зобов'язані були передати його в руки посадових осіб» [3, c. 195].  Коли сваволя хазяїна ставала нестерпною, раб міг скористатися "правом притулку". Таким притулком, наприклад, був в Афінах так званий Тесейон (храм Гефеста) і святилище Евменид. Поки раб перебував у притулку, він уважався недоторканним. За аттичним законом раб, що звернувся за допомогою до богів, уже не повертався колишньому хазяїнові, а перепродавався іншій особі.

Усі раби в грецьких античних полісах поділялися на державних та приватних. Державні раби перебували у кращих умовах й користувалися більшою самостійністю, ніж раби приватних власників. Такі раби користувалися  правом на власне житло, правом вступати в шлюб та вести власне самостійне господарство. Наприклад, раби-скіфи в Афінах працювали в поліції. Державні раби користувалися особливою охороною закону. У випадку завдання образи державному рабу останній звертався за сприянням до афінського громадянина за заступництвом, і той виступав за нього в суді.

Отже, раби були найчисельнішою соціальною категорією афінського суспільства. Юридично вони були повністю безправними. Вони не виступали не в якості суб’єкта права, а були його об’єктом. 




Література:

1. Аристотель. Сочинения в 4 т.: Т. 4. – М.: Мысль, 1983. – 644 с.

2. Поль Гиро .Частная и общественная жизнь древних греков / пер. с франц. Н. И. Лихаревой– Санкт-Петербург: Издание товарищества О.Н.Поповой, 1913. – 684 с.

3. Валлон А. История рабства в античном мире. – Смоленск: Русич, 2005. – 640 с.



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДЕМОКРАТІЯ ЯК ЦІННІСТЬ ПРАВОВОЇ ДЕРЖАВИ В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
21.02.2014 00:29
ЗАХІДНА ТА СХІДНА ХРИСТИЯНСЬКІ ПРАВОВІ ТРАДИЦІЇ: ПРОБЛЕМИ ВЗАЄМОДІЇ В УКРАЇНІ
15.02.2014 11:02
ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ У МАЙБУТНІХ ПРАВНИКІВ
11.02.2014 21:33
ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ДЕРЖАВИ І СУСПІЛЬСТВА
01.02.2014 11:48
ПРАВОМЕРНОЕ ПОВЕДЕНИЕ: ПОНЯТИЕ И ПРИЗНАКИ
01.02.2014 11:38




© 2006-2024 Все права защищены При использовании материалов сайта, ссылка на www.lex-line.com.ua обязательна!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше