Аналіз стану боротьби з контрабандою та кількості кримінальних правопорушень, пов’язаних з незаконним переміщенням товарів через митний кордон України, свідчить, що, незважаючи на комплекс здійснених органами державної виконавчої влади організаційно-практичних заходів, такі процеси продовжують мати місце, чим завдають значної шкоди економіці Україні.
У зв’язку із набранням чинності 17 січня 2012 року Закону України від 15 листопада 2011 року № 4025-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності» [1] змінено перелік протиправних дій, за які настає кримінальна відповідальність, зокрема скасовано кримінальну відповідальність за контрабанду товарів, транспортних засобів. При цьому нова редакція ст. 201 Кримінального кодексу України «Контрабанда» викладена наступним чином: «Контрабанда, тобто переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї та боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї та бойових припасів до неї), а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації».
Як зазначалось в пояснювальній записці до законопроекту, мета прийняття закону – скасування кримінальної відповідальності за ті діяння у сфері господарської діяльності, які на сьогодні втратили ознаки підвищеної суспільної небезпеки, достатньої для переслідування їх у кримінальному порядку, приведення юридичної відповідальності за кримінальні правопорушення у сфері економіки та господарської діяльності у відповідність із європейськими стандартами, згідно з якими за скоєння зазначених правопорушень пріоритет надається застосуванню фінансових санкцій.
Питання декриміналізації «товарної» контрабанди постає у зв’язку з тим, що більшість предметів контрабанди становлять саме товари та транспортні засоби. До 17 січня 2012 року різниця між кримінальною та адміністративною відповідальністю полягала лише у вартості предметів правопорушень. Якщо їх вартість була понад 470 500 грн., наступала кримінальна відповідальність, менше – адміністративна. Наразі, за незаконне переміщення товарів настає тільки адміністративна відповідальність.
Одночасно з декриміналізацією «товарної» контрабанди Законом передбачено більш суворі санкції за найбільш серйозні порушення митних правил, пов’язані з переміщенням товарів, транспортних засобів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю або їх переміщення поза митним контролем, що, серед іншого, має забезпечити додаткові надходження до Державного бюджету України. Відповідальність за переміщення товарів поза митним контролем або з приховуванням від такого контролю передбачає штраф у розмірі 100 % вартості товарів – безпосередніх предметів порушення митних правил з їх конфіскацією, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для переміщення товарів – безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.
Різниця в адміністративній відповідальності після декриміналізації «товарної» контрабанда, полягає в тому, що розмір штрафу становить 100 % вартості товару плюс його безальтернативна конфіскація; за такі ж повторні порушення митних правил передбачено штраф в розмірі 200 % вартості товару [3]. Як зазначено у проведених Державної митною службою розрахунках, якщо б у 2011 р. діяла нова редакція ст. 201 КК, було б конфісковано реально вилучених товарів і транспортних засобів на суму майже 1 млрд. гривень.
Крім виключення товарів із диспозиції ст. 201 КК, законодавець чітко визначив спосіб вчинення контрабанди як «переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю» – раніше було зазначено «незаконне переміщення», що передбачало двояке тлумачення та відсутність єдиного підходу до застосування даної норми.
Новою редакцією статті усунуто ще одне протиріччя, зокрема категорію культурних цінностей викладено в редакції згідно із Законом України «Про вивезення, ввезення та повернення культурних цінностей», раніше норма закону при практичному застосуванні викликала низку проблемних питань, оскільки мала подвійну складову «історичних та культурних цінностей» [2].
Суттєво змінилася і процедура розслідування кримінальних правопорушень за ст. 201 КК – вона має тепер «спрощений» порядок, чим значно полегшує роботу органів дізнання Державної митної служби і підвищує її ефективність.
Втрата суспільної небезпечності «товарної» контрабанди стала кроком до гуманізації кримінальної відповідальності за це правопорушення. Визначені положення не означають повну ліквідацію ст. 201 КК, а повернення до встановлення кримінальної відповідальності лише за контрабанду тих речей, що мають особливе значення для держави. Усі ці законодавчі норми повністю відповідають європейській практиці, зокрема положенням Женевської конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів та Кіотської конвенції про спрощення і гармонізацію митних процедур.
Література:
1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гуманізації відповідальності за правопорушення у сфері господарської діяльності» від 15 листопада 2011 року № 4025-VI // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – № 25. – Ст. 263.
2. Закон України «Про вивезення, ввезення та повернення культурних цінностей» від 21 вересня 1999 року № 1068-XIV // Відомості Верховної Ради України. – 1999. – № 48. – Ст. 405.
3. Митний кодекс України від 13 березня 2012 року // Відомості Верховної Ради України. – 2012. – № 44-45, № 46-47, № 48. – Ст. 552.
|