:: LEX :: АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСОБИ ЗАСТОСУВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАХОДІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ СУДДІ, ЧЛЕНА ЙОГО СІМ'Ї, МАЙНА
UA  RU  EN
 
  Main page
  How to take part in a scientific conference?
  Calendar of conferences
  Editorial board. PA «Naukova Spilnota»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Archive

Actual researches of legal and historical science (Issue 68)

Date of conference

14 January 2025

Remaining time to start conference 19


  Scientific conferences
 

  Useful legal internet resources
 

 Useful references
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Counters


 References


 Our bottun
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

АДМІНІСТРАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСОБИ ЗАСТОСУВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАХОДІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ СУДДІ, ЧЛЕНА ЙОГО СІМ'Ї, МАЙНА
 
27.08.2015 14:46
Author: Скрипник Оксана Григорівна, суддя Амур-Нижньодніпровського районного суду м. Дніпропетровська
[Section 5. Administrative law. Administrative judicial law. Custom and tax law. Municipal law]

Останнім часом в юридичних публікаціях неодноразово заявляються нарікання на існуючий рівень захищеності судді у зв’язку із здійсненням ним правосуддя. Вказується про почастішання випадків тиску на суддів, більше того, ці випадки набули загрозливих для існування демократичного суспільства масштабів. Наголошується на неодноразових випадках спроб фізичної розправи над суддями і, водночас, на неналежному виконанні органами внутрішніх справ своїх обов’язків щодо захисту приміщень і співробітників судів. Законодавець неодноразово робив спроби щодо вдосконалення законодавства у сфері державного захисту суддів, але слід констатувати, що на сьогоднішній день значна кількість проблем залишилась невирішеною [1-13]. Наведене актуалізує проведення досліджень з метою вдосконалення законодавства у вказаній сфері.

Адміністративно-правові засоби застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки судді, члена його сім`ї, майна слід розглядати з позиції вже існуючих наукових поглядів щодо визначення понять «адміністративно-правові засоби» [14, с. 19; 15, с. 38], «правовий захист» [16, с. 431]. Крім того, слід також брати до уваги, що поняття «державний захист суддів» включає до себе не тільки заходи, передбачені Законом України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» від 23.12.1993 р. № 3781-XII [17], але й заходи, що здійснюються відповідно до Закону України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб» від 04.03.1998 р. № 160/98-ВР [18]. Не оспорюючи значення заходів, що застосовуються відповідно до другого закону, увагу слід приділити саме першій сфері захисту судді, оскільки саме вона містить найбільш істотні прогалини у правовому регулюванні. 

За вказаного підходу адміністративно-правовими засобами застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки судді, членів його сім`ї, майна слід вважати систему правових засобів, за допомогою яких здійснюється правове регулювання застосування вказаних заходів. Ці засоби є частиною системи адміністративно-правових засобів державного захисту судді, члена його сім`ї, майна. Система адміністративно-правових засобів застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки судді, члена його сім`ї, майна включає до себе: норми права, акти реалізації норм права (в тому числі – акти застосування норм права), правові відносини, юридичні факти, правову свідомість, законність, акти тлумачення норм права. Специфіка вказаних засобів зумовлена їх особливим призначенням: забезпечення безпеки судді як суб’єкта окремої гілки державної влади, а також членів його сім'ї, майна. Вказане зумовлює виражену специфіку таких засобів, як: норми права, акти реалізації норм права (в тому числі акти застосування норм права); правові відносини. 

Специфіка норм права у сфері державного захисту судді, членів його сім'ї, майна полягає у підвищеному використанні при їх побудові відносно визначеної гіпотези. Вказане стосується норм, що регламентують такі ключові питання застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки, як підстави вжиття, зміни складу, скасування. 

Специфіка актів реалізації норм права зумовлена особливим об’єктом реалізації норм права у сфері державного захисту: спеціальний статус судді, або ж інший спеціальний статус (голови суду, органів внутрішніх справ). Наприклад, звертаючись до голови суду щодо прийняття рішення про вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки, суддя здійснює саме реалізацію норм права, а не їх застосування, оскільки відсутньою є владна ознака. Аналогічно можна стверджувати про деякі повноваження інших суб’єктів реалізації прав. Наприклад, з цієї ж причини не може вважатись правозастосуванням повідомлення органами внутрішніх справ підзахисних осіб (судді, членів його сім'ї) про зміну або скасування заходів щодо їх безпеки. 

Характерними рисами правовідносин щодо вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки є: призначення вказаних відносин – реалізація права на державний захист як елементу специфічного конституційно-правового статусу судді; взаємний правовий статус суб’єктів цих відносин – представники різних гілок державної влади. 

Особливістю актів застосування норм права є широке застосування адміністративного розсуду при вирішенні питань щодо вжиття, зміни складу, скасування спеціальних заходів забезпечення безпеки.

Опрацювання вказаної специфіки дало змогу визначити напрямки вдосконалення правового регулювання в цій сфері: 1) врегулювання порядку направлення рішення голови суду про застосування спеціальних заходів забезпечення безпеки до органів внутрішніх справ, а також вимог щодо його форми та змісту, встановлення строків його виконання; 2) уточнення повноважень судді (голови суду) у зв’язку із неналежним виконанням органами внутрішніх справ обов’язків щодо вжиття спеціальних заходів забезпечення безпеки; 3) вдосконалення регулювання порядку реалізації таких повноважень.

Другий напрям передбачає закріплення у Законі «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» права судді або голови суду повідомити про протизаконні рішення, дії, бездіяльність органу внутрішніх справ, який здійснює заходи забезпечення безпеки шляхом направлення відповідної заяви начальнику такого органу. Третій напрям передбачає визначення форми такої заяви (письмова чи електронна), її реквізитів, порядку подання, а також строків її розгляду та реагування на неї.




Література:

1. Голова ВСУ попросив Раду посилити захист суддів, яких пікетують [Електронний ресурс] // Веб-сайт «Українська правда». — Режим доступу до док.: http://www.pravda.com.ua/news/2014/02/14/7013928/?attempt=1. — Назва з екрану.

2. ВСУ просить міліцію захистити суддів від тиску і погроз маніфестантів [Електронний ресурс] // Веб-сайт «Незалежне бюро новин». — Режим доступу до док.: 

http://nbnews.com.ua/ua/news/110363/. — Назва з екрану.

3. Звернення Ради суддів України до органів державної влади щодо необхідності забезпечення державного захисту суддів та працівників апарату судів [Електронний ресурс] // Офіційний веб-портал «Судова влада України». — Режим доступу до док.: 

http://court.gov.ua/22474/. — Назва з екрану.

4. Про звернення колективів судів та суддів стосовно загрози незалежності, життю та безпеці: рішення Ради суддів України від 06.03.2014 р. № 9 // Офіційний веб-портал «Судова влада України». — Режим доступу до док.: http://rsu.court.gov.ua/rsu/rishennya/opjyt/. — Назва з екрану. 

5. Щодо вжиття заходів у зв'язку з порушенням гарантій самостійності суду та незалежності суддів: рішення Ради суддів України від 11.07.2014 р. № 3 // Офіційний веб-портал «Судова влада України». — Режим доступу до док.: http://rsu.court.gov.ua/rsu/rishennya/kjlkiyu/. — Назва з екрану. 

6. Щодо стану незалежності судів і суддів в Україні: рішення Ради суддів України від 05.02.2015 р. № 1 // Офіційний веб-портал «Судова влада України». — Режим доступу до док.: http://rsu.court.gov.ua/rsu/rishennya/ghgh/. — Назва з екрану. 

7. Щодо необхідності забезпечення дієвого захисту суддів, членів їх сімей, близьких родичів та працівників апарату суду, а також щодо гарантування забезпечення незалежності, недоторканості суддів та недопущення втручання в їх діяльність при здійсненні правосуддя: рішення Ради суддів загальних судів від 13.02.2014 р. № 10 // Закон і Бізнес. — 2014. — 02. — № 8.

8. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо припинення норм законів, схвалених 16 січня 2014 року: Закон України від 23.02.2014 р. № 767-VII // Офіційний вісник України. — 2014. — № 20 (14.03.2014). — Ст. 618. 

9. Про прокуратуру: Закон України від 14.10.2014 р. № 1697-VII: за станом на 14 жовт. 2014 р. // Офіційний вісник України. — 2014. — № 87 (07.11.2014). — Ст. 2471 (із змінами). 

10. Про Національне антикорупційне бюро України: Закон України від 14.10.2014 р. № 1698-VII: за станом на 14 жовт. 2014 р. // Офіційний вісник України. — 2014. — № 87 (07.11.2014). — Ст. 2472 (із змінами). 

11. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення окремих гарантій незалежності суддів: проект закону України від 13.02.2014 р. № 4135 // [Електронний ресурс]. — Режим доступу до док.: система інформаційно-правового забезпечення «Ліга-Закон» станом на 11.08.2015 р. 

12. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення правового та соціального захисту суддів: проект закону України від 14.08.2014 р. № 4509а // [Електронний ресурс]. — Режим доступу до док.: система інформаційно-правового забезпечення «Ліга-Закон» станом на 11.08.2015 р. 

13. Про внесення змін до Конституції України щодо посилення гарантій незалежності суддів: проект закону України від 04.07.2013 р. № 2522а // [Електронний ресурс]. — Режим доступу до док.: система інформаційно-правового забезпечення «Ліга-Закон» станом на 11.08.2015 р. 

14. Адміністративне право України: підруч. / [ред. Т. О. Коломоєць]. — К.: Істина, 2012. — 528 с. 

15. Курс адміністративного права України: підруч. / [В.К. Колпаков [та ін.]; ред. В. В. Коваленко. — К.: Юрінком Інтер, 2012. — 808 с. 

16. Падалка А. Особливості адміністративно-правового захисту трудових прав у сучасних умовах / А. Падалка // Публічне право. — 2012. — № 4 (8). — С. 430–436. 

17. Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів: Закон України від 23.12.1993 р. № 3781-XII: за станом на 14 жовт. 2014 р. // Відомості Верховної Ради України. — 1994. — № 11 (15.03.94). — Ст. 50 (із змінами). 

18. Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб: Закон України від 04.03.1998 р. № 160/98-ВР: за станом на 01 лип. 2015 р. // Офіційний вісник України. — 1998. — № 13 (16.04.98). — Ст. 481 (із змінами). 





Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ІНФОРМАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИЯВЛЕННЯ «ПОДАТКОВИХ ЯМ» ПІДРОЗДІЛАМИ ПОДАТКОВОЇ МІЛІЦІЇ
30.09.2015 09:49
ЩОДО ПОНЯТТЯ «СТИЛЬ ДІЯЛЬНОСТІ КЕРІВНИКА ДЕРЖАВНОЇ ПЕНІТЕНЦІАРНОЇ СЛУЖБИ»
22.09.2015 10:46
ВПРОВАДЖЕННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПРОЦЕДУР В ПРОЦЕСІ ПЕРЕЙНЯТТЯ ДОСВІДУ ПЕНІТЕНЦІАРНИХ СИСТЕМ ДЕЯКИХ КРАЇН ЄС
05.10.2015 15:24
ЗАПРОВАДЖЕННЯ ОБОВ’ЯЗКОВОЇ ОЦІНКИ ПСИХОЛОГІЧНО-МОРАЛЬНОГО КРИТЕРІЮ КАНДИДАТІВ НА ПОСАДУ СУДДІ АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ
01.10.2015 09:52




© 2006-2024 All Rights Reserved At use of data from the site, the reference to the www.lex-line.com.ua is obligatory!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше