Одним із факторів дотримання законності та водночас забезпечення прав, свобод та інтересів фізичних осіб, є наявність в державі ефективної системи адміністративної юстиції. Стан незавершеності адміністративної реформи в Україні постійно зумовлює необхідність проведення наукових розвідок щодо дослідження стану адміністративної юстиції в Україні.
З іншого боку, реформування адміністративного судочинства має відбуватись на основі дотримання принципу Верховенства права та інших основоположних правових принципів, виключаючи вплив окремих політичних утворень на цей процес. В іншому випадку неможливим є подолання елементів корупції в судовій системі та підвищити ступінь довіри громадян до національного правосуддя.
Аналіз зарубіжного досвіду та національних особливостей функціонування адміністративної юстиції дозволяють зробити наступні узагальнення та виділити пріоритетні завдання щодо її розбудови, а саме:
1. Зарубіжний досвід становлення та розвитку адміністративної юстиції свідчить про близькість національної правової системи до континентальної, що формує і відповідний пріоритет розвитку національної системи адміністративних судів з урахуванням досягнень її континентальної моделі.
2. В процесі євро інтеграційних заходів Україна має ряд першочергових завдань, серед яких слід назвати визнання обов’язковості застосування адміністративними судами України рішень Європейського суду з прав людини.
3. Нова система адміністративних судів в Україні має бути побудована на засадах триланковості, передбачати можливість створення відповідної судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України.
4. В окремих випадках,слід надати можливість адміністративним судам першої інстанції звертатися до суду касаційної інстанції для формулювання правової позиції у важливих для розвитку судової практики справах.
5. Новостворена система адміністративної юстиції має бути доповнена альтернативними способами врегулювання адміністративно-правового спору, такими як медіація, переговори тощо.
6. З метою удосконалення й підвищення ефективності вирішення адміністративно-правових спорів між фізичними і юридичними особами та суб’єктами владних повноважень вважається доцільним посилити процесуальний механізм формування єдиної судової практики.
7. Одною з найгостріших проблем адміністративного судочинства залишається лише декларативна обов’язковість рішень адміністративних судів. У зв’язку з систематичним невиконанням рішень унеможливлюється реалізація важливих передумов того, щоб права людини діставали реалізації в реальному житті кожного з них. Тому ефективність судової реформи, окрім іншого має пряму залежність від реформування системи виконання судових рішень.
Вище перелічені зміни допоможуть громадянам і юридичним особам захищати свої законні права та інтереси від незаконних рішень органів та посадовців, і скористуватися своїм правом закріпленим у КАС України на зрозумілу і прозору процедуру розгляду спорів людини і громадянина із владою.
Без формування організаційно-функціональних засад адміністративної юстиції в Україні з урахуванням європейського досвіду, очікування суспільства щодо ефективного захисту публічних прав та інтересів фізичних та юридичних осіб у їх відносинах з органами державної влади є принципово неможливим.
|