1. Сім’я є одним з найважливіших та стійких соціальних інститутів, завдяки якому створюються найважливіші умови життєдіяльності людини. Функціонування інституту сім’ї підтримує постійне виробництво системи соцієтальних (загальних) цінностей конкретного суспільства. Сім’я підтримує культурну неперервність суспільства шляхом передачі культурного спадку наступним поколінням; здійснює соціалізацію молодого покоління, вводячи його до норми спільного життя та навчаючи механізму конформізму.
2. Проблеми розвитку сім’ї умовно можна поділити на дві групи. Перша група – це труднощі зовнішні, тобто несприятливі для сім’ї умови, створені суспільним макросередовищем, кризовими соціально-економічними обставинами. Вони не випливають з самої сутності, природи сім’ї, а є лише середовищем для її існування. Друга група – проблеми, що існують у сфері сімейного життя навіть за сприятливих зовнішніх умов. Вони породжуються самостійним розвитком сім’ї (наприклад, переходом від авторитарної сім’ї до демократичної).
3. Тривалий економічний спад призвів до того, що в Україні демографічна ситуація значно погіршилася і набула різко негативного характеру. Смертність населення України перевищує народжуваність і ця тенденція зберігається.
4. Чинники соціально-економічного характеру, що виступають зовнішніми умовами існування сім’ї, впливають і на саму роль сім’ї та її розвиток. Так, наявність і розмір сім’ї тепер є навіть негативним чинником в усіх найважливіших моментах життя людини: при влаштуванні на роботу, в матеріальному забезпеченні, у підвищенні професійного рівня тощо. Багатодітні сім’ї у нас завжди жили гірше, ніж малодітні. Тепер же такі сім’ї потрапили в критичну ситуацію.
5. Говорячи про стійкість тенденції зростання розлучень у нашому суспільстві, треба виділити основні причини цього явища, їх можна поділити на три групи: етично-психологічні, економічні та фізіологічні.
До першої групи, як показують дослідження, відноситься пияцтво та алкоголізм, які нерідко супроводжуються з жорстоким ставленням до іншого члена подружжя і дітей. Систематичне пияцтво призводить до деградації особистості, розпаду духовного зв’язку подружжя. Ця причина призводить до розпаду сім’ї приблизно у кожному четвертому випадку (за визначенням суду, а при опитуванні самих розлучених жінок ця причина фігурує у 50 відсотках випадків).
Другою за важливістю причиною розлучень є подружня зрада. Подружня вірність є однією з головних умов етичності шлюбу. Звичайно, в основі самих зрад найчастіше лежить порушення духовної та сексуальної гармонії.
Причиною розлучень є також «несумісність характерів», під якою розуміють невживаність, запальність, дратівливість. Різні погляди на життя, цілі можуть призвести до порушення нормальних відносин у сім’ї, до нервово-психологічних зривів і, зрештою, роблять неможливим спільне життя. Причиною розлучень може бути і втручання родичів у сімейне життя, особливо під час спільного проживання. Тут переплітаються етично-психологічні та економічні аспекти.
6. Роль сім’ї в процесі відтворення людини також змінюється. Зростає позашлюбна народжуваність (майже кожна п’ята дитина в Україні тепер народжується поза шлюбом). У містах дітей народжується менше, ніж в сільській місцевості, де наявність більшої кількості робочих рук у родині завжди була запорукою більшої ефективності її господарства. На кількість дітей в родині впливає не тільки урбанізація та пов’язана з нею екологія, а й рівень освіти жінок та інформатизація суспільства. Розвиток інформаційного суспільства потребує певної відповідності між новітніми технологіями і здатністю людини до праці: її загальною культурою, інформованістю, інтелектуальними здібностями, професіоналізмом, станом здоров’я, зацікавленістю в праці, працездатністю, здатністю до швидкої адаптації, спроможністю самостійно приймати рішення. Людина в інформаційному суспільстві активно займатиметься підвищенням рівня освіти, загальної інформованості, збереженням здоров’я, підтриманням гарної форми.
7. Існує загальна думка вчених-соціологів щодо стійкої тенденції до занепаду традиційної (нуклеарної) сім’ї, та великої можливості її зникнення у найближчому майбутньому. На їх переконання, сім’я в подальшому буде існувати в суспільстві, але може втратити ореол своєї «святості» та «недоторканості» для людини як соціалізованої істоти.
|