На теперішній час в умовах євроінтеграції в Україні створюються нові соціальні та економічні відносин шляхом розвитку національної економіки. В сучасних умовах при побудові економічно-незалежної, розвиненої та демократичної держави необхідно створення належних та ефективних механізмів контролю щодо фінансової діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, при цьому особливої уваги потребує сфера публічних закупівель. На сьогодні таким кроком є постійне удосконалення інституту публічних закупівель, а саме впровадження механізму електронних закупівель, але, не заважаючи на значні зміни у даній сфері, ще залишаються певне коло проблем, що потребують подальшого вирішення.
В рамках Указу Президенту «Про стратегію сталого розвитку «Україна – 2020» щодо впровадження електронних закупівель та Угоди про асоціацію між Україною та з Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії було прийнято Закон України «Про публічні закупівлі» [1], в якому визначені правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади та забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції [2].
На сьогодні умови та порядок здійснення публічних закупівель для замовників містяться у ч.1 ст. 2 ЗУ «Про публічні закупівлі» де зазначено, що замовники можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору, а також у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники обов’язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 зазначеного закону. Така норма спрямована на впровадження прозорості, починаючи від процесу планування та закінчуючи моментом постачання товару, на спрощення та забезпечення доступу для громадського контролю, для оптимізації функції уповноваженого органу у сфері державних закупівель, а також для полегшення оскарження процедури закупівель, що буде сприяти забезпеченню усунення корупції при здійснені публічних закупівель.
Проблемами впровадження, вдосконалення та здійснення державного контролю за процесом публічних закупівель досліджувались такими науковцями, як Я.В. Горбатюк, Я. Дуброва, О.О. Підмогильний та інші. Але на сьогодні залишаються напрямки, що потребують подальшого удосконалення, а саме вирішення питання з оприлюднення звітності щодо публічних закупівель.
На сьогодні Наказом Міністерства розвитку та торгівлі України «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» № 490 від 22.03.2016 р. встановлено Форму річного плану для публічних закупівель. При цьому, відповідно зазначеного наказу, Додаток до річного плану закупівель складають також за формою річного плану. Відповідно до пункту 2 Наказу, зазначено, що до Додатку до річного плану закупівель вноситься інформація про закупівлі, очікувана вартість яких не перевищує сум, зазначених в абзацах другому та третьому ч. 1 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі», шляхом заповнення відповідних полів в електронній системі закупівель [3-4].
Таким чином, після заповнення таких звітів, оприлюднюються як річні плани, так і додатки до них, але інформацію в них представлено без поділу на два різних сегменти, що при користуванні та аналізі викликає тяжкість при поділі річного плану та додатка до нього. І лише за очікуваною вартістю можна зрозуміти, де річний план, а де додаток до нього. Також на практиці зустрічаються випадки, коли їх поділяють на декілька документів, що зареєстровані на одному коді ЄДРПОУ, наприклад, Річний план Вінницької міської ради, код ЄДРПОУ 03084813 на сайті Вінницької міської ради, або опубліковуються у форматі «Exсel», де на одному листі річний план закупівель, а на іншому листі – додаток, що можна відстежити у Річному плані закупівель на 2016 рік на КП «Комбінат комунальних підприємств», код ЄРДПОУ 03338656.
Також замовники у пункті 7 форми річного плану закупівель можуть зазначити «Допорогові закупівлі», наприклад як, у Додатку до річного плану закупівель Вищої кваліфікаційної комісії судів України, код ЄДРПОУ 37316378. При цьому в Законі України «Про публічні закупівлі» в переліку процедур публічних закупівель така процедура, як «допорогова закупівля» відсутня, а це питання регулюється лише Наказом ДП «Зовнішторгвидав України» «Про затвердження Порядку здійснення допорогових закупівель» від 13.04.2016 р. [5].
Таким чином, на підставі проведеного дослідження можна запропонувати наступні шляхи вирішення окреслених проблем. Так, пропонується доповнити ч.1 ст. 12 ЗУ «Про публічні закупівлі», такою додатковою процедурою здійснення публічних закупівель як допорогові закупівлі, а також доповнити Наказ Міністерства розвитку та торгівлі України «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» № 490 нормою, в якій зазначити, що Додатки до річного плану закупівель мають складатися за формою річного плану закупівель шляхом заповнення відповідних полів в електронній системі закупівель, а також повинні оприлюднюватися разом з річним планом закупівель окремими документами.
Внесення таких змін і доповнень призведе до спрощення доступу до інформації про публічні закупівлі та буде сприяти можливості здійснення громадського контролю, починаючи від процесу планування та закінчуючи моментом постачання товару, надання послуг, виконання робіт при здійснені публічних закупівель.
Література:
1. Про публічні закупівлі: Закон України від 25 грудня 2015 р. № 922-VIII // Відомості Верховної Ради України. – 2016. – № 9. – Ст. 89.
2. Горбатюк Я.В. Правова характеристика процедур публічних закупівель за Законом України "Про публічні закупівлі" / Я. В. Горбатюк // Юридичний вісник. Повітряне і космічне право. – 2016. – № 3. – С. 132-137 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npnau_2016_3_23.
3. Наказ Міністерства розвитку та торгівлі України «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» №490 від 22.03.2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0449-16 .
4. Помилки та проблеми при електронних закупівлях [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://buhgalter.com.ua/articles/zakupivli-za-derzhkoshti/pomilki-ta-problemi-pri-elektronnih-zakupivlyah/.
5. Наказ ДП «Зовнішторгвидав України» «Про затвердження Порядку здійснення допорогових закупівель» №35 від 13.04.2016 р.
______________________________
Науковий керівник: Петренко Ганна Олександрівна, кандидат економічних наук, доцент, Донецький національний університет імені Василя Стуса
|