ПРАВОВІ ПІДСТАВИ ВИКОРИСТАННЯ ПОНЯТЬ „РОЗПРОДАЖ”, „ЗНИЖКИ”
17.02.2008 20:49
Author: Письменна Олена Пилипівна, кандидат юридичних наук, доцент кафедри правознавства Вінницького державного аграрного університету
[Civil and domestic law. Civil procedure. Commercial law. International private law]
У повсякденному житті кожна особа при придбанні товарів звертає увагу на покупну ціну. Як неодноразово зазначалося психологами, багато з осіб піддаються гучним „розпродажам” та стають жертвами придбання непотрібних їм речей за „смішними” цінами. Разом з тим, якщо проаналізувати правові підстави застосування таких понять як: „знижки”, „розпродаж”, то у повсякденному житті можна виявити чисельні порушення в цій сфері. З метою охорони прав споживачів необхідним є надання роз’яснень споживачам щодо тих вимог законодавства, яким повинні відповідати „знижки” та „розпродаж”.
За загальним правилом, продавець (виконавець), який реалізує продукцію, повинен обов'язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції. Написи щодо ціни реалізації продукції мають бути чіткими і простими для розуміння. Ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов'язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час придбання відповідної продукції. На аукціонних торгах споживачам повинна повідомлятися стартова ціна продажу відповідного товару. Ціна товару зазначається за одну упаковку такого товару, а якщо товар поставляється без упаковки - за одиницю вимірювання, яка звичайно застосовується до такого товару.
У разі, коли за одну ціну пропонується кілька товарів, робіт або послуг чи їх поєднання або якщо продавець (виконавець) надає споживачеві при реалізації однієї продукції право одержати іншу продукцію за зниженою ціною, до споживача доводиться інформація щодо: змісту та вартості пропозиції та у разі пропонування товарів, робіт або послуг за одну ціну - ціни таких товарів, робіт або послуг, взятих окремо; умови прийняття пропозиції, зокрема строку її дії та будь-яких обмежень, включаючи обмеження щодо кількості.
Вживання понять „знижка” або „зменшена ціна” або будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише за додержання таких умов:
- якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує суб'єкт господарювання;
- якщо такого роду знижка або зменшення ціни застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу;
- якщо ціна продукції є нижчою за її звичайну ціну.
Вживання поняття „розпродаж” або будь-яких інших, аналогічних йому, дозволяється лише з додержанням таких умов:
- якщо здійснюється розпродаж усіх товарів у межах певного місця або чітко визначеної групи товарів;
- якщо тривалість розпродажу обмежено в часі;
- якщо ціни товарів, що підлягають розпродажу, є меншими за їх звичайну ціну.
Після публічного повідомлення про початок проведення розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни до споживачів повинна доводитися інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також ціну цієї ж продукції, встановлену після їх початку.
Дотримання викладених вимог є необхідним при здійсненні охорони прав споживачів. Правова освіта в споживчій сфері повинна бути спрямована на захист осіб – „шопоголіків” від придбання непотрібної їм продукції за нібито зніженими цінами. У разі виявлення порушень споживачами при здійсненні розпродажів, вони повинні вимагати дотримання тих акційних вимог, які були оголошені та продажу товарів відповідно до визначених акцій, тому що саме від активної правозахисної поведінки споживача буде залежати дотримання вимог чинного законодавства продавцями товарів.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter