В Україні існує неймовірна кількість податків, серед яких є і акцизний -найбільш вагомий податок, яким оподатковуються окремі групи товарів, належить до групи непрямих податків. Непрямий податок – це податок, посередником під час збирання якого стає власник товару. Останнім часом, а саме в період економічної кризи, спостерігається тенденція до посилення його фіскальної та регулюючої ролей щодо впливу на соціальні та економічні процеси, що відбуваються в державі.
Про неналежний рівень державного (в тому числі і податкового) регулювання вітчизняного ринку підакцизних товарів свідчить по-перше кількість неякісних підакцизних товарів, а по-друге часті випадки контрабанди зазначеної продукції в Україну. Саме тому механізми дана тема є актуальною для вивчення і потребує проведення досліджень, що призведуть до посилення регулюючих властивостей акцизного податку та обмеження через податкові механізми незаконного виробництва та обігу тих видів товарів, що підлягають акцизному оподаткуванню в нашій країні.
Варто зазначити, що акцизний податок (у минулому, до 2011 року, акцизний збір) є суттєвим важелем державного регулювання виробництва і обігу в Україні підакцизних товарів, а також завжди був і залишається вагомим джерелом надходжень державної казни.
Існує кілька цілей акцизного податку – фіскальна; обмеження споживання шкідливих для здоров’я продуктів; як платіж за користування дорогами; перерозподільна; заохочення місцевих виробників; покращання зовнішньоторговельного балансу країни. В Україні основною метою акцизних податків є безпосереднє створення однакових економічних умов господарювання для всіх підприємств.
Ознаки акцизного податку:
- переважно на товари масового споживання;
- охоплює товари всередині країни;
- включається в ціну товару.
Ознаки акцизних товарів:
– відсутня альтернатива (можливість заміни);
– масовий попит;
– забезпечують високу дохідність.
Кількість підакцизних товарів визначається кожною країною самостійно. Перелік акцизних товарів і ставка акцизу може змінюватися залежно від необхідності регулювання споживання окремих товарів та поточних фіскальних цілей держави. Відповідно до 6 розділу податкового кодексу України [5], до підакцизних товарів відносимо:
1) спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво;
2) тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;
3) пальне;
4) автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, транспортні засоби для перевезення вантажів;
5) електрична енергія.
Насьогодні, до недоліків сучасного справляння українського акцизного податку, можна віднести:
- зріст ставок акцизного податку, що по-перше зумовилює зростання цін на підакцизні товари, що робить їх недоступними для населення, а по-друге зумовлює збільшення обсягів тіньового обігу цих товарів;
- сумнівний захист від підробок акцизних марок;
- недостатній рівень відповідальності працівників державних фіскальних органів задіяних у сфері контролю за виробництвом і обігом підакцизних товарів за їх дії чи бездіяльність.
Тому, найголовнішим завданням має стати унеможливлення тіньового обігу підакцизних товарів та стимулювання його викоренення.
Шляхами вдосконалення механізму справляння акцизного податкудоречно булоб використати:
- встановлення стабільних ставок акцизного податку протягом хоча б кількох років;
- створення новітніх, більш захищених від підробок акцизних марок на алкогольні і тютюнові вироби;
- підвищення рівня відповідальності працівників Державної фіскальної служби України за дії чи бездіяльність.
Висновки. В Україні відбулося суттєве вдосконалення механізму справляння акцизного податку, в результаті прийняття Податкового кодексу, але сучасний порядок справляння зазначеного податку все одно містить безліч недоліків, що потребують опрацювання.
Література:
1. Боровик П. М. Проблеми акцизного оподаткування в Україні / П. М. Боровик, В. О. Ладиженська // Економічний вісник Донбасу. – 2011. – № 3(25). – С. 103-107.
2. Боровик П. М. Вдосконалення механізму податкового регулювання виробництва та обігу підакцизних товарів / П.М. Боровик, С.М. Колотуха, В.П. Бечко / Збірник наукових праць Уманського НУС. – 2013. – Вип.82. – Ч.2: Економіка. – С. 270-276.
3. Закон України «Про державний бюджет України 2016» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://search.ligazakon.ua/l_doc2. nsf/link1/T150928.html.
4. Податковий кодекс України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.interbuh.com.ua/normative/pku.html#h006.
________________________________
Науковий керівник: Шульга Тетяна Михайлівна, доцент, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого
|