Наразі правовими основами адміністративно-правового забезпечення публічного порядку правоохоронними органами, а саме Національною поліцією України є Конституція України, Закони України, постанови Верховної Ради України, окремі укази Президента України, відповідні постанови Кабінету Міністрів України та відомчі нормативно-правові акти. Закордонна практика в цьому аспекті досконало не вивчена, а відтак ще залишаються можливості подальшого використання її позитивних надбань в Україні.
Наприклад правова база діяльності поліції Сполучених Штатів Америки, Канади, Великобританії, Франції, Федеративної Республіки Німеччина представлена низкою законодавчих актів, але є певні відмінності в нормативно-правовому забезпеченні провідних країн світу.
У Великобританії офіційної Конституції немає. Тому вся діяльність державних органів, зокрема й поліції, визначається окремими актами парламенту або статутами, які існують протягом століть. Окрім того, у правовому полі Великобританії є безліч судових прецедентів, що містять у собі норми, які визначають основи адміністративної діяльності поліції, у тому числі забезпечення публічного порядку.
У США правовими основами адміністративної діяльності поліції у цій сфері є Конституція країни, Федеральні кодекси і правила, кодекси окремих штатів, судові прецеденти, а також так звані збірники стандартних ситуацій, розроблені на основі законодавства кожного штату, які визначають діяльність поліції в окремій територіальній одиниці.
Поліція Канади також діє на підставі статутів, прийнятих парламентом,
одним з них є Канадський білль про права та Конституційний статут 1987 р., що містить підстави для адміністративної діяльності поліції щодо забезпечення публічного порядку.
Нормативною основою адміністративної діяльності поліції Франції є Конституція Франції, Декрети уряду Франції та кодекси. Крім цього, є багато інших нормативно-правових актів, що регулюють стан публічного порядку в країні [1].
Водночас саме зарубіжний досвід має достатньо позитивних прикладів, вміле використання яких може оптимізувати організаційно-правовий механізм адміністративно-правового забезпечення публічного порядку. Особливо в контексті забезпечення надання поліцейських послуг кожному громадянинові, формування нового образу поліції (професіоналізм, мотивація, високі етичні стандарти).
Отже, потрібно зазначити, що вивчення зарубіжного досвіду діяльності правоохоронних органів інших країн зможе провести адаптацію із врахуванням історичних тенденцій формування вітчизняної системи правоохоронних органів та сучасних особливостей її діяльності за умови розбудови в Україні демократичного суспільства за умов Євроінтеграції та реформування правоохоронної системи України.
Література:
1. Полиция зарубежных стран: система организации и опыт профессиональной подготовки кадров: Учебное пособие / Якубов А.С., Асямов С.В., Таджиев А.А., Миразов Д.М. – Т. : Академия МВД Республики Узбекистан, 2010. – 449 с.
________________
Науковий керівник: Лошицький Михайло Васильович, доктор юридичних наук, професор, Національна академія внутрішніх справ
|