В умовах розбудови України як незалежної, правової, демократичної, європейської держави особлива роль відведена взаємодії усіх органів публічної влади з метою створення ефективної системи відносин між державними та недержавними інституціями.
Реалії сьогодення свідчать про те, що наразі в умовах сучасних загроз та викликів питання щодо взаємодії цих органів набуває неабиякої актуальності, оскільки за останній час відбулася низка подій, які суттєво вплинули як на політичну та соціально-економічну ситуацію у державі, так і на діяльність всіх державних та недержавних інституцій, а саме: встановлення на всій території України режиму надзвичайної ситуації та карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також проведення на Сході України операції об’єднаних сил (до цього антитерористичної операції).
Проте, на сьогодні найбільш наукового осмислення, на нашу думку, потребує висвітлення питання щодо взаємодії органів публічної влади України (зокрема, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національної поліції України (далі – поліція)) між собою в умовах воєнного стану, адже у зв'язку з широкомасштабною військовою агресією Російської Федерації проти України з 24 лютого 2022 року [1; 2], на всій території України введено воєнний стан, який наразі продовжено до 25 травня 2022 року [3; 4].
У цьому контексті, перш за все, варто зазначити, що, відповідно до чинного законодавства України, воєнний стан – це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень [5]. До того ж, на територіях, на яких введено воєнний стан, національним законодавством передбачена можливість утворення тимчасових державних органів – військових адміністрацій з метою забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян [5].
З огляду на це, слід наголосити, що на період дії воєнного стану для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку були створені відповідні тимчасові спеціальні органи – військові адміністрації [6; 7], порядок взаємодії яких з органами виконавчої влади щодо забезпечення додержання правового режиму воєнного стану, захисту безпеки громадян та інтересів держави, а також підпорядкування чи оперативного підпорядкування їм інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів (у т.ч. поліції), або їх з’єднань, військових частин, установ та організацій визначається Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України [5].
Взагалі, варто підкреслити, що поліція, відповідно до п. 24 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію» бере участь відповідно до повноважень у забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його введення на всій території України або в окремій місцевості [8]. До того ж, ст. 24 цього Закону визначає додаткові повноваження поліції та встановлює, що у разі виникнення загрози державному суверенітету України та її територіальної цілісності, а також у ході відсічі збройної агресії проти України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, відповідно до законодавства України беруть участь у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості [8].
Слід зазначити, що Законом України від 15.03.2022 № 2123-IX [9] поліцію було наділено додатковими повноваженнями, необхідними для виконання покладених на неї завдань, у тому числі в умовах воєнного стану. Так, окремі доповнення стосуються питань взаємодії органів і підрозділів Національної поліції з державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними особами державної форми власності.
Зокрема, ч. 1 ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію» було доповнено п. 36, згідно з яким поліція, відповідно до покладених на неї завдань за письмовим запитом в установленому законом порядку, безоплатно одержує від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб державної форми власності інформацію, необхідну для виконання визначених цим Законом завдань та повноважень поліції, у тому числі стосовно військовополонених, у вигляді та у формі, що зазначені в такому запиті. Суб’єкти, яким адресовано відповідний запит, зобов’язані протягом трьох днів, а в разі неможливості - не пізніше десятиденного строку з дня отримання запиту, надати відповідну інформацію або повідомити про причини, що перешкоджають її наданню [8].
Отже, враховуючи вищезазначене, варто констатувати, що в умовах сучасних загроз та викликів, таких як воєнний стан через військову агресію Російської Федерації проти України, одним з головних завдань держави має бути створення та забезпечення функціонування усіх державних та недержавних інституцій як єдиної якісної системи, де ефективна взаємодія місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та поліції виступає ключовим чинником забезпечення стабільності України.
Література:
1. Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/64/2022#n2 (дата звернення: 12.05.2022).
2. Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" : Закон України від 24.02.2022 № 2102-ІХ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2102-20#Text (дата звернення: 12.05.2022).
3. Про продовження строку дії воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 18.04.2022 № 259/2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/259/2022#n5 (дата звернення: 12.05.2022).
4. Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" : Закон України від 21.04.2022 № 2212-ІХ. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2212-20#n3 (дата звернення: 12.05.2022).
5. Про правовий режим воєнного стану : Закон України від 12.05.2015 № 389-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#n48 (дата звернення: 12.05.2022).
6. Про утворення військових адміністрацій : Указ Президента України від 24.02.2022 № 68/2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/68/2022#Text (дата звернення: 12.05.2022).
7. Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області : Указ Президента України від 30.03.2022 № 188/2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/188/2022#Text (дата звернення: 12.05.2022).
8. Про Національну поліцію : Закон України від 02.07.2015 № 580-VIII. URL : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/580-19 (дата звернення: 12.05.2022).
9. Про внесення змін до законів України "Про Національну поліцію" та "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" з метою оптимізації діяльності поліції, у тому числі під час дії воєнного стану
_____________
Науковий керівник: Самсін Ігор Леонідович, доктор юридичних наук, професор, заслужений юрист України
|