Митна справа разом із митною політикою становлять собою один із найвпливовіших важелів розвитку економіки держави. За допомогою цих двох складових проявляється суверенітет держави, активується роль її внутрішньої економіки, зумовлюється формування міжнародно-правової позиції з вирішення внутрішніх проблем держави. Вдало організоване функціонування митної справи відкриває можливості для переміщення різних товарів через митний кордон України. Однією з фундаментальних адміністративно-правових основ митної справи є переміщення товарів через митний кордон.
Із законодавчого визначення поняття “митна справа” випливає, що головним об’єктом митно-правового регулювання є товар. Хочемо звернути увагу, на те, що товари, які переміщуються через митний кордон будь-якої держави мають різні статуси та наділені специфічними ознаками. З точки зору митного права, ці товари перебувають у власності суб’єкта, є рухомими, та мають митну вартість. Ці та деякі інші ознаки встановлюються спеціалізованим законодавством, зокрема і Митним кодексом України (далі - МК України). Проте, у ньому відсутній перелік товарів, заборонених до переміщення через митний кордон та перелік товарів, дозволених до переміщення, незважаючи на те, що товари є основними об’єктами для переміщення через митний кордон.
Що ж стосується порядку переміщення товарів через митний кордон, Дьоміна С. Ю. стверджує, що дане поняття варто розглядати як «визначені законодавством України митні процедури, яким підлягають товари, що переміщуються через митний кордон України, а також передбачені законодавством України дії юридичних та фізичних осіб з ввезення на митну територію України, вивезення за межі митної території України чи транзиту через митну територію України у будь-який передбачений законодавством України спосіб товарів» [1]. Іванченко О. С. у свою чергу, стверджує, що переміщення товарів через митний кордон – це здійснення дій з ввезення на митну територію України, вивезення з митної території товарів та (або) транспортних засобів будь-яким шляхом та транзит товарів через митну територію України [2].
У МК України відсутнє визначення поняття “переміщення товарів через митний кордон”, що являє собою своєрідну прогалину митного законодавства, адже це породжує низку проблем як практичного, так і теоретичного характеру.
Порядок переміщення через митний кордон товарів становить основу державної митної справи, адже в результаті здійснення цього процесу, суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності наділяються певним колом прав та отримують певні обов’язків. Із цього випливає, що переміщення через митний кордон товарів – правове явище, яке виступає в ролі юридичного факту, що в свою чергу слугує підставою для виникнення, зміни чи припинення митних правовідносин. Відтак, товар, який переміщують через митний кордон, виступає в ролі об’єкта таких правовідносин.
Пропонуємо транскордонне переміщення як юридичний факт розуміти як сукупність дій, пов’язаних із ввезенням на митну територію України, вивезенням з цієї території або транзитом через територію України товарів будь-яким способом.
Митний режим посідає одне із ключових місць при переміщенні товарів через митний кордон, бо здійснюється таке переміщення відповідно до заявлених митних режимів. Відповідно до МК України існують 14 видів митних режимів [1]. Слід зазначити, що кожен митний режим – це індивідуальний порядок переміщення товарів зі своїми вимогами, умовами та обмеженнями.
Не менш важливим компонентом переміщення товарів через митний кордон є митне оформлення – виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів. Метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів [1].
Ще одним важливим моментом при переміщенні товарів через митний кордон є митний контроль, який визначається як сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм МК України, законів та інших нормативно-правових актів з питань митної справи та міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку [3]. Митному контролю підлягають усі товари, які переміщуються через митний кордон України. Здійснюється даний контроль винятково митними органами і передбачає виконання цими органами мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.
Проаналізувавши вищезазначене, можемо дійти до наступних висновків. По-перше, переміщення товарів через митний кордон держави є адміністративно-правовою основою митної справи. Невід’ємними складовими транскордонного переміщення є митні режими, митне оформлення, митний контроль. По-друге, статус фундаментальної митно-правової категорії вимагає фіксації терміну «переміщення товарів через митний кордон України» в МК України.
Література:
1. Дьоміна С. Ю. До переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України. Митна справа. 2010. № 2. С. 75-78.
2. Іванченко О. С. Поняття переміщення товарів через митний кордон України. Митна справа. 2007. № 2. С. 59-64.
3. Митний кодекс України від 13.03.2012 р. № 4495-VI. Редакція від 01.01.2022 р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4495-17#Text
________________________
Науковий керівник: Мазур А. В., кандидат юридичних наук, доцент, Університету митної справи та фінансів
|