В умовах стрімкого зростання рівня злочинності, особливої актуальності набуває ефективність у діяльності правоохоронних і контролюючих органів, основними завданнями яких є виявлення, розкриття і розслідування злочинів. Успішне виконання цих завдань стає можливим лише при вдало організованій взаємодії слідчих та оперативних відомств у межах оперативно-розшукових та процесуальних форм їх діяльності.
Взаємодію слідчих та оперативних підрозділів необхідно розуміти як засновану на законі, узгоджену за цілями, місцем, часом діяльність незалежних у процесуальному відношенні органів, яка виражається у найбільш доцільному об'єднанні притаманних цим органам засобів та методів і спрямована на попередження, припинення та розкриття злочинів.
Правові аспекти взаємодії полягають у: 1) узгодженні тих чи інших питань керівниками різних департаментів з метою їх подальшого юридичного оформлення; 2) ефективній розробці цілісного законодавства щодо взаємодії правоохоронних органів у забезпеченні економічної безпеки України; 3) сприянні та роз'ясненні нормативної бази з цього питання правоохоронними і судовими органами України; 4) створенні єдиних баз даних.
Але тільки юридичними заходами ефективної та чіткої взаємодії не досягнеш. Потрібні також і організаційні форми, які є невід'ємним елементом цієї проблеми. Вони базуються на: 1) сповіщенні оперативним працівником слідчого, який обслуговує територію, де скоєно злочин, чи спеціалізується у справах даної категорії, про розпочате розслідування такого злочину; 2) направленні слідчому для вирішення питання про порушення кримінальної справи матеріалів перевірки за даними, що отримані оперативно-розшуковим шляхом; 3) спільному плануванню слідчих дій та оперативно-розшукових заходів; 4) спільному обговоренні зібраних слідчих і оперативно-розшукових даних; 5) створенні слідчо-оперативних груп для виїзду на місце події, для розкриття складних та працемістких справ; 6) здійсненні організаційного керівництва взаємодією з боку керівництва податкової міліції тощо.
Взаємодія слідчого та оперативного працівника підпорядкована певним принципам: відповідності спільної діяльності вимогам закону; організуючій ролі та відповідальності слідчого за своєчасне розслідування кримінальних справ; самостійності органу дізнання у виборі засобів та методів оперативно-розшукової діяльності; узгодженому плануванні слідчих дій і оперативно-розшукових заходів; безперервності організаторської роботи при розкритті злочинів і розслідуванні кримінальних справ; негайного взаємного обміну інформацією (інформаційна взаємодія).
Жоден підрозділ будь-якого правоохоронного органу не зможе отримати позитивного результату шляхом вчинення поодиноких дій. Саме тому тільки спільна співпраця на усіх рівнях та комплексне застосування оперативних сил і засобів допоможе правоохоронцям у боротьбі зі злочинністю. Взаємність не тільки підвищує обізнаність взаємодіючих сторін, але й стимулює їх активність у правоохоронній сфері.
Література:
1. Взаємодія слідчого з працівниками експертної служби МВС України: Автореф.дис.канд.юрид.наук. – Київ:КНУ Внутрішніх справ, 2008. – 20 с.
2. Взаємодія податкової міліції з правоохоронними та державними органами при виявленні і розслідуванні злочинів у сфері оподаткування: Монографія. – Ірпінь: НАДПСУ, 2007. – 160 с.
3. Про введення в дію Інструкції “Про взаємодію правоохоронних органів та інших державних органів України уборотьбі зі злочинністю”: Наказ від 10.08.98 р. № 138.
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter