Бюджетно-процесуальне право є однією з основних категорій фінансової науки, і в практичному сенсі через них перерозподіляється частина валового внутрішнього продукту.
Бюджет – це централізований фонд кожного державного або муніципального органу, кошти з якого можуть спрямовуватися на фінансування повсякденних потреб протягом певного, встановленого законом періоду. Сукупність усіх бюджетів на території держави складають її бюджетну систему.
Варто зазначити, що бюджет відіграє різну роль у житті кожної країни.
Норми процесуального права регулюють динамічні правовідносини в суспільстві. Процесуальні норми здебільшого спрямовані на реалізацію матеріальних норм, а також правоохоронні відносини та відносини щодо застосування правових санкцій. Таку особливість процесуального права деякі вчені розглядають як процесуальну форму.
Серед існуючих норм процесуального права можна відмітити такі визначення:
- процесуальне право – це сукупність правових норм, що регулюють суспільні відносини, що виникають при здійсненні правосуддя, у зв’язку з ним або у зв’язку з діяльністю з організації здійснення правосуддя;
- процесуальне право – це сукупність правових норм, які регулюють діяльність, спрямовану на вирішення спорів про право та здійснення правового примусу;
- процесуальне право регулює суспільні відносини, що складаються в процесі правотворчості та реалізації норм матеріального права;
- процесуальний закон – це «вказівка» щодо реалізації матеріального права.
Бюджетна класифікація – це вичерпне, єдине систематизоване групування доходів, видатків (зокрема кредитування за вирахуванням погашення) та фінансування бюджету за ознаками економічного змісту, функціональної діяльності, організаційної структури та іншими ознаками відповідно до законодавства України та міжнародних стандартів.
Основою формування та прийняття державного та місцевих бюджетів є загальні підходи та принципи: принцип прозорості бюджету, принцип бюджетної публічності, принцип єдності бюджету, принцип повноти бюджету, принцип бюджетної реальності, принцип спеціалізації бюджетних показників.
Основні проблеми сучасного бюджетного процесу в Україні:
– об’єктивне бюджетне планування, яке б забезпечувало реальні надходження до бюджету;
– розроблення та виконання цільових бюджетних програм;
– підвищення ефективності та прозорості бюджету – забезпеченість бюджетними коштами;
– забезпечення ефективного бюджетного контролю на кожній стадії бюджетного процесу.
Нинішній бюджетний процес в Україні має ряд переваг і недоліків, які проявляються насамперед у тому, що наявна дохідна база в бюджетах усіх рівнів дозволяє не дозволяють повноцінно фінансувати та задовольняти потребу в бюджетних коштах, а вимушені заходи, зокрема, забезпечення фінансування антитерористичної операції на сході нашої держави, зменшують можливість розвитку інституцій, відповідних мереж, а це може мати досить негативні наслідки.
З урахуванням того, що не лише Україна, а й весь цивілізований світ увійшов в зону політичної та економічної турбулентності, кризи різного масштабу та характеру стануть, як мінімуму на найближчі роки, невід’ємною частиною нашого життя. Тому вивчення особливостей норм бюджетного права в кризовий період мають важливе теоретичне та практичне значення.
Література:
1. Антоненко В. Щодо визначення поняття “стадія бюджетного процесу”. Часопис Київського університету права. 2010. № 4. С. 135-138.
2. Баранецька О. Аналіз бюджетотворення в Україні. Економіка та держава. 2016. № 8. С. 79-84.
3. Бюджетний кодекс України : Закон України від 8 липня 2010 р. № 2456–IV, зі змінами. URL: zakon2.rada.gov.ua.
___________________________
Науковий керівник: Голубицький Сергій Германович, кандидат юридичних наук, доцент кафедри, Вищий навчальний заклад “Міжрегіональна академія управління персоналом”
|