:: LEX :: ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА МАЛОГО БІЗНЕСУ ПІД ЧАС ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 68)

Термін подання матеріалів

14 січня 2025

До початку конференції залишилось днів 24


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА МАЛОГО БІЗНЕСУ ПІД ЧАС ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ
 
30.12.2023 21:53
Автор: Карпишина Ольга Олегівнa, здобувачка 2 курсу СО «Магістр» юридичнoгo фaкультету, Донецький національний університет iменi Вaсиля Стусa
[Секція 5. Господарське право. Господарське процесуальне право. Екологічне право. Земельне право. Аграрне право. Фінансове право. Банківське право]

Війна в Україні негативно впливає не тільки на  національну економіку, а й на світову. Зокрема, це призводить до повного або часткового зупинення функціонування бізнесів, зменшення кількості робочих місць та інших наслідків, малий бізнес не став винятком. З огляду на зазначене, великого значення для  регулювання стану та розвитку малого бізнесу набуває державна підтримка, що зумовлює її подальше дослідження. 

Дане питання досліджувалось такими науковцями та експертами як: В.Л. Дикань, О.В. Шраменко, О.Д. Дячун, Л.В. Прокопець, Н.Л. Фролова, О.В. Якушева, В.Ю. Стрілець та ін. Проте у зв’язку з введенням воєнного стану в Україні були створені нові державі програми підтримки малого бізнесу, які потребують аналізу.  

В науці під поняттям «державна підтримка малого бізнесу», зокрема О.Д. Дячун та І.С. Нагорняк під державною підтримкою розуміють державне регулювання сектору малого підприємництва, яке передбачає, свідоме формування державними структурами відповідних умов становлення і розвитку малого бізнесу, створення стимулів, використання матеріальних і фінансових ресурсів, що залучаються для його суб’єктів[1]. На думку Л.В. Прокопець, державна підтримка малого бізнесу – це будь-які державні заходи з фінансового сприяння в інтересах суб’єктів господарювання, що створюють для цих суб’єктів прямі чи приховані переваги і мають грошову оцінку[2]. 

Відповідно до ч.2 ст. 12 Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» державна підтримка передбачає формування програм, в яких визначається механізм цієї підтримки. Такі програми державної підтримки розробляються та впроваджуються Агентством розвитку підприємництва із залученням інших центральних органів виконавчої влади та громадських організацій, що представляють інтереси суб’єктів малого і середнього підприємництва. Державні програми підтримки затверджуються Кабінетом Міністрів України в установленому законом порядку[3].

Узагальнюючи можна зазначити, що державна підтримка малого бізнесу – це державне формування програм, які стимулюють, забезпечують та визначають механізми підтримки здійснення малого бізнесу. Вона може включати ряд заходів і програм, спрямованих на збереження та розвиток економічної активності в умовах кризи. 

Так, в Урядовому проекті «єРобота» передбачено державні програми безповоротних грантів для створення та розвитку малого бізнесу: 

- Програма «Своя справа» надає можливість отримати фінансову підтримку від 50 до 250 тисяч гривень. Щоб скористатись цією програмою потрібно зареєструватись на порталі Дія, заповнити за встановленою формою заявку, прикріпити бізнес-план та потім очікувати на результат. Доцільно зауважити, що рішення про надання гранту приймає Державна служба зайнятості, перевіривши заяву уповноваженим банком та розглянувши бізнес-план. Така програма допомагає малому бізнесу забезпечити необхідні ресурси для розвитку та зростання. Отримувач гранту зобов’язаний створити щонайменше одне робоче місце. 

- Програма «Новий рівень» спрямована на підтримку переробних підприємств і надає можливість отримати фінансову допомогу до 8 мільйонів гривень. Для отримання цієї програми необхідно зареєструватись на порталі Дія, заповнити за встановленою формою заявку, прикріпити бізнес-план та очікувати на результат. Рішення про надання гранту приймає Міністерство економіки України. Отримувач гранту зобов’язаний створити до 25 робочих місць. 

- Програма «Своя теплиця» створена для розвитку тепличного господарства пропонує фінансування до 7 млн грн на площу 2 гектари, але не більше ніж 70% вартості всього проєкту. Щоб отримати такий грант необхідно зареєструватись на порталі Дія, заповнити за встановленою формою заявку, додати до заяви скановану копію проєкту будівництва модульної теплиці разом з кошторисною документацією. Заява має бути підписана розробником проєкту. Зокрема, проєкт має містити такі розділи: пояснювальна записка, архітектурні рішення, конструкції металеві, конструкції залізобетонні (враховуючи фундамент), водозабір та системи поливу, електропостачання та кошторисна документація. Рішення про надання гранту приймає Міністерство аграрної політики та продовольства України. Отримувач гранту зобов’язаний створити від 14 робочих місць [4].

Також, під час дії воєнного стану в Україні було створено програму, яка передбачає виплату компенсації роботодавцю за кожного працевлаштованого з числа внутрішньо переміщених осіб у розмірі мінімальної заробітної плати (6 700 грн) впродовж 2 місяців [5]. 

Доцільно зазначити, що за результатами тринадцятої хвилі опитування про стан малого та середнього бізнесів (МСБ) в умовах воєнного стану, проведеного Advanter Group виявлено, що показник очікування результативності діяльності МСБ підвищується, але поряд з цим існує ряд факторів, які здійснюють негативний вплив на розвиток та функціонування бізнесу, а саме: непередбачуванні дії держави, що можуть погіршити стан бізнесу, недостатня кількість кваліфікованих працівників, перешкоди збоку регуляторних чи фіскальних органів, непрогнозованість розвитку ситуації в Україні, високі податки та збори [6]. 

На підставі вищенаведеного можна зробити висновки, загальною метою державної підтримки малого бізнесу в Україні є стимулювання розвитку та забезпечення малого підприємництва необхідними ресурсами в умовах економічних труднощів та воєнного стану. Програми грантів та компенсацій, регулювання та сприяння фінансовому забезпеченню є ключовими елементами державної стратегії у цьому напрямку. Однак, необхідно враховувати існуючі виклики та негативні фактори для бізнесу, які можуть потребувати додаткових заходів для їх подолання. 

Література:

1. Дячун О. Д., Нагорняк І.С. Стимулювання розвитку підприємництва в Україні в контексті європейських стандартів. Нарощування фінансово-економічного потенціалу суб’єктів економічних відносин як основа поступального розвитку територіально-господарських систем: монографія. Тернопіль: ФОП Паляниця В.А., 2021. С. 85–89.

2. Прокопець Л.В.Особливості державної підтримки малого підприємництва в Україні та зарубіжний досвід. Інвестиції: практика та досвід. Серія «Економічна наука». 2017. № 24. С. 71-76.

3. Про розвиток та державну підтримку малого та середнього підприємництва в Україні: Закон України від 22 березня 2012 року, № 4618-VI. Відомості Верховної Ради України. 2013. № 3. Ст. 23.

4. Урядова програма безповоротних грантів для створення та розвитку власного бізнесу «єРобота». URL: https://erobota.diia.gov.ua/

5. Про затвердження Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні: Постанова Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року, № 331. Відомості Верховної Ради України. 2022. № 331. 

6. Дослідження стану бізнесу в Україні. URL:   https://business.diia.gov.ua/cases/novini/stan-ta-potrebi-biznesu-v-umovah-vijni-rezultati-opituvanna-v-serpni

_________________________

Науковий керівник: Калаченкова Катерина Олександрівна; кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри господарського та адміністративного права, Донецький національний університет iменi Вaсиля Стусa



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ЛІДІЯ КОСТЯНТИНІВНА ВОРОНОВА – КОРИФЕЙ ВІТЧИЗНЯНОЇ НАУКИ ФІНАНСОВОГО ПРАВА
12.01.2024 20:31
ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФІНАНСУВАННЯ У СФЕРІ ОХОРОНИ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
12.01.2024 20:28




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше