Soft skills (м’які навички) включають комунікацію, критичне мислення, емоційний інтелект тощо. Вони часто визначають, як ефективно особа може інтегруватися в команду, управляти проєктами та взаємодіяти з клієнтами.
Soft skills – це навички, які допомагають людям ефективно взаємодіяти з іншими та вирішувати різноманітні завдання в особистому та професійному житті [1]. Soft skills є ключовими для успішності в різних сферах, зокрема, такі компетенції, як адаптивність, стресостійкість і управління відносинами, навички ведення переговорів, стратегічне мислення, конфліктологія, ефективне управління часом, часто є вирішальними для професійного успіху.
Для юристів важливо володіти емоційним інтелектом, оскільки професія юриста передбачає спілкування з клієнтами. Юрист повинен розвивати навички емоційного інтелекту і свої soft skills, адже це є необхідністю сучасного життя.
Загалом в емоційному інтелекті виділяють наступні великі складові: самосвідомість (самооцінка); саморегуляція; мотивація; емпатія; соціальні навички [1].
Основою емоційного інтелекту є стабільна самооцінка людини, яка дозволяє юристу приймати зважені рішення, надавати клієнту консультації, керуючись винятково інтересами клієнта, а не бажанням самоствердитись за рахунок інтересів клієнта.
Важливою в роботі юриста є також емпатія, яка відіграє величезну роль для побудови довготривалих і партнерських відносин з клієнтом. Зазвичай людина, яка звертається за правовою допомогою, не є фахівцем в галузі права, і не завжди знає чого саме хоче. Юрист теж людина, і працювати в умовах недовіри, неповного розуміння потреб клієнта тощо, це стрес, який призводить до вигорання. Можна стверджувати, що без активного використання емоційного інтелекту, зокрема емпатії, робота юриста буде неефективною.
Отже, робота юриста в цьому аспекті полягає в тому, щоб поставити клієнту правильні запитання, відповідаючи на які, клієнт сам для себе зрозуміє свої бажання, своє бачення результату. Це і є емпатія – вміння поставити себе на місце іншої людини і внаслідок цього допомогти клієнту зрозуміти ситуацію, зрозуміти себе.
Інші складові емоційного інтелекту, як-от саморегуляція, мотивація і соціальні навички, теж є дуже важливими, і їх розвиток призведе до покращення становища юриста на роботі або на ринку юридичних послуг.
Говорячи про мотивацію і саморегуляцію, ми інформуємо про внутрішній всесвіт людини, про її вміння мотивувати себе та інших, шукати в собі ресурси, управляти своїми емоціями та станами, використовувати емоції як своїх союзників, а не ворогів.
Тобто, соціальна ефективність – це вміння керувати конфліктами, управляти відносинами, вміння брати відповідальність за себе та за інших, керувати своїм его, не даючи йому можливості нашкодити собі тощо.
Комунікаційні навички теж є важливими, наприклад, здатність висловлювати свої думки чітко і переконливо, слухати і розуміти інших, вести переговори та діалоги. Робота юриста чи адвоката в більшості випадків передбачає тісну комунікацію з людьми – клієнти, судді, прокурори, колеги і т.д.
Ефективна комунікація можлива тільки в тому випадку, коли її учасники керуються принципом співпраці й реалізують відповідну поведінку. Принцип співпраці передбачає, що учасник комунікації враховує не лише власні інтереси, але й інтереси інших учасників. Цей принцип протиставлений як агресивному відстоюванню своєї точки зору, так і жертовності, відмові від своїх інтересів заради інтересів іншого.
Серед соціальних навичок можна виділити, наприклад ораторське мистецтво та навичку публічних виступів або тайм-менеджмент.
Тайм-менеджмент. Ефективне управління часом є надзвичайно важливим навичкою для юристів, оскільки ця професія часто вимагає управління багатьма завданнями, строками і документами. Найбільш класичними пожирачами часу є пусті телефонні балачки, відсутність плану на день/тиждень/місяць, неефективні наради, тотальний контроль, відсутність делегування і соціальні мережі.
Ораторське мистецтво та навичка публічних виступів. Один з основних обов’язків багатьох юристів – це представлення інтересів своїх клієнтів в судах та інших установах. Тому для досягнення бажаного результату юристи повинні вміти переконливо висловлювати свої аргументи перед суддею, іншими сторонами по справі. В багатьох випадках, юристи використовують ораторське мистецтво під час переговорів або медіації для досягнення компромісних рішень. Ораторське мистецтво з комунікаційними навичками допомагає юристам ефективно спілкуватися, переконувати і впливати на інших, що є надзвичайно важливим в їхній професійній діяльності.
Для юристів також важливо розвивати аналітичне мислення, вміти працювати з великою кількістю документів, свідчень, доказів та іншої інформації.
Аналітичне мислення, зокрема, передбачає здатність робити висновки та приймати рішення. Юристи часто працюють з великою кількістю інформації та документів, тому необхідно вміти виділяти головне, те що дійсно має вплив на ситуацію чи справу. Це не завжди легко. Але якщо юрист не має таких навиків, він просто загубиться у морі документів. Жодна автоматизована система не володіє критичним мисленням, здатністю враховувати всі фактори та приймати оптимальні рішення в складних ситуаціях.
Використання новітніх інформаційних технологій, що значно спрощує життя юриста у багатьох сферах також є важливою навичкою в роботі юриста, зокрема в таких сферах.
Електронний документообіг та збереження даних. Юристи повинні працювати з великою кількістю документів, свідчень, доказів та іншої інформації. ІТ-інструменти допомагають зберігати, організовувати і швидко отримувати доступ до цих даних. А електронний обмін дозволяє зручно та ефективно обмінюватися даними з клієнтами, колегами та іншими сторонами просто з вашого смартфону.
Пошук і дослідження правової інформації. Інтернет і спеціалізовані правові бази даних дозволяють юристам легко знаходити закони, судові рішення, прецеденти та іншу правову інформацію для дослідження та використання у своїй практиці.
Ефективність роботи. Юристи можуть використовувати програми для автоматизації багатьох рутинних завдань, таких як планування, підготовка документів, ведення обліку годин роботи та управління строками.
Безпека даних і конфіденційність. ІТ-технології допомагають забезпечувати конфіденційність та захист даних клієнтів та клієнтської інформації від несанкціонованого доступу.
Література:
1.Микола Подолін. Цінність soft skills: що важливо для роботи юриста. Юридична газета online. Електронний ресурс. URL: https://yur-gazeta.com/dumka-eksperta/cinnist-soft-skills-shcho-vazhlivo-dlya-roboti-yurista.html
|