:: LEX :: ЩОДО ПОХОДЖЕННЯ ПРАВОВОГО ІНСТИТУТУ НЕЗАЛЕЖНОГО ДИРЕКТОРА В КОРПОРАТИВНОМУ ПРАВІ
UA  RU  EN
 
  Головна
  Як взяти участь в науковій конференції?
  Календар конференцій
  Редакційна колегія. ГО «Наукова спільнота»
  Договір про співробітництво з Wyzsza Szkola Zarzadzania i Administracji w Opolu
  Архів

Актуальні дослідження правової та історичної науки (випуск 67)

Термін подання матеріалів

12 грудня 2024

До початку конференції залишилось днів 21


  Наукові конференції
 

  Корисні правові інтернет ресурси
 

 Корисні лінки
 
Нові вимоги до публікацій результатів кандидатських та докторських дисертацій
Юридичний форум
Законодавство України
Єдиний державний реєстр судових рішень


 Лічильники


 Лінки


 Наша кнопка
www.lex-line.com.ua - Міжнародні науково-практичні інтернет-конференції за різними юридичними напрямками

ЩОДО ПОХОДЖЕННЯ ПРАВОВОГО ІНСТИТУТУ НЕЗАЛЕЖНОГО ДИРЕКТОРА В КОРПОРАТИВНОМУ ПРАВІ
 
25.10.2024 13:31
Автор: Блаженко Тетяна Володимирівна, здобувач, Навчально-науковий юридичний інститут Прикарпатського національного університету ім. В. Стефаника
[Секція 3. Цивільне та сімейне право. Цивільне процесуальне право. Комерційне право. Житлове право. Зобов’язальне право. Міжнародне приватне право. Трудове право та право соціального забезпечення]

Інститут незалежного директора міцно закріпився в корпоративному праві України та в практиці корпоративного управління вітчизняних акціонерних товариств. Втім дана посадова особа вперше з’явилася не у вітчизняному праві. Фактично цей правовий інститут є правовим запозиченням із англо-американської правової системи. 

Тому доречним є дослідження передумов та особливостей походження інституту незалежного члена (незалежного директора) наглядової ради (ради директорів) в системі права, з якої він безпосередньо бере свій початок, а саме в системі права США. 

Перша законодавча спроба включити певну частину незалежних директорів у ради спеціальних корпорацій, у даному випадку фондів, пов’язується із Законом США про інвестиційні компанії 1940 р. Однак цей тип регулювання залишався більшою мірою винятком протягом кількох десятиліть. Навіть невиконавчі директори ради, які, як правило, не були працівниками компанії, а їх чисельність зростала, були не так незалежними, а радше пов’язаними з компанією і його управлінням через взаємозв'язані директорські посади або на основі фінансових чи інших ділових відносин [1, c. 86].

Концепція незалежного директора в сучасному її розумінні з’явилися лише у 1970-х роках. Зміни були зумовлені: по-перше, раптовим банкрутством великої залізничної компанії Penn Central у 1970-х роках [2]. Інший корпоративний скандал пов’язаний із судовими слуханнями по справі Вотергейт (Watergate scandal), в межах яких було виявлено, що сотні компаній здійснили «сумнівні платежі», а саме незаконні внески на виборчу кампанію, а також відверті хабарі в США та за їх межами [3, c. 1465].

Наприкінці 1970-х років, після тривалих наукових дискусій та обговорень серед практикуючих юристів, інститут незалежних директорів отримав своє правове закріплення на рівні загальноправових актів. Комісія з цінних паперів та бірж (Securities and Exchange Commission) схвалила (1977р.) зміни до правил Нью-Йоркської фондової біржі (NYSE) щодо необхідності формування в акціонерних товариствах аудиторського комітету, який повинен складатися з незалежних директорів. У 1982 р. Американський юридичний інститут (American Law Institute) опублікував перший проект Принципів корпоративного управління. 

Закон Сарбейнса-Окслі (Sarbanes-Oxley Act) суттєво реформував положення про бухгалтерський облік і розкриття фінансової інформації, зобов’язавши створити аудиторський комітет, що складається виключно з незалежних директорів [4, c. 235]. Крім того, поправки до правил NYSE, NASDAQ і AMEX підкреслили роль незалежних директорів у раді компаній, зареєстрованих на біржі. Ці правила вимагали від компаній, зареєстрованих на біржі, призначати більшість незалежних директорів до своїх рад і підвищувати стандарти незалежності [5].

Як і в США, типова британська рада директорів 1950-х років була консультативною радою, в якій домінували інсайдери, тобто акціонери чи представники акціонерів. Лише в 1990-х роках після публікації звіту Кедбері (Cadbury Report), концепція незалежних директорів отримала розвиток у Великобританії. Однак підхід до правового закріплення інститут незалежних директорів був дещо інший. На відміну від США, де правила стосовно незалежних директорів закріплені на рівні загальнообов’язкових норм, у Великобританії відповідні норми мають рекомендаційний характер, встановлюються на рівні саморегулювання, зокрема  в Кодексі корпоративного управління Великобританії.

Звіт Кедбері (1992р.) був першим офіційним документом, яким введено поняття незалежних директорів у Великій Британії. У Звіті рекомендовано до складу рад компаній, зареєстрованих на біржі, включати принаймні трьох невиконавчих директорів, більшість з яких незалежні від компанії (§§ 4.11, 4.12). До їх головних завдань входив моніторинг корпоративного управління та перевірка операцій з матеріальною зацікавленістю. У Звіті також рекомендовано створити комітети правління, включаючи невиконавчих незалежних директорів (§§ 4.42, 4.30). Після кризи з Enron роль незалежних директорів посилилася і у Великобританії. У звіті Хіггса (Higgs Report, 2003) було запропоновано підвищити квоту незалежних директорів у раді та її комітетах [6]. Ці пропозиції були відображені в Об’єднаному кодексі корпоративного управління (Combined Code on Corporate Governance, 2006), у відповідності з яким радам рекомендувалося включати баланс виконавчих і невиконавчих директорів, висловлюючи перевагу більшості незалежних членів (Принцип A.3). Кодекс також передбачав, що директори, призначені незалежними, не повинні мати жодних сімейних чи ділових стосунків з корпорацією та не повинні представляти значних акціонерів (Принцип B.1.1). У період між 2001 і 2009 роками кількість незалежних директорів у радах компаній, зареєстрованих у Великій Британії, досягала іноді 90% [2]. 

Однак після фінансової кризи 2009р. підхід до інституту незалежних директорів дещо змінився: від класичної американської моделі в сторону пом’якшення вимог незалежності на користь досвіду та знань директорів. Тепер Кодекс рекомендує формувати ради та комітети таким чином, щоб забезпечити відповідний баланс навичок, знань і незалежності (Принцип B.1).

Тому у 2010 р. сильний наголос на незалежних невиконавчих директорах як противагу від домінування окремої особи чи невеликої групи осіб у раді було змінено на рекомендацію, що «рада та її комітети повинні мати належний баланс навичок, досвіду, незалежності та знання компанії, щоб вони могли ефективно виконувати свої обов’язки та відповідальність». Цей перехід від незалежності до компетентності та досвіду був швидкою та прагматичною реакцією на світову фінансову кризу 2008р.

Таким чином, інститут незалежного директора виник в середині ХХ ст. в корпоративному праві США та був свого роду реакцією держави на корпоративні конфлікти, що до певної міри зумовили суттєві кризові явища в корпоративному управлінні компаніями. З’явившись початково в американському праві, інститут незалежних директорів згодом поширився в праві інших країн  прецедентного права, а станом на сьогодні присутній і праві значної кількості країн континентальної правової системи. 

Література:

1. Directors: Myth and Reality (Boston: Division of Research, Graduate School of Business Administration, Harvard Univ., 1971), 86 f.

2. Baum Harald, The Rise of the Independent Director: A Historical and Comparative Perspective, Independent Directors in Asia: A Historical, Contextual and Comparative Approach, Dan W. Puchniak, Harald Baum, and Luke R. Nottage, eds., Cambridge University Press, 2017, Forthcoming Max Planck Private Law Research Paper No. 16/20.

3. Gordon J. N. The Rise of Independent Directors in the United States, 1950-2005: Of Shareholder Value and Stock Market Prices’, Stanford Law Review. Vol. 59. 2007. p. 1465, 1511.

4. Romano Roberta. Does the Sarbanes-Oxley Act Have a Future? Yale Journal Regulation, Vol. 26. 2009. p. 229-339.

5. Clarke Donald. Three Concepts of Independent Director. Delaware Journal Corporate Law, Vol. 32. 2007. p. 73-111.

6. Nolan Richard. The Legal Control Of Directors’ Conflicts Of Interest In The United Kingdom: Non-Executive Directors Following The Higgs Report, Theoretical Inquiries Law, Vol. 6. 2005. p. 413-62.

____________________ 

Науковий керівник: Ковалишин Олександр Романович, кандидат юридичних наук, доцент, Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника



Creative Commons Attribution Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License

допомогаЗнайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter




 Інші наукові праці даної секції
ДО ПИТАННЯ ПРО ЦИФРОВІЗАЦІЮ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ
15.11.2024 10:09
ПЕРСПЕКТИВИ ЗАПРОВАДЖЕННЯ СПІЛЬНОЇ ОПІКИ БАТЬКІВ ЩОДО ДІТЕЙ
15.11.2024 09:39
ОСПОРЮВАННЯ, ВИЗНАННЯ ТА ВИКОНАННЯ РІШЕНЬ МІЖНАРОДНОГО КОМЕРЦІЙНОГО АРБІТРАЖУ: ПИТАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ ЮРИСДИКЦІЇ
13.11.2024 16:19
НЕТИПОВІ ПОСЛУГИ ТА ОБ’ЄКТИ ЦИВІЛЬНИХ ПРАВ
12.11.2024 16:30
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ВСТАНОВЛЕННЯ ОПІКИ НАД НЕДІЄЗДАТНИМИ
12.11.2024 16:24
РОЛЬ НОТАРІУСА У МЕХАНІЗМІ КОМПЕНСАЦІЇ ШКОДИ, ЗАВДАНОЇ ВІЙНОЮ РФ
12.11.2024 16:04




© 2006-2024 Всі права застережені При використанні матеріалів сайту посилання на www.lex-line.com.ua обов’язкове!


Наукова спільнота - інтернет конференції
Міжнародна інтернет-конференція з економіки, інформаційних систем і технологій, психології та педагогіки
Наукові конференції
Актуальні дослідження правової та історичної науки. Юридична лінія
 Голосування 
З яких джерел Ви дізнались про нашу конференцію:

соціальні мережі;
інформування електронною поштою;
пошукові інтернет-системи (Google, Yahoo, Meta, Yandex);
інтернет-каталоги конференцій (science-community.org, konferencii.ru, vsenauki.ru, інші);
наукові підрозділи ВУЗів;
порекомендували знайомі.
з СМС повідомлення на мобільний телефон.


Результати голосувань Докладніше