ГРОМАДСЬКІ ОРГАНІЗАЦІЇ – СУБ’ЄКТИ АДМІНІСТРАТИВНОГО ПРАВА
19.08.2009 19:29
Author: Твердохліб Вадим Юрійович, здобувач кафедри адміністративного та господарського права Одеського національного університету ім. І.І. Мечникова, начальник Фрунзівського районного управління юстиції Одеської області
[Administrative law. Administrative judicial law. Custom and tax law. Municipal law]
До найважливіших функцій держави Конституція України віднесла забезпечення прав і свободи людини, соціальний, правовий і економічний захист громадян. Саме права і воля людини, її гарантії визначають зміст і соціальну спрямованість державної діяльності.
Юридичне забезпечення адміністративної реформи і створення системи державного управління в загальному належить адміністративному праву.
Адміністративне право є однією з важливих галузей правової системи України. Його правова база ґрунтується на конституційних положеннях України, нормативних актах Президента, Верховної Ради та Уряду України, актах органів виконавчої влади і місцевого самоврядування, референдумів, інших державних структур.
Оскільки адміністративне право входить в структуру публічного права, то воно, певним чином, регулює діяльність структур виконавчої влади, місцевого самоврядування, державних і недержавних підприємств, установ, організацій.
Завдяки адміністративному праву, у відносинах представників держави з різними суб’єктами права, що не мають владних повноважень, встановлюються управлінські правовідносини.
Як відомо, адміністративні правовідносини не можуть виникнути поза суб’єктами права. Вони виникають між ними як вольові відносини. При цьому є правовідносини, для виникнення яких потрібне волевиявлення всіх їх учасників, наприклад, при розгляді звернення на певні дії місцевого осередку Всеукраїнської громадської організації (суб’єкт).
Взагалі суб’єкт – особа чи організація як носій певних прав та обов’язків [1].
Суб’єкт права – фізична або юридична особа, яка є учасником національних чи міжнародних правовідносин [2].
Ківалов С. В., Біла Л. P. вважають, що бути суб’єктом адміністративного права означає мати права та обов’язки у сфері державного управління [5].
На думку Колпакова В.К. в адміністративному праві під суб’єктом потрібно розуміти носія (власника) прав та обов’язків у сфері публічного управління, які передбачені адміністративно-правовими нормами, здатного надані права реалізовувати, а покладені обов’язки виконувати [3].
Таким чином, суб’єкти адміністративного права – це учасники правових відносин, які мають суб’єктивні права та виконують юридичні обов’язки.
Для того, щоб бути суб’єктом адміністративного права юридичні особи володіють правосуб’єктністю. В органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування правосуб’єктність знаходить свій вираз у нормативно закріпленій за ними компетенції, тобто у сукупності їх прав та обов’язків, що надаються їм законодавством для виконання відповідних функцій. Те ж саме стосується інших юридичних осіб, в тому числі і громадських оргінізацій, які функціонують в системі адміністративно-правових відносин, використовуючи надані їм законодавством права і зобов’язання виконувати покладені законодавством на них обов’язки. Громадські організації можуть виступати в якості суб’єктів адміністративно-правових відносин, що виникли між ними та іншим суб’єктом цих відносин.
Потрібно погодитись з Бітяк Ю.П., що: «Для осуществления своей деятельности объединения граждан наделяются широкими правами. Они могут выступать участниками общественных правоотношений, приобретать имущественные и неимущественные права, принимать участие в разработке государственной политики и формировании органов власти, проводить массовые мероприятия и т. п.» [4].
Суб’єкт адміністративного права виступає у вигляді однієї особи, здатної виробляти, виражати й здійснювати певну волю як учасник конкретних управлінських відносин, тому й характеризується зовнішньою відокремленістю. Наприклад, громадська організація складається з багатьох фізичних осіб (членів організації), але в адміністративно-правовій сфері виступає виключно як одна особа.
Потрібно зазначити, що на громадські організації, як і на всі інші суб’єкти господарювання, покладається обов’язок додержуватися пожежних, санітарних та інших загальнообов’язкових норм і правил.
Таким чином, приходимо до висновку, що громадські організації можуть виступати суб’єктами адміністративного права.
Література:
1. Тлумачний словник української мови онлайн «Словник.net» / [авт.-уклад. Дмитрієв О.]. – 2006-2009. – Режим доступу до словника: http://www.slovnyk.net/?swrd=%F1%F3%E1%27%BA%EA%F2.
2. Юридична енциклопедія: в 6 т. / Редкол.: Ю. С. Шемшученко (голова редкол.) та ін. – К.: «Укр. енцикл.», 1998 – Т. 5: П-С. – 2003. – 736 с.
3. Колпаков В. К. Адміністративне право України: підруч. [для студ. вищ. навч. закл.] / В. К. Колпаков, О. В. Кузьменко. – Київ: Юрінком Інтер, 2003. – 537 с.
4. Административное право Украины / [Битяк Ю.П., Богуцкий В.В., Гаращук В.Н. и др.] ; под ред. проф. Ю.П. Битяка. – [2-е изд.]. – Х. : Право, 2003. – 576 с.
5. Ківалов С. В. Адміністративне право України: навчально-методичний посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / С. В. Ківалов, Л. P. Біла. – Одеса: Юридична література, 2002. – 250 с.
e-mail: Tverdohleb-Vadim@mail.ru
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter