ПРАВОВА СВІДОМІСТЬ В УМОВАХ СТАНОВЛЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО СУСПІЛЬСТВА В УКРАЇНІ
02.10.2009 18:18
Автор: Залізняк Віталій Анатолійович, здобувач Національного університету біоресурсів і природокористування України
[Право інтелектуальної власності та його захист. Інформаційне право]
Концепція інформаційного суспільства з’явилась у дослідженнях 60-70 рр. XX століття. Якщо термін “інформаційне суспільство” вперше було використано у працях таких японських дослідників, як М. Махлуп, Й. Масуда, Т. Сакайя, то розкриття сутності цього феномену було зроблено в наукових розвідках американських та європейських дослідників, зокрема: А. Тоффлера, З. Бжезинського, Ф. Уебстера, М. Пората, Д. Белла, М. Кастельса, Т. Стоуньєра, Р. Катца тощо.
На сьогодні становлення інформаційного суспільства є стратегічною метою провідних держав світу — США, Японії, Канади, а також країн-членів Європейського Союзу.
Так, формування інформаційного суспільства в Європейському Союзі ґрунтується на потужному матеріально-фінансовому, інституційному та правовому забезпеченні. Хоча уніфікована дефініція інформаційного суспільства в ЄС відсутня. У 1993 році Комісія ЄС визначила інформаційне суспільство як суспільство, в якому діяльність людей здійснюється на основі використання послуг, що надаються за допомогою інформаційних технологій і технологій зв’язку [1]. Вже у 1997 році Єврокомісія зазначає, що інформаційним суспільством слід вважати:
1) суспільство нового типу, що формується внаслідок глобальної соціальної революції та породжується вибуховим розвитком і конвергенцією інформаційних і комунікаційних технологій;
2) суспільство знань, тобто суспільство, у якому головною умовою добробуту кожної людини і кожної держави стає знання, що здобуте завдяки безперешкодному доступу до інформації та вмінню працювати з нею;
3) глобальне суспільство, в якому обмін інформацією не матиме ні часових, ні просторових, ні політичних меж; яке, з одного боку, сприяє взаємопроникненню культур, а з іншого – відкриває кожному співсуспільству нові можливості для само ідентифікації [2, с. 56].
Задля реалізації інформаційної політики ЄС в окремих сферах суспільства створюються відповідні програми та проекти. Більше того, в лютому 1995 р. Єврокомісія заснувала Форум інформаційного суспільства (ФІС), головною метою якого є обговорення загальних проблем в економічній, соціальній, державній, освітній, культурній та технологічній сферах становлення інформаційного суспільства. Основними напрямами діяльності Форуму є такі: інформаційне суспільство і підтримка національних ініціатив; соціальні та демократичні цінності, культура і сфери нових послуг засобів масової інформації; зайнятість, створення робочих місць та політики соціального захисту населення в умовах концентрації комунікації; захист прав споживачів, забезпечення права доступу до інформаційних “благ”; трансформація адміністративної та громадської взаємодії; інформаційна “освіченість” населення Європи [3, с. 204].
Маючи власну історію розвитку базових засад інформаційного суспільства, в Законі України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» визначено, що одним із головних пріоритетів України є прагнення побудувати орієнтоване на інтереси людей, відкрите для всіх людей і спрямоване на розвиток інформаційне суспільство, в якому кожен міг би створювати і накопичувати інформацію та знання, мати до них вільний доступ, користуватися і обмінюватися ними, щоб надати можливість кожній людині повною мірою реалізовувати свій потенціал, сприяючи суспільному і особистому розвиткові та підвищуючи якість життя [4].
Як зазначає Є.А. Макаренко, реалізація національних програм інформаційного суспільства залежить від усвідомленого політичного і суспільного вибору акторів міжнародних відносин, наявності відповідної інфраструктури та психологічної готовності суспільства до змін [3, с. 73].
На сьогодні прийнято відповідні нормативно-правові акти, що регулюють суспільні відносини в інформаційній сфері. Крім того, ряд провідних українських навчальних закладів готують висококваліфікованих фахівців з інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) та створюються необхідна інфраструктура для широкого використання ІКТ в усіх регіонах країни, тобто інформатизації суспільства.
Не дивлячись на наявність відповідної інформаційної інфраструктури в державі, психологічної готовності до вільного доступу, користування і обміну інформацією в українському суспільстві нема.
Саме тому, ступінь розбудови інформаційного суспільства в Україні порівняно із світовими тенденціями є недостатнім і не відповідає її потенціалу. Отже, вважаємо за необхідне прискорити впровадження сучасних ІКТ в усі сфери суспільного життя, забезпечити інформаційну освіченість населення та співробітництво його з органами публічної влади, що дозволить сформувати дійсно інформаційне суспільство в Україні.
Література:
1. White Paper on growth, competitiveness and employment – the challenge and ways forward into 21st century // European Commission, Belgium, 1993. – 54 p.
2. Арістова І.В. Державна інформаційна політика та її реалізація в діяльності ОВС України: організаційно-правові засади: Дис… д-ра. юрид. наук: 12.00.07/ Націон. ін-т внутр. справ. — Х., 2002. — 408 с., с. 56]
3. Макаренко Є.А. Міжнародна інформаційна політика: структура, тенденції, перспективи: Дис... д-ра. політич. наук: 23.00.04 \ Київ. націон. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 2003. — 475 с., с. 204
4. Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки : Закон України // Відомості Верховної Ради України (ВВР). — 2007. — № 12. — Ст. 102.
e-mail: femin@ukr.net
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter