Забезпечення техніко-криміналістичними засобами розслідування вбивств - досить, багатогранна, трудомістка й відповідальна робота. Вона ґрунтується на правових і наукових основах, і займаються нею правоохоронні органи всіх рівнів - від центральних до місцевих. Зміст цієї роботи доцільно розглядати стосовно відповідних рівнів. Умовно можна виділити три таких рівні: перший - центральний правоохоронний орган; другий - обласні правоохоронні органи; третій - районні й міські правоохоронні органи.
До центральних правоохоронних органів, які займається організацією техніко-криміналістичного забезпечення розслідування вбивств відноситься Міністерство внутрішніх справ України. У центральному апараті цього відомства функціонують підрозділи, які здійснюють організаційні функції по техніко-криміналістичному забезпеченню розслідування (Департамент ресурсного забезпечення та Державний науково-дослідний центр МВС України). У Міністерстві юстиції цими питаннями безпосередньо займаються керівники науково-дослідних установ судових експертиз. З названих відомств найбільш широко організаційна робота з техніко-криміналістичного забезпечення розслідування вбивств поставлена по лінії Міністерства внутрішніх справ.
Проведений нами аналіз правових джерел та документів органів внутрішніх справ показав що, зміст організаційної роботи з техніко-криміналістичного забезпечення розслідування вбивств на першому рівні зводиться до такого:
1) розробка й затвердження підзаконних нормативних актів по техніко-криміналістичному забезпеченню розслідування (накази, інструкції, положення та тощо, по введенню в дію нових техніко-криміналістичних засобів, списанню старих, про порядок роботи з окремими засобами);
2) централізоване придбання техніко-криміналістичних засобів і поставка їх на місця (пересувні криміналістичні лабораторії, порівняльні криміналістичні мікроскопи, пошукові прилади та інше, як правило закуповуються і поставляються централізовано);
3) закупівля криміналістичної техніки за рубежем (за рубежем (США, ФРН, Японія) є потужні підприємства, які спеціалізуються на виробництві криміналістичної техніки й комплектного лабораторного устаткування, як правило вони не мають вітчизняних аналогів і становлять інтерес для наших науково-дослідних і практичних, як правило, судово-експертних установ (валютні кошти на придбання закордонної техніки уряд виділяє саме центральним правоохоронним органам);
4) аналіз стану використання техніко-криміналістичних засобів (державою виділяються значні кошти на оснащення правоохоронних органів техніко-криміналістичними засобами, відповідно, вони повинні активно використовуватися й істотно впливати на стан протидії вбивствам, тому центральні апарати правоохоронних органів повинні проявляти цікавість до даної проблеми, постійно аналізувати стан використання техніко-криміналістичних засобів у цьому напрямі);
5) організація розробки нових техніко-криміналістичних засобів (центральні апарати правоохоронних органів систематично вивчають потреби в нових техніко-криміналістичних засобах і відповідно повинні організовувати їх розробку, як правило шляхом укладання договорів з профільними науково-дослідними інститутами й конструкторськими бюро різних відомств, або організовувати розробку таких засобів підвідомчими науково-дослідними установами), в обов’язок цих апаратів входить також організація досвідченої експлуатації розроблених техніко-криміналістичних засобів і прийняття рішень про взяття їх на озброєння й серійне виробництво;
6) організація техніко-криміналістичної підготовки кадрів (центральні апарати правоохоронних органів повинні проявляти турботу про те, щоб у юридичних вищих навчальних закладах, які здійснюють підготовку кадрів для правоохоронних органів, на належному рівні було поставлене вивчення сучасних техніко-криміналістичних засобів та відповідних можливостей їх використання при розкритті і розслідуванні вбивств, ці органи повинні бути зацікавлені щоб до навчальних закладів надходили сучасні техніко-криміналістичні засоби;
7) вивчення та узагальнення передового досвіду застосування техніко-криміналістичних засобів і його поширення (рівень використання техніко-криміналістичних засобів в підрозділах буває не однаковий, завжди є такі, які досягають високих показників у їх застосуванні, тому одна з функцій центральних правоохоронних органів - вивчення й поширення накопиченого в цій області передового досвіду, який виявляється при відвідуванні периферійних підрозділів, вивченні доповідних записок, звітів, наказів про заохочення за досягнуті успіхи й іншим шляхом);
8) взаємодія із закордонними правоохоронними органами з метою вивчення наявних у них на озброєнні техніко-криміналістичних засобів і практики їх використання (як правило, центральні апарати правоохоронних органів приймають представників закордонних правоохоронних органів і організують поїздки наших делегацій за рубіж, до складу таких делегацій нерідко включаються й представники служб центральних апаратів, які займаються організаційними питаннями по техніко-криміналістичному забезпеченню розслідування вбивств, результатами таких поїздок є включення в плани заходів щодо придбання за рубежем приладів і устаткування, впровадження у вітчизняну практику нових наукових методів, застосовуваних закордонними криміналістами й іншими працівниками поліції).
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License
Знайшли помилку? Виділіть помилковий текст і натисніть Ctrl + Enter